7 357 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Vilken är den bästa lösningen när man har skärmad Nätverkskabel
Ju mer man läser om skärmad nätverkskabel så verkar det vara onödigt att ha men nu har jag en skärmad nätverkskabel i väggen!
Kan man helt enkelt låta bli att koppla in skärmen på nätverkskabeln och bara köpa en oskärmad patchpanel?
Eller är det bättre att köra på nedanstående?
I mitt hus har har jag en skärmad nätverkskabel i väggarna den är tryckt med"lexcom home kabel pimf 4x2xawg23" http://pr.schneider-electric.se/down...4937623-25.pdf
Jag har fyra skärmade vägguttag med 2 nätverkskontakter i varje! Dock ej inkopplade
I garderoben kommer de åtta nätverkskablarna ut där tänkte jag sätta en skärmad kopplingsbox cat6
Som kopplas till mätarskåpets jordskena!
04-3859 Skärmad kopplingsbox Cat6
http://www.direktronik.se/prod/item....SE&caller=zoom
Kan man helt enkelt låta bli att koppla in skärmen på nätverkskabeln och bara köpa en oskärmad patchpanel?
Eller är det bättre att köra på nedanstående?
I mitt hus har har jag en skärmad nätverkskabel i väggarna den är tryckt med"lexcom home kabel pimf 4x2xawg23" http://pr.schneider-electric.se/down...4937623-25.pdf
Jag har fyra skärmade vägguttag med 2 nätverkskontakter i varje! Dock ej inkopplade
I garderoben kommer de åtta nätverkskablarna ut där tänkte jag sätta en skärmad kopplingsbox cat6
Som kopplas till mätarskåpets jordskena!
04-3859 Skärmad kopplingsbox Cat6
http://www.direktronik.se/prod/item....SE&caller=zoom
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Du har två val. Antingen ansluter du inte skärmen till något någonstans. Och då får du enligt beräkningar bekräftade i lab av en av de största kabeltillverkarna 20dB dämpning mot RF-störningar. Så det är en helt acceptabel lösning som inte kommer ge några problem. För extra guldkant på tillvaron så ansluter du alla skärmar till varandra och till sann jord i en central punkt (alltså din patchpanel) och då får du 20dB till, alltså 40dB (typiska värden förstås).
Jag skulle alltså undvikit någon skärmad utrustning annat än själva kabeln och löst jordningen av skärmarna separat i patchpanelen med någon lämplig kabel. Men har du något skärmat uttag och bara använder oskärmad kabel/oskärmade nätverkskort så lär inte det heller bli några problem.
Själv har jag bara "knutit/tvinnat" en kopparfläta till mina skärmjordar som jag sedan jordat. Inte en tappad ethernetram på sju år (med gigabitnätverk), så jag dömer det som framgångsrikt även om jag inte orkat låna något riktigt mätinstrument och kollat. Jag är inte i branschen längre och riktiga instrument kostar/kostade 100 000 och uppåt så det får vara. Fattigmansvarianten på nätverkstestutrustning är att hitta och lära sig läsa sina räknare för de inkopplade nätverkskorten. Om inte dessa (de som indikerar fel) står på "noll" hela tiden, så är något på tok.
Jag skulle alltså undvikit någon skärmad utrustning annat än själva kabeln och löst jordningen av skärmarna separat i patchpanelen med någon lämplig kabel. Men har du något skärmat uttag och bara använder oskärmad kabel/oskärmade nätverkskort så lär inte det heller bli några problem.
Själv har jag bara "knutit/tvinnat" en kopparfläta till mina skärmjordar som jag sedan jordat. Inte en tappad ethernetram på sju år (med gigabitnätverk), så jag dömer det som framgångsrikt även om jag inte orkat låna något riktigt mätinstrument och kollat. Jag är inte i branschen längre och riktiga instrument kostar/kostade 100 000 och uppåt så det får vara. Fattigmansvarianten på nätverkstestutrustning är att hitta och lära sig läsa sina räknare för de inkopplade nätverkskorten. Om inte dessa (de som indikerar fel) står på "noll" hela tiden, så är något på tok.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Säkert en banal fråga, men hur jordar man skärmen? Kopplar till jorden i elnätet? Jordspett? andra alternativ?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Jord/potentialutjämningsskena i elsystemet är ju bäst. Där kopplar man ju allt annat som vatten osv (om det inte är plast) och det torde inte leda till några risker varken för personsäkerhet eller funktion. (Notera att ledaren *inte* skall vara gul/grön, det är reserverad för skyddsjord. Här är det funktionsjordning det handlar om, vilket är en annan femma). Jag har även sett stickproppar som enkom var till för funktionsjordning, MEN, jag är osäker på hur regelverket egentligen ser ut här. Det känns lite som om man lätt skulle kunna få regelproblem lite beroende på hur det man jordar ser ut.Barnrikehuset skrev:
Själv måste jag erkänna att jag fuskat och tagit ett lämplig kopparrör eftersom det låg lämpligt till. Eftersom det inte rör sig om skyddsjordning så är ju detta OK och det inte finns några andra rimliga felfall som skulle kunna leda till att vattenledningssystemet spänningssätt (även om det även är jordat), men det är inte riktigt koscher/snyggt.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Elen är inte installerad i uthuset ännu. Det finns inga vattenrör att koppla till heller. Är det något speciellt jag ska be elektrikern om när han väljer elcentral eller är denna skena "standard"?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Njae, "standard" är den nog inte om den inte behövs, dvs du inte har någon armerad platta som måste anslutas. Men bara tala om vad du skall ha det till så fixar din elektriker det utan problem.Barnrikehuset skrev:
Om det blir för krångligt så går det som sagt utmärkt att lämna skärmen ojordad.
Problemet med jordningarna är att folk inte skiljer på signaljord, chassiejord och skyddsjord.
Det är inga problem att koppla ihop alla signaljordar (skärmar) kors och tvärs, men dessa får inte sedan kopplas ihop med skyddsjord på mer en ETT ställe. Lämpligen i patchpanelen som LSA skriver ovan.
Sedan kan man ta ett steg till, men nu gäller det att se upp. Man kan ansluta signaljorden (skärmarna) till chassiejorden på switchar etc, men bara om dessa chassies INTE är skyddsjordade. Hur det är kopplat i burkarna kan vara svårt att veta, men finns det en externa väggvårta för strömförsörjning så är det antagligen OK.
I en lite större anläggning blir det snart praktiskt omöjligt att hålla isär chassie- och skyddsjordarna överallt, så bäst är att endast ansluta signaljorden (skärmen) i ena änden.
I en signalmässigt korrekt uppbyggd anläggning skall det alltså vara så här:
1. Kabelskärmarna ansluts till patchpanelens skyddsjord i ena änden
2. Alla burkar skall ha chassiejord (inre skärmningen) elektriskt separerat från skyddsjord (yttre höljet)
3. Kabelskärmarna ansluts till apparaternas inre skärmning (chassiejord)
4. Apparaterna yttre hölje ansluts till skyddsjord
Med denna uppbyggnad garanteras att alla signalvägar är skärmade och att påstrålade störningar avleds till jord utan att det uppstår störande ledningsbundna strömmar i skärmarna. Detta samtidigt som man har ett gott personskydd genom skyddsjordning av alla burkar.
Komplicerat som sagt, så använd inte skärmad kabel.
Det är inga problem att koppla ihop alla signaljordar (skärmar) kors och tvärs, men dessa får inte sedan kopplas ihop med skyddsjord på mer en ETT ställe. Lämpligen i patchpanelen som LSA skriver ovan.
Sedan kan man ta ett steg till, men nu gäller det att se upp. Man kan ansluta signaljorden (skärmarna) till chassiejorden på switchar etc, men bara om dessa chassies INTE är skyddsjordade. Hur det är kopplat i burkarna kan vara svårt att veta, men finns det en externa väggvårta för strömförsörjning så är det antagligen OK.
I en lite större anläggning blir det snart praktiskt omöjligt att hålla isär chassie- och skyddsjordarna överallt, så bäst är att endast ansluta signaljorden (skärmen) i ena änden.
I en signalmässigt korrekt uppbyggd anläggning skall det alltså vara så här:
1. Kabelskärmarna ansluts till patchpanelens skyddsjord i ena änden
2. Alla burkar skall ha chassiejord (inre skärmningen) elektriskt separerat från skyddsjord (yttre höljet)
3. Kabelskärmarna ansluts till apparaternas inre skärmning (chassiejord)
4. Apparaterna yttre hölje ansluts till skyddsjord
Med denna uppbyggnad garanteras att alla signalvägar är skärmade och att påstrålade störningar avleds till jord utan att det uppstår störande ledningsbundna strömmar i skärmarna. Detta samtidigt som man har ett gott personskydd genom skyddsjordning av alla burkar.
Komplicerat som sagt, så använd inte skärmad kabel.
Jag har anslutit nätverkets skärmade väggkontaker där kopplade jag in skärmen.
I patchpanelen kopplade jag skärmen i patchpanelen.
Jag har inte kopplat in något till jordskruven i patchpanelen!
Kan jag även koppla in inkommande telefon kabel i patchpanelen?
Jag tänkte använda oskärmade patchkablar!
Jag har mät med en nätverkstestare och det blev ok!
Kommer nätverket att fungera då?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja. Om du vill ha ett lite bättre så ser du till att du får jordat skärmarna i patchpanelen, men det går som sagt bra även utan det.Benny skrev:Jag har anslutit nätverkets skärmade väggkontaker där kopplade jag in skärmen.
Nu är det ju ofta (alltid?) så att skärmen i RJ45 kontakten på en dator är förbunden med skyddsjord vilket gör att man med skärmat kablage hela vägen får en parallell ledning från PC/Skärm till PE skena i centralen vilket ofta kan skapa problem, framförallt i äldre byggnader med 4-ledarsystem där det flyter strömmar i PEN ledaren.
Med skärmat kablage som går kors och tvärs i byggnaden (oftast installeras nätverket utan någon tanke på hur elnätet ser ut) så kommer dessa strömmar att fördelas mellan PEN och nätverkskablagets skärmledningar vilket då introducerar en störningskälla - i en sådan installation vill man inte ha glapp i PEN från en central....
Skulle aldrig någonsin rekomendera ett skärmat nät till någon som inte har 5-ledare, stativ och aktiv utrustning skall även jordas ordentligt. Seriös aktiv utrustning har möjlighet till kompletterande jordning utöver den 0.75mm grova jordledaren i apparatkabeln.
Jag har hittils aldrig varit med om att behöva dra skärmad kabel för att det skall fungera och då bygger vi nät i allt från hyreshus till tung processindustri med mängder av frekvensdrifter. Har däremot fått problem med detsamma där ett antal PLC:er hade "nollan" på transformatorns sekundärsida anslutet till PE och men vid inkoppling av själva PLC hade man förväxlat 24VAC och 0VAC vilket gjorde att "skrämen" på PLC enheten var spänningsförande med 24VAC varvid matningen kortslöts via den skärmade nätverkskabeln (händer givetvis 16.30 en Fredag eftermiddag)
Med skärmat kablage som går kors och tvärs i byggnaden (oftast installeras nätverket utan någon tanke på hur elnätet ser ut) så kommer dessa strömmar att fördelas mellan PEN och nätverkskablagets skärmledningar vilket då introducerar en störningskälla - i en sådan installation vill man inte ha glapp i PEN från en central....
Skulle aldrig någonsin rekomendera ett skärmat nät till någon som inte har 5-ledare, stativ och aktiv utrustning skall även jordas ordentligt. Seriös aktiv utrustning har möjlighet till kompletterande jordning utöver den 0.75mm grova jordledaren i apparatkabeln.
Jag har hittils aldrig varit med om att behöva dra skärmad kabel för att det skall fungera och då bygger vi nät i allt från hyreshus till tung processindustri med mängder av frekvensdrifter. Har däremot fått problem med detsamma där ett antal PLC:er hade "nollan" på transformatorns sekundärsida anslutet till PE och men vid inkoppling av själva PLC hade man förväxlat 24VAC och 0VAC vilket gjorde att "skrämen" på PLC enheten var spänningsförande med 24VAC varvid matningen kortslöts via den skärmade nätverkskabeln (händer givetvis 16.30 en Fredag eftermiddag)
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Kan skärmad kabel ha funktion när kabeln ligger i mark (30-40m)? tänker mig att den skulle kunna hindra potentialskillnader vid åska att nå (och förstöra) routrar och resten av nätverket (om skärmen är kopplad någonstans förstås). Nu har jag en skärmad kabel som ligger oinkopplad i markrör.
Förstår inte exakt vad en potentialskillnad är men har läst att dom kan förstöra utrustning.
Ps. i annan tråd söker jag parallellt efter en fiberlösning för att komma ifrån denna problematik. Ds.
Förstår inte exakt vad en potentialskillnad är men har läst att dom kan förstöra utrustning.
Ps. i annan tråd söker jag parallellt efter en fiberlösning för att komma ifrån denna problematik. Ds.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja, det är därför vi rekommenderar att man om man överväger skärmad kabel *inte* kopplar enligt standard, utan jordar alla sina skärmar i en central punkt och använder *ojordade* uttag. Detta eftersom standarden som sagt är felaktig (ger jordslingor). Det går också bra att inte ansluta sin skärm överhuvudtaget (ger ca 20 dB extra störmarginal).Grottan skrev:Nu är det ju ofta (alltid?) så att skärmen i RJ45 kontakten på en dator är förbunden med skyddsjord vilket gör att man med skärmat kablage hela vägen får en parallell ledning från PC/Skärm till PE skena i centralen vilket ofta kan skapa problem, framförallt i äldre byggnader med 4-ledarsystem där det flyter strömmar i PEN ledaren.
MEN, det finns mycket riktigt inga egentliga skäl att använda skärmad kabel. (Dvs. kan man inte redan sin elektriska mätteknik och behöver fråga, så är svaret i 99.99999% av fallen "nej").
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
I teorin så skulle den kunna hjälpa, särskilt om huset är korrekt potentialutjämnat. MEN jag gissar (med betoning på "gissar") att i praktiken så gör den antagligen ingen större skillnad. Det är så många andra faktorer som spelar mycket större roll. (Som t ex hur långt ner till nedslaget det var).Barnrikehuset skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken propp är bättre än denna till diskmaskinens avloppsanslutning?
Vatten & Avlopp -
Vilken modell är denna duschblandare från F M Mattsson.
Badrum -
Vilken spiskåpa som kan ersätta den jag har?
Ventilation -
Vilken våtrumsfärg är den bästa mot mögel?
Badrum -
Kan du hjälpa mig att identifiera vilken typ av gardinglide detta är?
Fönster & Dörrar