Fick ta bort en fästing igår på katten och använde pincett då vi inte har någon plockare, det var ganska jobbigt men vi fick bort den. Jag undrar vad är den bästa fästingborttagaren?

Denna på CO har jag läst positivt om:
https://www.clasohlson.com/se/Fästingplockare-Tick-1/34-693

Det lär även finnas plockare som ser ut som gröna kofotar som folk verkar gilla, och så finns det ju pennorna med en ögla, jag använde en sån på mig själv för snart 14 år sen då jag var på fästingparadiset Åland och den lämnade fästinghuvudet så jag vet inte hur bra dom är i praktiken.

Det verkar även finnas lite debatt kring om man ska snurra eller dra rakt ut också.

När vi plockar fästingar på katterna hemma så använder vi tumme och pekfingernaglarna som pincett. Ett bra grepp längst ner på fästingen och drar rakt ut. Fungerar jättebra 95 av 100 gånger. Ibland blir dock huvudet kvar, men det är sällan.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag kör med Lassovarianten, typ https://www.apotekhjartat.se/produkt/trix-fastingpennalasso-djur/ men inte samma märke.

Funkar bra tycker jag. Plockar väl c:a 1 om dagen från katten i snitt under fästingsäsong. Nu har jag inte provat någon annan, så jag kan inte uttala mig om den är bäst. Enda gången det varit problem är när fästingen blivit så förtvivlat stor så den nästan inte går in i lasson, men det har bara hänt en eller två gånger. Har aldrig varit med om att huvudet blivit kvar.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Har använt den typen som TS länkar till classe fast en vit i plast. Smidigaste hittills, kofot varianten är inte lika lättanvänd och lasso är lite svåra på dom riktigt små

Använder kofot och lassopennan. Kanske hellre kofot om det är en riktigt liten jäkel. Tycker båda fungerar utmärkt och kommer åt bra även om det är knöliga utrymmen. Snurrar alltid, det gör att man inte behöver lägga mycket dragkraft för att få fästingen att lossa, och då riskerar man inte att den går sönder.

S
Tick1-varianten har vi landat på efter att ha provat lite olika lösningar. Den tycker jag är den bästa. Smidig och funkar helbra till allt utom de allra minsta fästingarna. Enda nackdelen är att värddjurets hud (oftast mina barns hud alltså) kan råka fastna i slitsen på plockaren när du drar den över huden och det kan göra rätt ont. Håller länge men kan behöva bytas ut emellanåt. Drar du med naglarna, dra rakt ut.

DennisCA DennisCA skrev:
Fick ta bort en fästing igår på katten och använde pincett då vi inte har någon plockare, det var ganska jobbigt men vi fick bort den. Jag undrar vad är den bästa fästingborttagaren?

[länk]

Det lär även finnas plockare som ser ut som gröna kofotar som folk verkar gilla, och så finns det ju pennorna med en ögla, jag använde en sån på mig själv för snart 14 år sen då jag var på fästingparadiset Åland och den lämnade fästinghuvudet så jag vet inte hur bra dom är i praktiken.

Det verkar även finnas lite debatt kring om man ska snurra eller dra rakt ut också.
Vanlig pincett. Ca 5st om dagen. Hur enkelt som helst. Svårast när dom är riktigt små, men då är det väl svårt med vilket verktyg som helst. jag tycker också att apotekets fästing olja funkar hyggligt bra. Under några veckor får vi inga fästingar alls, sedan börjar de successivt att komma tillbaka.

Hemmakatten
Har använt många olika fästingplockare, men den från Claes Ohlsson som TS länkade till är den bästa.

Tick 1 funkar kanon på vår katt.

DennisCA DennisCA skrev:

[länk]

Den typen från CO är sjukt bra! Fick en sån när jag vaccinerade mig

DennisCA DennisCA skrev:

[länk]

Den på CO funkar i mitt fall väldigt bra, fick en nymf, dvs under millimetern på ett olämpligt ställe, drar den längs huden och den fångar upp den oproblematiskt.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Har använt Apotekets lasso på båda våra katter i tio års tid.
När vi var på vårt lantställe vid Mälaren fick den långhårige Simon 3-5 om dagen utom under de perioder vi behandlade dem med Frontline. Korthåriga Sara fick kanske ett par i veckan. Så jag vill påstå att den fungerar bra.
Nu har vi ett lantställe längre norrut och inga fästingar. Än.

Vi har inte många fästingar här, bott här sedan 2013 och detta är den första fästingen.

Bäst är ju att förebygga, anvnäder Frontline. Annars naglarna.

Tick 1 & 2
Tycker jag fungerar bra
Jag bara drar loss inget snurrande eller vridande. Har aldrig fått huvudet kvar.
Plockar dock max 20 fästingar per år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.