Jag står i begrepp att installera vatten i min snickarbod. Vatten kommer upp i en innervägg ur plattan i 32 mm PEM, draget från huvudbyggnad. Installationer som ska göras är att installera fördelarskåp, dra fram vatten till toalett, handfat och utslagsvask. Även till utkast på fasad. Totalt ung. 10-12 m dold förläggning av vattenrör.

Denna installation är inte kritisk, framförallt inte estetiskt. Huset kommer åtminstone initialt ha rå betong som golv, så ett misslyckande som ger läckage är inte katastrof, även om det såklart inte bör förekomma.

I någorlunda nära framtid, säg 5 år framåt kommer jag nog göra ett helt badrum också i huvudbyggnaden, så jag tänker att jag verkligen vill ta tillfället i akt och träna på dolt vatten på riktigt. När jag kollar de olika fabrikaten och deras installationsanvisningar är det ofta något specialverktyg eller så som man behöver för att det ska funka. För en amatör är det något man behöver tänka på, har ingen lust att slänga 500 kr på något som används en gång. Jag är bekväm med kopparrör och klämringskopplingar, men PEX som det antagligen handlar om när jag ska dra rör i rör är nytt för mig.

Alltså, jag har fasta nyckar, skiftnycklar, rörsax, gradare samt övriga generella verktyg. Vilket av de mer professionella systemen (LK, Uponor, Vatette, annat?) rekommenderar ni att man jobbar med och skaffar ev specialverktyg till?

Tack för att ni läste så långt.

Bästa svaret

Lk och Uponor då skulle jag säga att du inte behöver några specialverktyg om du har en rörsax med trissor för ytterröret
Om du kör med vanliga väggbrickor.

Vatette då behöver du väl en fräs till fixturen

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.