Mac_attack
Hej!

Har fått upp ögonen för hur dyrt det är med badrumsinredning i och med kommande renovering.
Någon som har erfarenhet eller koll på vilka badrumsmärken som är bra/dåliga (prisvärda)?
Vilka har exempelvis bäst duschväggar? Bästa WC-stolarna? Bäst kommod?
Vilka har mest prisvärt kakel/klinker? (bra = håller länge utan problem med fuktskador etc.)

Det finns ju en uppsjö, några märken jag funderar över på rak arm:
Svedbergs
Macro Design
IFÖ
Gustavsberg
Duravit
Hans Grohe
Miller
Duobad
Dansani
Tapwell
Ballingslöv
INR (Iconic Nordic Rooms)
IKEA

Bonusfråga: Bygghemma.se har ju ganska bra rabatter, någon med erfarenhet att beställa därifrån?
Hur är det mer garanti, retur osv.?

Att badrumsprylar kostar en slant, det håller jag med om. Jag skulle säga att det är relativt dålig konkurrens på marknaden, ett fåtal större aktörer äger de flesta "namnen" på marknaden, något som EU också har fått upp ögonen för.

Att ge klara besked om vilka grejor som är bäst mest prisvärd är för en lekman i princip omöjligt. Man byter ju inte dessa grejor stup i kvarten.

Mitt råd är att sats på märkesnamn som finns tillgängliga på den svenska marknaden. Reservdelar och kompletteringar bör då kunna göras över tid.

Har själv köpt lite inredningar från IFÖ, och min uppfattning var att det var kvalitetsgrejor som ska hålla över tid.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
BirgitS
Sen kan ju ett företag ha produkter av olika kvalitet, t.ex. har ju Ikea-kommoder varit upp i några trådar och de med Godmorgon och mörk Hermes i massivt trä varit nöjda men det har kommit klagomål från dem med målad Hermes.

Hans Grohe (men inte Grohe) blandare är bra tysk kvalitet, men de har ju inte riktigt samma standard på avstånd mellan rören till duschblandare som här i Sverige så det krävs normalt en adapter emellan. Ifö-blandare och -toalett är bra svensk kvalitet (även om de inte är svenskägda längre) som varenda rörmokare känner till och har reservdelar till. Tapwell-blandare har det förekommit en del klagomål på i forumet.

Jag har beställt parkettgolv och Elfa-inredning från Bygghemma utan problem, inkl. när två paket av golvet var transportskadat. Däremot ska man ju ta deras rabatter med en mycket stor nypa salt eftersom det ofta är rabatter från ett fiktivt listpris, t.ex. var golvet dyrare hos Bygghemma än hos Beijers trots rabatt, men det gick att förhandla ner till samma pris samt fri frakt hem (vilket Beijers inte erbjöd). Däremot hade Bygghemma ett mycket bra pris på Elfa jämfört med alla andra ställen jag hittade. Tror inte Bygghemma har några särskilda garantier utan det är konsumentköplagen som gäller och man slussas nog vidare till leverantörer/tillverkare vid problem.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
När det gäller de rena VVS prylarna som blandare, toastol osv. Då gäller att man bör hålla sig till välkända märken för den typen av produkter.

Så för blandare gäller FMM, Mora, Oras, Grohe och Hans Grohe (två helt olika företag utan koppling till varandra). Kan finna några fler.

Men håll dig borta från möbelföretagen när du väljer VVS prylar, skippa designblandare från Hafa, Svedbergs osv.

När det gäller Toastolar så finns där också några klassiska företag Ifö, Gustavsberg och några till.

För några år sedan var här en medlem med dålig lukt i nya badrummet. Visade sig tills slut bero på Design-toan från Svedbergs. Porslinet var så dåligt att lukt trängde rakt igenom porslinet från avloppet. Något senare sålde Bauhaus just den modellen av Svedbergs med ca 70% rabatt.... Den medlemmen var på gång att riva hela det nya badrummet för att komma på var lukten kom ifrån.

• Gilla
Cnall och 1 till
  • Laddar…
Köp inte Svedbergs blandare eller material som är kromade. Flagar...

Klagat hos dem men fick dåligt bemötande och ingen hjälp till lösning. Ej heller från Bauhaus som sålde. Så i framtiden och så ofta jag kan kommer jag att snacka ner dessa företag. Då de bevisat vad kundvård är.

• Gilla
Gnesta och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.