17 252 läst ·
50 svar
17k läst
50 svar
Vilka tillval är ni nöjda / missnöjda med ?
Tänk långsiktigt, vissa tillval kan man ju göra under tidens gång själv.
Snåla inte på kakel och klinkers är mitt råd, det är ju en kostsam historia men inget man knackar ner efter ett par månader direkt för att byta till annat.
Badrumsmöbler däremot kan man ju ta ner och köpa nytt.
Köket likaså, och jag tänker då utrymmesmässigt. Se till att där är gott om avställningsytor och svängrum. Köket tillsammans med vardagsrummet är ju de rummen som i särklass används mest.
Tänk efter vad ni har för krav och behov idag och vad ni tror att ni kanske kan behöva längre fram. Om ni inte har barn idag men vill skaffa så tänk till vad det kan innebära i antal rum, rumsplacering, förvaringsmöjligheter osv
Analysera vad ni är för ena helt enkelt.
Vill ni bara just bo eller är ni hemmakatter, ja satsa då rejält på sådant som ni tycker om och behöver.
Vad har ni för hobbys? Kanske hästfolk, bra att ha en dusch i anslutning till klådvärden och kanske ett förråd för luktande ridkläder...Andra hobbies med platskrävande utrymmen såsom fiskeutrustning, hockeyställ, mcställ..ja ni fattar.
Tre badglada hundar? Se till att ha klinkers på nedanvåningen och en stor klädvård med hunddusch...
Listan kan göras lång.
Jag är iag mest nöjd med att vi valde till dyrare klinkers och kakel och lade ner lite tanke på det.
Minst nöjd med...att vi inte lät bygga en köksö eller bardisk.
mvh
Snåla inte på kakel och klinkers är mitt råd, det är ju en kostsam historia men inget man knackar ner efter ett par månader direkt för att byta till annat.
Badrumsmöbler däremot kan man ju ta ner och köpa nytt.
Köket likaså, och jag tänker då utrymmesmässigt. Se till att där är gott om avställningsytor och svängrum. Köket tillsammans med vardagsrummet är ju de rummen som i särklass används mest.
Tänk efter vad ni har för krav och behov idag och vad ni tror att ni kanske kan behöva längre fram. Om ni inte har barn idag men vill skaffa så tänk till vad det kan innebära i antal rum, rumsplacering, förvaringsmöjligheter osv
Analysera vad ni är för ena helt enkelt.
Vill ni bara just bo eller är ni hemmakatter, ja satsa då rejält på sådant som ni tycker om och behöver.
Vad har ni för hobbys? Kanske hästfolk, bra att ha en dusch i anslutning till klådvärden och kanske ett förråd för luktande ridkläder...Andra hobbies med platskrävande utrymmen såsom fiskeutrustning, hockeyställ, mcställ..ja ni fattar.
Tre badglada hundar? Se till att ha klinkers på nedanvåningen och en stor klädvård med hunddusch...
Listan kan göras lång.
Jag är iag mest nöjd med att vi valde till dyrare klinkers och kakel och lade ner lite tanke på det.
Minst nöjd med...att vi inte lät bygga en köksö eller bardisk.
mvh
Instämmer med de flesta inlägen om tillval. Kompletterar därför bara med några som ännu inte nämnts. Många tillval blev det ju 
Nätverket i huset bör vara minst med gigabits-kapacitet (cat-6) istället för 100 megabit (CAT-5).
Höja upp bänskivan (och underskåpen) i köket med 5 cm gjorde susen för oss som är lite längre. Finns inget värre än att krumma när man lagar mat.
Infälld hylla med el och antenuttag för köks-tv blir väldigt snyggt. Även mindre nischer i väggarna, gärna med belysning, blir fina inredningsdetaljer.
Tillval som jag nog klarat mig utan är sockelsugen till centraldammsugaren i köket som sällan används, och duschpanelen i badrummet på nedervåningen.
Nätverket i huset bör vara minst med gigabits-kapacitet (cat-6) istället för 100 megabit (CAT-5).
Höja upp bänskivan (och underskåpen) i köket med 5 cm gjorde susen för oss som är lite längre. Finns inget värre än att krumma när man lagar mat.
Infälld hylla med el och antenuttag för köks-tv blir väldigt snyggt. Även mindre nischer i väggarna, gärna med belysning, blir fina inredningsdetaljer.
Tillval som jag nog klarat mig utan är sockelsugen till centraldammsugaren i köket som sällan används, och duschpanelen i badrummet på nedervåningen.
Jag är glad att vi inte valde rostfria vitvaror. Det känns omodernt och dessutom blir det fula fläckar (jag vet att det finns skydd att sätta på). Jag är även glad för att vi valde bort kaminen då skorstensröret på ovanvåningen tar allt för mycket plats och förstör för våra inredningsidéer. Det tar även en del plats på nedanvåningen med både kamin och ett ställe att ha ved på. Dessutom har vi inte någon naturlig och bra tillgång till ved. Jag är glad att vi valde bort takkupa och satte in takfönster istället (återigen passar det vår ovanvåning bättre).
Vi har inte byggt än, men de tillval vi har valt är i alla fall spånskivor bakom gips och 2,6 i takhöjd (ryggåstak är standard). Sen så bygger vi med Fiskarheden så övriga tillval är nog standard i andra hus då de handlar om målning (grundmålad panel till fasaden, vitmålade lister och vitlaserat paneltak i vardagsrum.
Sen kommer vi att göra tillval på kök med antingen rostfria eller svarta vitvaror + bänkskiva i granit. Och sen så har vi ritat planlösning och fönstersättning själva så där kanske vi fått en del som standard som andra har som tillval.
Sen kommer vi att göra tillval på kök med antingen rostfria eller svarta vitvaror + bänkskiva i granit. Och sen så har vi ritat planlösning och fönstersättning själva så där kanske vi fått en del som standard som andra har som tillval.
Intressant tråd att läsa!
Jag skulle tycka det var lite kul att höra med er andra hur ni resonerar med kostnaderna för tillval. Det är ju ingen nyhet för någon att det väldigt lätt springer iväg och man ofta tänker "..men när vi ändå bygger vi vill vi ju ha det precis som vi vill.."
Vissa tillval höjer ju husets värde och är en bra investering, men nånstans måste man ju begränsa sig.. Dock när man läser tips och råd från de som redan byggt hus är det ofta "jag önskar vi hade valt det här också och varför snålade vi in.." etc.
Vore kul att höra lite hur ni andra tänker!
Jag skulle tycka det var lite kul att höra med er andra hur ni resonerar med kostnaderna för tillval. Det är ju ingen nyhet för någon att det väldigt lätt springer iväg och man ofta tänker "..men när vi ändå bygger vi vill vi ju ha det precis som vi vill.."
Vissa tillval höjer ju husets värde och är en bra investering, men nånstans måste man ju begränsa sig.. Dock när man läser tips och råd från de som redan byggt hus är det ofta "jag önskar vi hade valt det här också och varför snålade vi in.." etc.
Vore kul att höra lite hur ni andra tänker!
Viktigast är ju det som är svårt att ändra i efterhand. Som t.ex. ryggåstak, spånskivor bakom gips, extra brunn i badrum för om man i framtiden vill ha både dusch och bad, ektrappa istället för furu och liknande. Köksluckor, vitvaror, kamin och liknande kan man ju faktiskt skaffa senare om man inte känner att man har råd med allt man vill.
Vår säljare sa det att det är lätt att bli fartblind och det tror jag absolut. Bara några tusen extra är ju inte så mycket om man ändå ska bygga för 4 miljoner, men några tusen extra många gånger blir ju många tusen extra och helt plötsligt kostar huset 4,5 istället fast man från början tyckt att det är alldeles för mycket.
Vår säljare sa det att det är lätt att bli fartblind och det tror jag absolut. Bara några tusen extra är ju inte så mycket om man ändå ska bygga för 4 miljoner, men några tusen extra många gånger blir ju många tusen extra och helt plötsligt kostar huset 4,5 istället fast man från början tyckt att det är alldeles för mycket.
Känner igen det där. Vi satte vårt budgettak till 2,5 miljoner när vi började fundera på att bygga hus. Sen hittade vi en tomt i bättre läge som var 100 000 dyrare, sedan tillkom extra markarbeten för 150 000, sen tillkom extra kostnader för avlopp på 100 000, och sedan lite små extra tillval för ca 50 000, så nu är vi uppe i 2,9 miljoner. Bara att hoppas att kalkylerna för mark och avlopp inte spricker nu utan att de verkligen är tilltagna med så bra marginaler som byggledaren sa.byggankan skrev:Vår säljare sa det att det är lätt att bli fartblind och det tror jag absolut. Bara några tusen extra är ju inte så mycket om man ändå ska bygga för 4 miljoner, men några tusen extra många gånger blir ju många tusen extra och helt plötsligt kostar huset 4,5 istället fast man från början tyckt att det är alldeles för mycket.
Men samtidigt håller jag med, har man väl redan handlat för 2,8 miljoner i rent nödvändiga saker så tycker jag att det är värt de där extra 100 000 för att få de saker man verkligen vill ha i huset. Man kommer garanterat att ångra sig sedan och det är i princip alltid dyrare att lägga till saker sen än det är att då det ditsatt redan från början.
Så sant!jhenrikj skrev:Känner igen det där. Vi satte vårt budgettak till 2,5 miljoner när vi började fundera på att bygga hus. Sen hittade vi en tomt i bättre läge som var 100 000 dyrare, sedan tillkom extra markarbeten för 150 000, sen tillkom extra kostnader för avlopp på 100 000, och sedan lite små extra tillval för ca 50 000, så nu är vi uppe i 2,9 miljoner. Bara att hoppas att kalkylerna för mark och avlopp inte spricker nu utan att de verkligen är tilltagna med så bra marginaler som byggledaren sa.
Men samtidigt håller jag med, har man väl redan handlat för 2,8 miljoner i rent nödvändiga saker så tycker jag att det är värt de där extra 100 000 för att få de saker man verkligen vill ha i huset. Man kommer garanterat att ångra sig sedan och det är i princip alltid dyrare att lägga till saker sen än det är att då det ditsatt redan från början.
Men det är lätt att ångra sig senare också, om man förbygger sig rent kostnadsmässigt. Bygga ett hus man vill ha men inte har råd att bo i är också
en katastrof som ofta drar med sig familjetragedier.
Balansgång är ordet!
//JaGus
Vad är de för "elstolpe" som även har centraldammsugaruttag??carinpeter skrev:
d^_^bJaGus skrev:
Det är så otroligt lätt att det drar iväg.
Jag har en kalkyl med 7% ränta för att spegla verkligheten och inte fantasiräntor. Då slänger man inte småsaker lika vilt
Men de stora viktiga sakerna som man inte ändrar i efterhand så lätt ska vara med.
Medlem
· Östergötlands län
· 202 inlägg
Mellan en vägg och Kyl/sval har vi gjort ett extra utryme på ca 12 cm (de ska snart börja med den så vi vet inte exakt hur det kommer att se ut). Denna del ska vi skjuta in i väggen ca 10 cm så att den blir mindre synlig. Där ska vi i olika höjd ha multimedia uttag (telefon, nät och tv), elkontakt till tv som ska sitta på väggens utsida, dammsugaruttag och strömbrytare. Om man tittar väldigt noga på denna ritning ser man att väggen vid kyl/sval är lite tjockare. Vi fick kommentaren "det ska bli väldigt spännande att bygga..." på vårt byggstartmöte 2. På ritningen är dock dammsugaruttaget felplacerat på väggen. Vi kommer helt klart att blogga om detta när det börjar byggas, så håll utkik på www.salstatosee.blogspot.com.

Rrrrr skrev: