Byggahus.se

Vilka rättigheter har husleverantören på ritningar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag undrar vilka rättigheter husleverantören har på sina husmodeller? Vi har nämligen hittat en husmodell hos en leverantör, men det blir för dyrt att bygga med dem. En annan husleverantör kan tänka sig att bygga det huset till ett mycket rimligare pris. Kan man göra så, eller har den första leverantören ensamrätt på sina ritningar?

:-/

/Lotta

2. B
    Medlem · Nivå 6

Re: Vilka rättigheter har husleverantören på ritni

Ska ni använda ritningen rakt av? Ofta vill man ju göra justeringar, och ritningarna i katalogerna är ju ändå inte tillräckliga att bygga från (väl?). Nu har jag inte koll på exakt arkitekt-huslevarantörs-juridiken, men vad jag minns från immaterial-rätten så kan man ha mönsterskydd, patent och upphovsrätt. Mönsterskydd är t.ex. räfflorna i ett par skor, patent är för uppfinningar och upphovsrätt är normalt konst/brukskonst och liknande. Mönsterskydd och patent måste man registrera för att få, medan upphovsrätten uppkommer i och med skapandet av ett verket.

Ritningar av hus bör nog falla in under upphovsrätt, och innebära att man inte får planka dem rakt av. Dvs. att lämna över en detaljerad ritning med alla mått och använda utan tillstånd från rättighetshavaren, lär vara ett intrång i upphovsrätten.

Man kan dock inte skydda "idéer" upphovsrättsligt eller på annat sätt. Dvs. det bör vara ok att låna en hel del av idéerna från planlösningen, men att man så att säga återskapar ett mycket liknande hus.

Men. men... Jag jobbar med andra rättsområden, och det här är bara vad jag kommer ihåg från studierna för runt 10 år sen.

3. L
    Medlem Nivå 2

Tack, det är ungefär så vi resonerar också. Vi har inte tänkt att planka planlösningen helt, men storleken och fasaden är precis vad vi vill ha! Måste nog gräva lite djupare i det här ändå.

Man tycker också att de borde skriva in en text nånstans i sin katalog eller på hemsidan, jag har sett att vissa lägger in sin logga som watermark på ritningarna. Frågan är hur juridiskt bindande det är?

4. B
    Medlem · Nivå 6

Se det mer som en information om att de har upphovsrätten till ritningen. Att ange copyright och liknande är inte nödvändit för att få upphovsrätt enligt svensk lagstiftning, den har man ändå.
    Sen tycker jag inte ni ska vara för oroliga att planka lite, det är ju bara att titta i huskataloger från olika tillverkare så ser man ju att de har sneglat en hel del på varandra...
    Vi har exempelvis först tittat på Sparreholm från Sjödalshus och tyckte det var bra. Sen när det kom hem fler huskataloger så ser man ungefär samma modell hos massa andra...

/B