3 432 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Vilka problem får ni på jobbet när det är kallare än 15 minus ?
Ja jag ska kanske tillägga det att jag även varit snickare i många år.... Gjutit betong i -17 grader... och gjort allt möjligt....
Jag har även vibrationsskador i händerna efter snickarjobben då jag gick mycket med bil och större borrmaskiner som inte alltid var skapta efter oss människor... det gör att jag blir vit rätt fort om fingrarna.... Och mer därtill...
Jag har även vibrationsskador i händerna efter snickarjobben då jag gick mycket med bil och större borrmaskiner som inte alltid var skapta efter oss människor... det gör att jag blir vit rätt fort om fingrarna.... Och mer därtill...
Sailorman skrev:God fortsättning.
Jag jobbar som lots och när det blir kallt innebär det en mängd saker som man måste ha i baktanke i yrket.
Den stora knäckfrågan för mig är om isen har lagt sig eller inte.
Om det är isfritt finns det en stor risk att det går vågor på havet vilket gör att både lotsbåt, fartyget man ska borda och framförallt stegen man ska klättra ombord på blir nedisat. Det innebär att man måste vara försiktigare än normalt när man klättrar ombord.
Väl ombord beror det mycket på vilket fartyg man har kommit ombord på. Ett finskt tankfartyg som har, mer eller mindre, samma "isklass" som isbrytarna är självklart mycket behagligare att köra än en gammal rysk flodpråm;-o Det gäller både köregenskaper, som givetvis skiljer som natt och dag, men även utrustning som strålkastare, radar samt inte minst värmesystem. Själva körningen skiljer sig inte mycket vid -15 OM det är isfritt.
Om isen har lagt sig tar allting mycket längre tid! Allt från resan ut med lotsbåten till själva lotsningen ombord på fartyget men framförallt ankomst och avgångar drar ut på tiden. När isen har lagt sig är skillnaden på fartyg ännu mer markant. Det som normalt tar 4 timmar att köra tar fortfarande 4 timmar med ovannämnda tankbåt men kan ta allt från 6 timmar till ett par dygn;-) Om man kör en mindre bra båt gäller det verkligen att se till att man hela tiden letar efter "rätt väg" genom isen för att inte fastna.
Väl inne i hamn gäller det att få fartyget till kaj och det kan ta väldigt lång tid om det är mycket is och "klen" båt.
En positiv sida av det hela är att Stockholms skärgård är väldigt vacker en solig dag med sitt snötäcke och liggande isar, om man lyckas få en körning under de få timmar som man har dagsljus vill säga!
Oj oj oj, hoppas att du har en lika förstående fru som jag har - du slipper åtminstone det ekonomiska ansvaret, men det får du betala med att du inte vet när du kommer hem.
Jag vet hur du har det pga jag mådde inte så bra den tiden jag var borta från familjen 3 veckor för att den vara hemma 3 dygn (72 timmar) innan jag skulle ut 3 veckor igen - allt pga färdskrivarregler som registreras och böterna skenar iväg i 1000-lappar om man avviker bara några minuter från reglerna - så illa är det!
Jag är väl insatt i din situation och jag blir illa berörd när jag läser hur du har det - det var därför jag inte stod ut med trailerdragarlivet - jag saknade min familj för mycket.
Jag har samma problem - alla tycker att jag gnäller som en liten scuotflicka när jag fryser om fingrarna - mina händer är totalfördärvade för resten av mitt liv - och jag fryser nåt fruktansvärt om fingrarna hela vintern. Ibland har jag funderat på vad som händer om jag ignorerar kylan och låter fingrarna frysa bort - jag tål smärta ganska bra - men det sunda förnuftet tar alltid över.Milkshaken skrev:Ja jag ska kanske tillägga det att jag även varit snickare i många år.... Gjutit betong i -17 grader... och gjort allt möjligt....
Du har garanterat samma problem som mej - det är en djä%#¤ plåga, men vad ska man göra.....?
Ta och köp dig ett par batteriuppvärmda handskar så får du nog lite behagligare om dina stackars händer, lider med er som fått såna vibrationsskador att era händer vitnar så fort kvicksilvret kryper neråt.Tyresö skrev:Jag har samma problem - alla tycker att jag gnäller som en liten scuotflicka när jag fryser om fingrarna - mina händer är totalfördärvade för resten av mitt liv - och jag fryser nåt fruktansvärt om fingrarna hela vintern. Ibland har jag funderat på vad som händer om jag ignorerar kylan och låter fingrarna frysa bort - jag tål smärta ganska bra - men det sunda förnuftet tar alltid över.
Du har garanterat samma problem som mej - det är en djä%#¤ plåga, men vad ska man göra.....?
Redigerat:
Blindnit skrev:
Skylla på cigarettrökning är skitsnack. fördärvad blodcirkulation i händerna är händer som är totalfördärvade för resten av livet. Jag har fördärvat mina händer med bilmaskinen.
Jag lider av det varje dag när det är under 5+. Jag kan ibland inte använda fingrarna för att peta in en snus - då blir jag tvungen att använda snusdoslocket och skyffla in snus. Det går inte att baka en prilla med "mongolidfingrar".
Jag lär få leva med det resten av livet - och det är ett fruktansvärt handikapp som ingen har överseende med. Vardagen är inget annat än frys-smärta i händerna....
Bit ihop och gilla läget - det är inte alltid man är på topp och kan tänka så.....
För mig gäller att om jag inte blir riktigt varm efter att ha blivit riktigt kall om händerna... Ja då har jag stickningar i flera dagar efter... Men kan jag gå in och värma mig tex intensivt på ett element, plus lägga upp dom fodrade på detsamma så brukar det bara sticka i några timmar efteråt... och då e de skönare kan jag lova...
Själv jobbar jag inte ute i den bemärkelsen då jag jobbar som kringresande säljare inom dagligvaruhandeln men fick ett problem för nån vecka sen då bagagen fryst fast på bilen så jag inte fick ur säljväskan.
Det var lite problematiskt att jacka bort bagagegardinen för att få ur väskan över ryggstödet men det löste sig hos nästa kund som hade parkeringsgarage där bilen fick tina lite.
Det var lite problematiskt att jacka bort bagagegardinen för att få ur väskan över ryggstödet men det löste sig hos nästa kund som hade parkeringsgarage där bilen fick tina lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
När jag läser om vilka problem ni har i kylan är jag glad att jag som pensionär, utan att frysa kan njuta av det vackra vinterlandskapet genom mitt fönster. När jag inte måste skotta snö förstås. Eller väljer att gå raska promenader.
Någon som längtar till pensionen?
Någon som längtar till pensionen?
Redigerat:
Fixartanten skrev:Faktiskt så gör jag inte det, jag har ett sjukligt behov av att plåga min kropp, för att verkligen må bra. Det är möjligt att jag har någon abc-sjukdom, men jag mår som bäst när adrenalinet sätter igång i kroppen pga katastrof i tillvaron. Jag trivs inte om jag får hela livet serverat på ett silverfat - då skapar jag motgångar på ett annat sätt. Min fru som är sjuksköterska har ställt en diagnos på mej..... och den innehöll ett par otrevliga bokstäver.....
Jag mår helt enkelt bäst av att ha motgångar i livet - så är jag och det är inget jag kan ändra på.
Man får ta på sig överdragsbyxor när man väntar på bussen. Har matlåda, slipper gå ut. Sitter i kortärmat inne, annars för varmt.
Men nu är det ju ledigt till 10:e, så nu skall jag ut i skogen och arbeta. Och då är det snön som blir jobbig.
Men nu är det ju ledigt till 10:e, så nu skall jag ut i skogen och arbeta. Och då är det snön som blir jobbig.