1 972 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vilka maskiner?
Vi har köpt ett hus och skall nu börja med renoveringen, lägga nytt golvbjälklag, byta vindskivor, regla upp väggar m.m.
Undrar om man kan få en liten lista på vilken typ av manskiner man "bör ha" vid en husrenovering. Lite tips på vägen från någon annan hemmafixare skulle va hjälpligt
Undrar om man kan få en liten lista på vilken typ av manskiner man "bör ha" vid en husrenovering. Lite tips på vägen från någon annan hemmafixare skulle va hjälpligt
Här har vi diskuterat maskiner för husbygge rätt ingående: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html
Det jag ångrar att jag inte köpte tidigare är en kap/gersåg med bänk. Dyrt men oj så andvändbart.
Sen är det så att när man behöver en tigersåg funkar i stort sett inget annat, fast man behöver den inte så ofta
Det är två maskiner som inte kan överskattas!
Jag har bott mest i sten/betonghus så en borrhammare har jag lärt mej uppskatta, gör hål i betongväggen på 2 min där en slagborrmaskin bara bränner upp borrarna utan att göra hål.
Sen är det väl budgeten som avgör hur mycket man har råd att köpa
sticksåg, klingsåg, skruvdragare med 2 batterier osv osv.
Nåt som jag också tidigt lärde mej var att köpa riktiga kläder med fickor, knäskydd och sånt, skor med stålhätta och trampskydd så att man inte gör illa sej i onödan för det gör man ändå
Som sagt, för mycke tror jag blir svårt att köpa på sej
välkommen i renoveringsträsket, vi är inne på vårt tredje hus och möjligen behåller vi det här 
Sen är det så att när man behöver en tigersåg funkar i stort sett inget annat, fast man behöver den inte så ofta
Det är två maskiner som inte kan överskattas!
Jag har bott mest i sten/betonghus så en borrhammare har jag lärt mej uppskatta, gör hål i betongväggen på 2 min där en slagborrmaskin bara bränner upp borrarna utan att göra hål.
Sen är det väl budgeten som avgör hur mycket man har råd att köpa
Nåt som jag också tidigt lärde mej var att köpa riktiga kläder med fickor, knäskydd och sånt, skor med stålhätta och trampskydd så att man inte gör illa sej i onödan för det gör man ändå
Som sagt, för mycke tror jag blir svårt att köpa på sej
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Bra arbetsbock. Inte nåt skit från Rusta utan riktiga grejer. Sök på forumet och du skall finna.
Har sagt det i tidigare trådar men jag tycker det tåler att upprepas: skaffa dig en skaplig grovdammsugare. Du kommer att prisa den när de helt plötsligt har mög i hela huset och inser att din vanliga hushållsdammsugare kommer ge upp om du ger dig på högen med betongdamm.
Trots att jag glömde grovdammsugare i min lista i den tidigare länkade tråden så måste jag absolut hålla med phl om detta - en bra grovis är riktigt trevligt att ha.phl skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden