Vilka maskinmärken har switchade laddare som känner av om det är 110/240v som den matas med, det står oftast märkt under laddaren. Så om någon/några med Makita/DeWalt/Hitachi/Milwaukee/Panasonic/Festool maskiner m.m kunde kolla vad det står under laddaren vore det toppen.

För att ta ett exempel så laddare till laptops, mobiltelefoner m.m kan man byta sladden till laddaren, oftast sitter den med en vanlig kontakt två runda hål bredvid varandra Ser ut så här ---> (OO)

Jag antar att du vill veta det inför ev. inköp i USA?

I så fall, bara en varning. Jag har sett prylar som i Europa säljs med nätaggregat som klarar både 230 och 115 V. men USA versionen som finns att köpa där går bara på 115V. Detta gällde data prylar. men kan tänka mig att det är risk för detsamma med verktyg.

Aj fan, jepp jag sitter och tittar på borr-/skruvdragare från staterna, är laddare väldigt dyra i Sverige, vill minnas att det var så men är lite osäker???

annars tar ju kjell.com ca 150 för en 230/110V trafo som räcker till laddare

Precis, du behöver ju inte köpa en helt ny laddare om du kan stå ut med en liten 230->110VAC-trafo ;)

Liten å liten Makitas LXT serie kräver lite mer än vad en trafo för 150 kr klarar av.

Men på rak arm så kan jag säga att Hilti, DeWalt, Makita inte har switchade laddare.. Dock klarar laddarna 50/60Hz men inte 110-240 volt
Panasonicladdaren ligger dock i bilen så den får jag kolla på i morgon.
Kollade panasonic idag.. Samma med den.

Man får såklart köpa en lite kraftigare trafo. 400W kostar 400:- på Kjell & co. Med tanke på hur billigt man kan få ett Makita kit så är det försumbart!

bjornf skrev:
Man får såklart köpa en lite kraftigare trafo. 400W kostar 400:- på Kjell & co. Med tanke på hur billigt man kan få ett Makita kit så är det försumbart!
På hobbex köper du denna trafo för en hundralapp billigare...

roberts skrev:
På hobbex köper du denna trafo för en hundralapp billigare...
Fast både den på Kjell & Co och Hobbex är på 300W....

foppa72 skrev:
Fast både den på Kjell & Co och Hobbex är på 300W....
Helt korrekt! Missade att det stod 400W... Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.