Hallå,
Jag köpte ett par Sony WH1000-XM4 för någon månad sedan, med syftet att använda dom när jag jobbar hemma. Lurarna är helt ok i många avseenden. Sköna på huvudet, bra brusreducering och lång batteritid. Tyvärr är mikrofonen helt värdelös. Jag får ständigt kommentarer om att jag hörs dåligt när jag pratar i telefon eller deltar i webmöten. Eftersom jag jobbar hemma 3-4 dagar i veckan så har jag bestämt mig att köpa nya lurar.

Frågan är bara vad man ska satsa på. Riktigt bra mikrofon är ett måste. Jag upplever att akustiken i vårat hus är lite besvärlig för digitala prylar med mikrofon, då vi även brukar få synpunkter på ljudet när vi pratar i telefon. Misstänker att det har att göra med takhöjden. Även bra ljudreducering är viktigt då jag ofta kör robotdammsugare eller har ungarna hemma. En till kritiskt funktion är att det måste gå att ansluta dator och telefon samtidigt via blåtand, men det kanske går på alla lurar.

Så frågan är vad man ska satsa på denna gång? Priset är inte jättekänsligt, även om det givetvis finns gränser. Det viktigaste är att det blir bra. Jag brukar surra med svågern som använder Peltor. Jag kan aldrig avgöra om han sitter i soffan hemma, i skåpbilen eller i grävmaskinen och skrotar berg. Det är ditåt jag vill, fast helst lite nättare lurar.

Någon som har något som fungerar bra?

Det handlar väl ganska mycket om tycke och smak.

För min del går både over-ear och in-ear bort, då den förstnämnda svettar mina öron och sistnämnda blir obekvämt i längden. Så i mitt fall är det on-ear som gäller.

Jag kör ett par logitech-lurar som jag tycker funkar.

Så, första steget är väl att bestämma sig för kategori.

Jag har WH1000-XM3 till samma ändamål som dig. För mig funkar dessa klockrent. Samtalsljudet är bättre via dessa än direkt via telefonen som är en Samsung S10 enligt de jag pratar med. Även brus från omgivningen tas bort bra av NC. Har du kollat inställningarna i appen? Men nackdelen är att det endast går att ha dem kopplade mot en enhet åt gången till skillnad mot XM4 som skall gå att koppla mot två.
Vilken telefon och dator har du?
Frugan kör med airpod pro sedan jul. De är hon grymt nöjd med. Men då använder hon appel produkter i övrigt också. När jag pratar med henne så blir det bättre ljud via hörlurarna än direkt via telefon. Dammsugare, köksfläkt eller stark blåst utomhus hörs 1:a halva sekunden när hon svarar. Sen tror man hon sitter i soffan då den aktiva NC har tagit bort allt runtomkring ljud.

Nu vet jag inte om det finns en budget att förhålla sig till. Jag kör Jabra Evolve 75.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4338042

Grymt bra att ha hela dagen i möten och telefonsamtal. Fungerar även bra att lyssna på musik i. Gillar att ha när allt tråkigt pappersarbete ska ordnas.
Jag hörs bra i alla möten, fullt integrerade i Teams om det är önskvärt. Stänger ute andra ljud än rösten under samtal. Har haft dammsugning pågående i rummet som inte uppfattats av de andra deltagarna.

Nackdelar. Det skulle vara att de kan bli varma efter ett tag. Den vill ständigt uppdatera programvaran. Ett stativ med inbyggd laddning kostar nästan lika mycket som hörlurarna, det behövs inte men skulle vara bekvämt.
Inget att ha på promenader eller liknande. De är för kontorsbruk endast.

N
Personligen har jag haft Bose QuietComfort 35 sedan 2015 då jag placerades i öppet landskap för första gången. Ingen har någonsin klagat på mikrofon hos mig och då har jag haft konstanta videosamtal/telefonsamtal sedan dess flera gånger om dagen. Vill minnas att de är lite pricy men varit helt klart värt det i min värld. Bra ljud med (är ju Bose) om man lyssnar på musik.

Väldigt enkelt också att byta uppkoppling mellan flera enheter. Det par jag har sen 2015 tillåter uppkoppling mot två enheter samtidigt (tror jag) vilket borde räcka i de flesta fall, även om antalet sparade enheter i minnet kan vara minst 5 (inte testat maxgränsen).

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
ClasseClas
Om du kan stå ut med en högtalarpuck som alternativ/komplement så ska du kolla på Jabra Speak 510. Den har typ HD-ljud och enastående bra ljud från mikrofonen.
https://www.dustin.se/product/5010746824/speak-510-ms-lync-link-360-adapter?tab=reviews

Jag har första generationen av Sony WH1000 som också har en halvdålig mikrofon. Jag gillar inte att ha på dessa en hel dag för det blir för varmt i dem. Kokta öron typ. Däremot är de riktigt bra för att lyssna på musik.

Jag tycker slutna lurar är jobbigt när jag själv pratar eftersom jag inte hör vad jag säger. Till musik är det inga problem utom att det kan bli obekvämt efter ett tag.

A Anderscurl skrev:
Jag har WH1000-XM3 till samma ändamål som dig. För mig funkar dessa klockrent. Samtalsljudet är bättre via dessa än direkt via telefonen som är en Samsung S10 enligt de jag pratar med. Även brus från omgivningen tas bort bra av NC. Har du kollat inställningarna i appen? Men nackdelen är att det endast går att ha dem kopplade mot en enhet åt gången till skillnad mot XM4 som skall gå att koppla mot två.
Vilken telefon och dator har du?
Frugan kör med airpod pro sedan jul. De är hon grymt nöjd med. Men då använder hon appel produkter i övrigt också. När jag pratar med henne så blir det bättre ljud via hörlurarna än direkt via telefon. Dammsugare, köksfläkt eller stark blåst utomhus hörs 1:a halva sekunden när hon svarar. Sen tror man hon sitter i soffan då den aktiva NC har tagit bort allt runtomkring ljud.
Tack för svar. Kör Samsung och Lenovo. Inställningar har jag inte kollat på. Ska det behövas för mikrofonen?

nimhed nimhed skrev:
Det handlar väl ganska mycket om tycke och smak.

För min del går både over-ear och in-ear bort, då den förstnämnda svettar mina öron och sistnämnda blir obekvämt i längden. Så i mitt fall är det on-ear som gäller.

Jag kör ett par logitech-lurar som jag tycker funkar.

Så, första steget är väl att bestämma sig för kategori.
Jag är som sagt nöjd med mina, för utom mikrofonen. Gillar inte att ha saker i öronen så samma koncept som idag fast bättre mick.

P Pin skrev:
Jag tycker slutna lurar är jobbigt när jag själv pratar eftersom jag inte hör vad jag säger. Till musik är det inga problem utom att det kan bli obekvämt efter ett tag.
Jag upplever inte det problemet. Tycker jag hör mig själv nästan som vanligt.

Bart Bart skrev:
Nu vet jag inte om det finns en budget att förhålla sig till. Jag kör Jabra Evolve 75.
[länk]

Grymt bra att ha hela dagen i möten och telefonsamtal. Fungerar även bra att lyssna på musik i. Gillar att ha när allt tråkigt pappersarbete ska ordnas.
Jag hörs bra i alla möten, fullt integrerade i Teams om det är önskvärt. Stänger ute andra ljud än rösten under samtal. Har haft dammsugning pågående i rummet som inte uppfattats av de andra deltagarna.

Nackdelar. Det skulle vara att de kan bli varma efter ett tag. Den vill ständigt uppdatera programvaran. Ett stativ med inbyggd laddning kostar nästan lika mycket som hörlurarna, det behövs inte men skulle vara bekvämt.
Inget att ha på promenader eller liknande. De är för kontorsbruk endast.
Hallå,
Jo, dessa är klart inom budget. Skulle betala det dubbla också om jag viste att det blev riktigt bra.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Om du kan stå ut med en högtalarpuck som alternativ/komplement så ska du kolla på Jabra Speak 510. Den har typ HD-ljud och enastående bra ljud från mikrofonen.
[länk]

Jag har första generationen av Sony WH1000 som också har en halvdålig mikrofon. Jag gillar inte att ha på dessa en hel dag för det blir för varmt i dem. Kokta öron typ. Däremot är de riktigt bra för att lyssna på musik.
Har en Jabra 510 också. Fungerar bra om jag är ensam hemma och inte kör dammsugaren. Är det för mycket ljud vill jag ha lurar för min egen skull, så då spelar det ingen roll hur bra mikrofonen är på att trolla bort bakgrundsljud.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Kör Samsung och Lenovo. Inställningar har jag inte kollat på. Ska det behövas för mikrofonen?
När jag valde mina gjorde jag faktiskt så att jag gick till elgiganten och kopplade upp mig mott flera olika hörlurar och testade att ringa frugan i butiken via dessa för att få hennes uppfattning om vilka som lät bäst i hennes ände. Därför föll valet på just dessa. Hade ett par Sennheiser PXC 550 innan som också hade riktigt bra mic för samtal. Men inte riktigt lika bra NC. Då jag blev av med mina Sennheiser föll valet på Sony efter att ha testat Bose QC35. Men där var bluetoothen så dålig att musik och samtal hackade om jag hade telefonen i fickan. Antagligen var det något med just det paret. Men efter nätsökning var jag ej ensam med dessa problem. Så valet föll som det gjorde.
Kan vara värt att testa så det inte bara är något fel på ditt par hörlurar.

Bose QC 35 för mig, otroligt bekväma och har de på skallen hela dagar ibland.

Det enda negativa med dessa är att micen plockar upp även annat ljud än mitt prat. Sitter jag vid skrivbordet är det inte ett problem, men är jag ute med hunden så undrar folk vem det är som har fåglar på kontoret.

Har även ett par Peltor med micbom ("sverigekåpan") och dessa är ju som sagt oslagbara vad gäller micen - jag kan klippa gräset med min Klippo utan att någon hör det...Men, dessa lurar, trots de dyra kuddarna runt öronen, blir varma, och är tunga. Inget jag har på huvudet en hel dag om jag inte renoverar huset och behöver något oömmare.

På jobbet rullar man ut "hem-IT-paket" nu. Där är toppmodellerna för lurar EPOS Adapt 660 eller Jabra Evolve2 85. Den senare får dock lite halvdåliga testresultat på just mikrofonen, trots bom. Adapt 560 står också listan som ett enklare alternativ bland de trådlösa.

• Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
engs
Har Jabra Evolve2 65 på jobb-kontoret.

Plantronics Voyager Focus på hemma-kontoret.

Köpte ut Jabra på jobbet och tog hem Plantonics permanent från jobb-kontoret då det blev mer hemmajobb under pandemin, det kändes som de åkte på mycket stryk på att transporteras mellan dessa hela tiden.

Det var ett misstag att inte beställa ett till par Plantronics...

Främst att man nu inte intuitivt kan knapparna på Jabra då man vant sig vid en annan layout, sen är knapparna mindre, man måste känna efter vilken som är paus etc. Samt att de gamla Plantronics är bättre vad gäller hur bekvämt de sitter, men detta är ju högst individuellt, nån annan kan tycka vice versa.

Dock känns Jabra kanske något hållbarare i konstruktionen.

Ingen av dem har mer än rudimentär "minska något på ventilationsbuller" noise cancelling. (För den med lurarna alltså, hur pass bra den filtrerar mot andra parten är jag osäker på).

Båda fungerar mot mobil och dator.
Prioriteringen vilken av dessa som är viktigast beroende på hur de använfs är kanske inte optimal dock.

Edit: Möjligen har Plantronics bytt namn till Poly?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.