Tror jag blir helt tokig. Det börjar närma sig för oss att åka och titta på kök.
Vårt nya kök kommer nästan bli som ett U (ena benet är kortare) med en kökskö. Pga storleken på vårt kök så kommer vi inte ha några väggskåp. Det räcker gott och väl med bänkskåp + högskåp till oss.
Väggarna är enligt följande:
A: 497cm. Här kommer kyl, frys, högskåp med ugn/ micro, vask, diskmaskin, samt eget sopskåp (ej vaskskåpet) stå.
B: 600cm. Här blir det bänkskåp med lådor. Mot hörnet (vägg B och vägg C) kommer skafferiet stå. I själva hörnet vill vi ha ett högt hörnskåp till städprylar.
C: 205cm. En del av denna väggen kommer upptas av hörnskåpet (se ovan) därefter vill vi ha ett vitrinskåp i samma stil som övriga köket.
Köksön: ca 200*120cm. Spis samt frukostplats/ bardisk för två.
Huset är från 1954 och 240cm i tak. Dock är huset inte tidsenligt i dagsläget. I slutänden kommer det ha en ganska modern framtoning utåt sett. Invändigt tänker vi oss en blandning mellan industri/ ombyggd lada fast utan alltför mycket lull lull.
Vi tänker oss ngt liknande detta (gällande luckorna):
Antingen i vitt med svart bänkskiva uppepå men helst svarta luckor med typ betongbänkskiva.
Om det är svart så vill vi inte ha blankt svart eller liknande som samlar fingeravtryck. Såg att Vedum t ex hade svartbetsad ek. Ngt sådant kanske funkar bättre?
Så kom igen nu och kom med tips på vilka Köksleverantörer som kan vara värda ett besök. Kommer ni att tänka på ngn speciell köksmodell så skriv gärna det också.
OBS! Budgeten är inte obegränsad längre då källaren kostat 4ggr mer än beräknat
Vårt nya kök kommer nästan bli som ett U (ena benet är kortare) med en kökskö. Pga storleken på vårt kök så kommer vi inte ha några väggskåp. Det räcker gott och väl med bänkskåp + högskåp till oss.
Väggarna är enligt följande:
A: 497cm. Här kommer kyl, frys, högskåp med ugn/ micro, vask, diskmaskin, samt eget sopskåp (ej vaskskåpet) stå.
B: 600cm. Här blir det bänkskåp med lådor. Mot hörnet (vägg B och vägg C) kommer skafferiet stå. I själva hörnet vill vi ha ett högt hörnskåp till städprylar.
C: 205cm. En del av denna väggen kommer upptas av hörnskåpet (se ovan) därefter vill vi ha ett vitrinskåp i samma stil som övriga köket.
Köksön: ca 200*120cm. Spis samt frukostplats/ bardisk för två.
Huset är från 1954 och 240cm i tak. Dock är huset inte tidsenligt i dagsläget. I slutänden kommer det ha en ganska modern framtoning utåt sett. Invändigt tänker vi oss en blandning mellan industri/ ombyggd lada fast utan alltför mycket lull lull.
Vi tänker oss ngt liknande detta (gällande luckorna):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen i vitt med svart bänkskiva uppepå men helst svarta luckor med typ betongbänkskiva.
Om det är svart så vill vi inte ha blankt svart eller liknande som samlar fingeravtryck. Såg att Vedum t ex hade svartbetsad ek. Ngt sådant kanske funkar bättre?
Så kom igen nu och kom med tips på vilka Köksleverantörer som kan vara värda ett besök. Kommer ni att tänka på ngn speciell köksmodell så skriv gärna det också.
OBS! Budgeten är inte obegränsad längre då källaren kostat 4ggr mer än beräknat
Skall ni ha en känsla av industri/ombyggd lada så tycker jag svarta luckor med en bänkskiva i betong låter som ett bättre alternativ än den bild du visade. Jag tänker spontant på den här bilden (men bänkskivan på bilden är i marmor istället för betong)
När det gäller köksleverantörer så är ett tips att inte bara gå till "märkesköken" utan att även titta på vad olika kökssnickare kan erbjuda.
PS. På bilden borde det vara stommar från IKEA i kombination med luckor från Pickyliving. Jag har dock ingen aning om kvalitet eller pris vad gäller luckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller köksleverantörer så är ett tips att inte bara gå till "märkesköken" utan att även titta på vad olika kökssnickare kan erbjuda.
PS. På bilden borde det vara stommar från IKEA i kombination med luckor från Pickyliving. Jag har dock ingen aning om kvalitet eller pris vad gäller luckorna.
Bilden som jag visade var ett Vedum kök.
Jag tror att ett sådant kök som du visar blir för modernt i vårt kök. Det bästa är nog att ta det klassiska köket fast i en modernare/ stramare färg.
Ngt förslag på en mindre leverantör som inte landar i Kvänumklassen?
Jag tror att ett sådant kök som du visar blir för modernt i vårt kök. Det bästa är nog att ta det klassiska köket fast i en modernare/ stramare färg.
Ngt förslag på en mindre leverantör som inte landar i Kvänumklassen?
Köp IKEA stommar och luckor och "piffa" sen till det med annan bänkskiva, blandare och belysning!
IKEA har riktigt bra grejer och många smarta lösningar...
Garanti/servie fungerar klockrent...
Dessutom är leveranstiden oslagbar...
//Anders
IKEA har riktigt bra grejer och många smarta lösningar...
Garanti/servie fungerar klockrent...
Dessutom är leveranstiden oslagbar...
//Anders
Vi köpte Kvik, mycket nöjda - kändes inte lika smäckigt som IKEA, men var bara marginellt dyrare.
Just nu lutar det åt antingen IKEAs Ramsjö dvs svartbetsad bok (tror jag det var) eller Vedums Stina dvs svartbetsad ek.
Ska kolla upp lite vad priserna landar på eftersom vi har en del speciallösningar som kanske måste fixas av möbelsnickare.
Några funderingar om dessa två kök?
Ska kolla upp lite vad priserna landar på eftersom vi har en del speciallösningar som kanske måste fixas av möbelsnickare.
Några funderingar om dessa två kök?
Vi köpte Ikeakök för ca 60000:- det felade inte en skruv. Allt klaffade som vi tänkt.
Enda är infästningarna till väggskåp dom är där dom e. Har man då kassa väggar o fästa i är det inte kul.
Tips!! Kommer du i en porös fog vid infästningarna dammsug i hålet i med bygglim typ pl 400 och en Mollyplugg och dra åt med mollytång så sitter den fint sen när limmet härdat.
Dessutom felar du nått är det bara att åka och hämta. Du behöver inte vänta 6 veckor på en lucka
Lycka till!!
Enda är infästningarna till väggskåp dom är där dom e. Har man då kassa väggar o fästa i är det inte kul.
Tips!! Kommer du i en porös fog vid infästningarna dammsug i hålet i med bygglim typ pl 400 och en Mollyplugg och dra åt med mollytång så sitter den fint sen när limmet härdat.
Dessutom felar du nått är det bara att åka och hämta. Du behöver inte vänta 6 veckor på en lucka
Lycka till!!
Produkter som diskuteras: "mollytång"
Metallexpandertänger
Metallexpandertänger är specialverktyg som är avsedda för montering av metallexpander. Dessa verktyg är utformade för att erbjuda en effektiv och enkel montering, vilket bidrar till att hålla nere kostnaderna på plats.
Läs mer
Än så länge är jag mycket nöjd med mitt val av Ikea samt Ramsjö.teamlundver skrev:
Det går att flytta infästningen i höjdled utan problem och du kan också sätta vinkeljärn i botten samt toppen för att träffa en stående regel. Extra vinkeljärn finns på Ikea.släggan78 skrev:
Mvh,
Tobbe
När vi köpte kök för 5 år sedan var det bara Kvik som hade ordentliga bänkskåp XXL kallade dom det
dom är 70cm djupa och 80 cm höjd invändigt.
Ikea hade bara 60cm djup och och 70 cm höjd vilket ger bra mycket mindre volym för förvaring.
Vår bänkskiva är 73cm djup och det är betydligt mer användbart än Ikeas 62
Ikea hade bara 60cm djup och och 70 cm höjd vilket ger bra mycket mindre volym för förvaring.
Vår bänkskiva är 73cm djup och det är betydligt mer användbart än Ikeas 62
När vi köpte kök för 5 år sedan var det bara Kvik som hade ordentliga bänkskåp XXL kallade dom det
Vår bänkskiva är 73cm djup och det är betydligt mer användbart än Ikeas 62c
Men förhoppningsvis finns det fler kökstillverkare nu än då som använder utrymmet bättre!
Vår bänkskiva är 73cm djup och det är betydligt mer användbart än Ikeas 62c
Men förhoppningsvis finns det fler kökstillverkare nu än då som använder utrymmet bättre!
Vad för ni för arbetshöjd? Vill minnas att det är sockeln som är betydligt lägre med Kviks högre skåp?Peter2400 skrev:
Vi har Ikea och har också valt en bänkskiva med drygt 70cm djup men skåpen är standardstorlek. För oss var det bänkskivans djup som var det viktiga, inte skåpens storlek eftersom vi får gott om utrymme ändå.