Håller på att sätta upp en verktygs tavla.
När jag nu skall sätta upp 1/2 hylsorna så funderar jag på vilka storlekar man behöver.
Min tanke är :
dvs så hoppar jag över 22 - 25 - 26 - 29
lite fundersam på om man behöver 8+9 i 1/2 fattning, kanske bättre att ha dessa i 1/4
Låter det vettigt.
Samt skall man plocka upp både S och SX hylsor av de vanligaste ex 13 + 15 +17 + 19
När jag nu skall sätta upp 1/2 hylsorna så funderar jag på vilka storlekar man behöver.
Min tanke är :
- 8-21
- 23-24
- 27-28
- 30+32
dvs så hoppar jag över 22 - 25 - 26 - 29
lite fundersam på om man behöver 8+9 i 1/2 fattning, kanske bättre att ha dessa i 1/4
Låter det vettigt.
Samt skall man plocka upp både S och SX hylsor av de vanligaste ex 13 + 15 +17 + 19
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hylsorna brukar ju komma i praktiska lådor med spärrskaft, förlängare etc.
Det är väl praktiskt att ha dem där.
Där ligger de överskådligt och man ser snabbt och lätt om någon hylsa fattas.
Och man vet aldrig när man kommer att behöva en udda storlek.
Det är väl praktiskt att ha dem där.
Där ligger de överskådligt och man ser snabbt och lätt om någon hylsa fattas.
Och man vet aldrig när man kommer att behöva en udda storlek.
Har haft dessa lådor men de brukar alltid bli mer eller mindre "misshandlade" (hos migKnockOnWood skrev:
Så för att få ordning och reda, och förhoppningsvis mer inspiration, så gör jag ett försök med att skapa verktygen mer överskådliga.
Köpte hem tre stycken av dem i går, verkar smidigt enkelt....MathiasS skrev:
Inte hoppa över några dimensioner, menar du att jag skall satsa på ett x av 8-32
Tror du man behöver man några s+sx hylsor ,
Då skall väl jag vara motvallskäring och säga att ha hylsor på en tavla fast på väggen är öken tycker jag. Skall man mecka med något som man inte kan ta till tavlan. Måste man ta ett gäng hylsor skaft osv till stället man skall mecka på liggande löst i någon liten låda eller löst någon annanstans.
Så jag skaffade ett stort kitt med alla hylsor skaft osv. Väldigt lätt att ta med hela lådan allt finns med allt på sin plats behöver aldrig leta efter rätt storlek. Det är nog bland det bäste jag gjort i verktygsväg.
Sålde allt löst jag hade som låg och skramlade i en låda i garaget som man alltid svor över när man behövde leta efter rätt storlek speciellt efter som jag inte meckar så ofta så sitter inte storlekarna i ögonmåttet utan man får ta upp varje hylsa och titta på dom.
Pär
Så jag skaffade ett stort kitt med alla hylsor skaft osv. Väldigt lätt att ta med hela lådan allt finns med allt på sin plats behöver aldrig leta efter rätt storlek. Det är nog bland det bäste jag gjort i verktygsväg.
Sålde allt löst jag hade som låg och skramlade i en låda i garaget som man alltid svor över när man behövde leta efter rätt storlek speciellt efter som jag inte meckar så ofta så sitter inte storlekarna i ögonmåttet utan man får ta upp varje hylsa och titta på dom.
Pär
Jag använder 7,8, 10, 13, 17 och ibland 19. Typ.
Så ska man snåla på något vis är det väl endast dessa som behövs.
Annars är det väl inte speciellt lönt att snåla bort någon enstaka dimension, då säger murphys lag att det kommer bli just denna udda dimension man behöver väldigt mycket en söndag eftermiddag.
Jag tycker 3/8" är mest universal. Passar utmärkt till 10mm upp till 22-27 någonting. Håller för de vridmoment som man behöver för bilmek. Smäckrare, mindre och smidigare.
Jag hör nog också till de som inte riktigt ser vitsen med hylsor på verktygstavla, utan hellre har dom i sin låda (hylsnyckelsatsen).
Möjligen kan lösa hylsor vara något på en sådan här verktygsvagn:
Så ska man snåla på något vis är det väl endast dessa som behövs.
Annars är det väl inte speciellt lönt att snåla bort någon enstaka dimension, då säger murphys lag att det kommer bli just denna udda dimension man behöver väldigt mycket en söndag eftermiddag.
Jag tycker 3/8" är mest universal. Passar utmärkt till 10mm upp till 22-27 någonting. Håller för de vridmoment som man behöver för bilmek. Smäckrare, mindre och smidigare.
Jag hör nog också till de som inte riktigt ser vitsen med hylsor på verktygstavla, utan hellre har dom i sin låda (hylsnyckelsatsen).
Möjligen kan lösa hylsor vara något på en sådan här verktygsvagn:
Redigerat:
Jag har haft både verktygstavla och hylsnyckelsatser samtidigt vilket resulterat i att jag bara använt verktyg från tavlan när jag skruvat med bilen inne i garaget. En hylsnyckelsats är bra när du vill ta med dig många verktyg. Har du möjlighet till en bra placering av verktygstavlan så spar du tid och har mycket lättare att hålla både golvet och verktygsbänken fria för att kunna jobba.
Skall du 1/4" och 1/2" skulle jag ha 1/4" 6-13mm och 1/2" 10-38mm, udda storlekar kan man ha Kina-tillverkade.
Skall du 1/4" och 1/2" skulle jag ha 1/4" 6-13mm och 1/2" 10-38mm, udda storlekar kan man ha Kina-tillverkade.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Men hur ser ni på användandet av S och SX hylsor
har ju mest S hylsor men lite SX, skall man göra plats för SX i de mera "gångbara" storlekarna....
mod 13-15-17-19 etc
Tänker att en S-hylsa kan rundra en bult/mutter SX är då säkrare i detta avseende, men kan vara lite bökigare att få på om det har rostat blivit oljigt etc
har ju mest S hylsor men lite SX, skall man göra plats för SX i de mera "gångbara" storlekarna....
mod 13-15-17-19 etc
Tänker att en S-hylsa kan rundra en bult/mutter SX är då säkrare i detta avseende, men kan vara lite bökigare att få på om det har rostat blivit oljigt etc
Lustigt, jag håller på med samma sak. Tänkte jag skulle ha en luftig verktygstavla, plockade ner allt, sorterade bort dubbletter som jag lade i en låda, gav bort 30kg verktyg, började bygga om tavlan. Det blev luftigt och fint. Sen gjorde jag misstaget att titta i lådan, och nu är det inte luftigt längre.
Hylsor hänger det på tavlan, 10-32 plus några special, 4 st förlängare (vad jag nu ska med 4 till) och spärrhantag. Det är bra vid bänkarbeten att ha dem där. Kraft och långhylsor ligger i sina lådor liksom hylsnyckelsattserna i ett skåp, de tar jag med när jag ska göra nåt nån annan stans.
Hylsor hänger det på tavlan, 10-32 plus några special, 4 st förlängare (vad jag nu ska med 4 till) och spärrhantag. Det är bra vid bänkarbeten att ha dem där. Kraft och långhylsor ligger i sina lådor liksom hylsnyckelsattserna i ett skåp, de tar jag med när jag ska göra nåt nån annan stans.
Skalman65 skrev:Men hur ser ni på användandet av S och SX hylsor
mod 13-15-17-19 etc
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland råkar jag på såna där bultar, då funkar det med det jag tror du kallar s-hylsa, den hänger uppe, de andra typerna ligger i sina lådor.
Favorithylsan är nr 3 uppifrån. Vad jag använder beror på hur bulten/muttern ser ut, det händer att jag fått börja med nr2 för att rensa och sen valt typ nr1 eller 3.
Alla behövs någon gång.
Jag vet inte namnen på dem, har aldrig tänkt tanken att de kunde ha nåt.
Alla behövs någon gång.
Jag vet inte namnen på dem, har aldrig tänkt tanken att de kunde ha nåt.
Redigerat av moderator:
"Hylsor på tavla" : tricket är ju att alla halvtumshylsor sitter på en skena, så när jag ska göra något under bilen eller ute så tar jag ett spärrskaft och skenan med rätt hylsor. Då får jag med mig det jag behöver och behöver inte springa många gånger.
Behöver man vara ännu mer mobil förstår jag att verktygstavlan inte fyller någon funktion.
Behöver man vara ännu mer mobil förstår jag att verktygstavlan inte fyller någon funktion.