Jag surfade runt lite för att, åtminståne för egen del, reda ut begreppen mellan total- och generalentreprenad:

"Det är totalentreprenören som anlitar eventuella underentreprenörer och konsulter samt svarar för samordningen av samtliga i entreprenaden ingående arbeten.
En generalentreprenad är till stora delar identisk med totalentreprenad. Den enda men mycket väsentliga skillnaden är att det vid generalentreprenad är beställaren (eller beställarens konsult) som svarar för projektering. Generalentreprenören ansvarar dock för hela produktionen inklusive upphandling och samordning av underentreprenörer."

Saxat ur Cirkulation 1998 nr 3 ("General och total - vad menas med det").

Alltså är det som GF nämner en extra ansvarsbörda som vilar på byggaren som skiljer. Att ex. LB-Hus har "egna" snickare har inget med totalentreprenad att göra som tidigare nämnts. Är det någon som vet i detalj vad som ingår i ordet "projektering"? Det vore nämligen intressant att veta hur mycket detta kostar vid en totalentreprenad. Är det mycket pengar kanske man skall uppgradera sig från amatör till semi-proffs ;)

djpa skrev:
Det vore nämligen intressant att veta hur mycket detta kostar vid en totalentreprenad. Är det mycket pengar kanske man skall uppgradera sig från amatör till semi-proffs  ;)
När vi kollade runt så låg merkostnaden för en totalentreprenad (jämfört med generalentreprenad) på 7-12 % av totalkostnaden (hus + entreprenadarbeten) beroende på vilken entreprenör det var frågan om. I vårt fall hade det rört sig om ca 150000 kr. Kör man med delad entreprenad så kan man spara ytterligare pengar (gissningsvis uppemot 10 % av entreprenadkostnaden).

Jag är nära att bygga med Mjöbäcksvillan. De har ett kontrakt som är uppdelat på de olika entreprenaderna (el, vvs, schakt etc...) men jag skriver alla delarna med Mjöbäck. Det borde väl kunna kallas totalentreprenad?

roblar skrev:
Jag är nära att bygga med Mjöbäcksvillan. De har ett kontrakt som är uppdelat på de olika entreprenaderna (el, vvs, schakt etc...) men jag skriver alla delarna med Mjöbäck. Det borde väl kunna kallas totalentreprenad?
Mjöbäcksvillan vill gärna få en att tro att det är en totalentreprenad men deras kontrakt som jag har sett kan inte kallas för totalentreprenad.
En totalentreprenad kan nog lättast kännas igen genom att det är enbart ett kontrakt som du ska skriva på (ja, plus några kopior av detsamma) och det kontraktet ska bara referera till ABS95 (och inte på något ställe referera till AA94).

Låt dig inte luras att tro att det är en totalentreprenad.

Vill minnas att Mjöbäcksvillan kallade sitt kontrakt för "ramavtal". De gav sken av att det bara var ett avtal men i själva verket var det tre separata avtal.
Kanske ska säga att detta gäller säljkontoret (som egentligen är fristående från Mjöbäcksvillan) på HusExpo. Det kanske fungerar olika i andra delar av landet.

Det gäller ett lusläsa kontrakten och sätta sig in i vad de verkligen betyder - kanske framförallt vad det gäller ansvarsfördelningen. Man bör också sätta sig in i de olika entreprenadformerna och förstå skillnaden mellan dem.

Vi ska bygga ett A-hus. De har totalentreprenad....

En Totalentreprenad betyder ju inte att Totalentreprenören har egen byggavdelning.
Exempelvis LB-Hus hyr ju in en massa UE somutför jobb.
Poängen är ju att de ansvarar för samordningen och att man slipper besvärande skiljelinjer i olika entreprenaddelar.
Självklart tar de även betalt för detta.

Ja, hutlöst betalt enligt min mening om de procentsatser som GF anger stämmer.
Det lönar ju sig helt klart att ta tjänstledigt ett år och "läsa på sig" samt vara 100%-igt delaktig i bygget om det handlar om 10%! Min planerade byggnation landar troligtvis på c:a 3 miljoner och de 300.000 jag evetuellt kan "tjäna" på att ta en "generalentreprenad" istället för en "totalentreprenad" får jag inte ihop netto på ett år!
Antingen måste man då vara oerhört lat alternativt oerhört rik för att köra totalentreprenad. Jag ställde frågan förut: VAD ingår i de 10% förutom ett "ansvar" och vad är det för ansvar som för mig kostar 300.000???

Oerhörd begreppesförvirring råder tydligen hos de flesta, så även hos mig...Har frågat min säljare om det är generalentrepenad som eksjöhus har o han säger att det är så. Jag kan inte se att jag har något som helst jobb eller utökat ansvar förutom att prata med snickarna o elektrikern om utökad el, takfönster osv. som inte var med på slutavropet. Eksjöhus handlar upp entrepenaden o jag har ett fast pris på detta enligt huskontraktet. Nu är ju det här den form som eksjöhus erbjuder o de råkade ha en tomt jag ville ha så jag kan inte välja ngn annan ändå men jag förstår fortfarande inte vad"projektering" är som inte ingår i en generalentrepenad... ???

Hoppas oxå på ett svar från någon som vet.

Sarpat: Du har just, omedvetet?, sparat 100.000 till 400.000 iom ditt generalentreprenad!!! En sån kanonaffär!

Ja visst kan 10 % eller vad det nu skiljer låta lite mycket.
Det man får lägga in i värderingen är ju att man köper sig fri från en massa risker.
Vi köpte vårt hus på Totalentreprenad vilket gjorde att jag kunde arbeta under byggtiden.
Jag arbetar själv i byggbranchen och ser ständigt byggen som av olika anledningar blir 10-20 % dyrare än beräknat.
Oavsett om man väljer att handla upp bygget som en total eller generalentreprenad är det viktigaste att noga kontrollera vad som ingår i entreprenaden så man inte blir blåst av giriga UE som vill göra "extraarbeten".
Exempelvis så verkar de flesta husföretag ange att det ingår 150 ton stenmtrl till grunden.
Det räcker aldrig. Försök få med ca 400 ton i kontraktet för5 när grävmaskinisten väl säger att han vill ha 200 kr extra per ton så är det svårt att pruta.

Jag har inte exakt koll på vad projekteringen innebär men det bör ju vara frågan om: ta fram konstruktionsritningar, beräkna mängd material som kommer att gå åt, välja rätt material, upprätta en projektplan (i vilken ordning saker ska utföras) och kanske en tidplan.

Är det ett kataloghus som har byggts i hundratals exemplar tidigare så är kanske projekteringen ganska given.

koffan skrev:
Ja visst kan 10 % eller vad det nu skiljer låta lite mycket.
Det man får lägga in i värderingen är ju att man köper sig fri från en massa risker.
Vi köpte vårt hus på Totalentreprenad vilket gjorde att jag kunde arbeta under byggtiden.
Jag arbetar själv i byggbranchen och ser ständigt byggen som av olika anledningar blir 10-20 % dyrare än beräknat.
Oavsett om man väljer att handla upp bygget som en total eller generalentreprenad är det viktigaste att noga kontrollera vad som ingår i entreprenaden så man inte blir blåst av giriga UE som vill göra "extraarbeten".
Exempelvis så verkar de flesta husföretag ange att det ingår 150 ton stenmtrl till grunden.
Det räcker aldrig. Försök få med ca 400 ton i kontraktet för5 när grävmaskinisten väl säger att han vill ha 200 kr extra per ton så är det svårt att pruta.
Vi har inte fått någon spec till grunden, iaf inte än. I kalkylen är grundläggningen prissatt till 210000. Monteringen av huset 520000, betecknas som inflyttningsfärdigt. målning o tapetsering 73000. Allt övrigt inuti huset ingår i montering enligt avtal. Sprängningen är den uppskattad kostnad för 100000. Förra veckan kröp det fram att fyllnadsmassor till tomten för att få en jämn nivå inte ingick....nu hade vi sån tur att grunden till det gamla huset som stod på tomten(styckad tomt i flera lotter) kan användas till fyllnadsmassor och säljaren säger att det ska räcka tör vår tomt...hoppas det...vi har inte hört nåt om att det ska ingå stenmaterial, arbetet ingår tydligen men inte materialet ??? många lösa trådar än alltså, grunden kommer nån gång efter jul o då får vi väl se hur det går...

gud vad det verkar pratas "gojja" här........vem har belägg för att en totalentreprenad skulle kosta 300 000 kr???....det är då inga pengar som jag har betalt då jag byggde mitt LB-Hus

När vi hade möte med A-hus i mars-april sa säljaren att de lägger på ca 40.000 kr om man vill ha totalentreprenad. Det är valfritt om man tycker det är värt det.
10% verkar rena skrämselpropagandan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.