Det finns nog både bra och dåliga fönster i alla material, viktigast är det att hitta en bra och seriös kedja från tillverkare till montör.
Man måste även fråga sig vilka krav och behov man ställer på de ny fönstren. Förutom bra U-värde (på hela konstruktionen) kanske även ljudisoleringen är viktig, vill man ha mellanglaspersienn, vädringsfunktion, m.m.
Vill man ha ett fönster som uppfyller de flesta krav skall man välja en 2+1 konstruktion som i standardutförande ger de bästa värdena speciellt vad gäller ljudisolering.
Så börja med att göra en kravspecifikation, hitta en en bra tillverkare och leverantör som uppfyller era krav och en montör som kan sitt jobb.
Väljer man enbart efter pris är nog risken att man i slutändan blir missnöjd.

Bror skrev:
Det finns nog både bra och dåliga fönster i alla material, viktigast är det att hitta en bra och seriös kedja från tillverkare till montör.
Man måste även fråga sig vilka krav och behov man ställer på de ny fönstren. Förutom bra U-värde (på hela konstruktionen) kanske även ljudisoleringen är viktig, vill man ha mellanglaspersienn, vädringsfunktion, m.m.
Vill man ha ett fönster som uppfyller de flesta krav skall man välja en 2+1 konstruktion som i standardutförande ger de bästa värdena speciellt vad gäller ljudisolering.
Så börja med att göra en kravspecifikation, hitta en en bra tillverkare och leverantör som uppfyller era krav och en montör som kan sitt jobb.
Väljer man enbart efter pris är nog risken att man i slutändan blir missnöjd.
Javisst är det mer än bara priset som spelar roll. Tack för info. om vad som ska hållas koll på!

foppa72 skrev:
jag postade just några före-efter-bilder från mitt fönsterbyte från trä till PVC i denna tråd:
[länk] (inlägg #102)
Det blev jättesnyggt! Ger ett gediget och fräscht intryck.

Vilken fönsterleverantör anlitade du?

Fran skrev:
Det blev jättesnyggt! Ger ett gediget och fräscht intryck.

Vilken fönsterleverantör anlitade du?
Tack! :)

Jag anlitade Netmaterial scandinavia ab i Vallentuna
Org.nr: 556575-3520
L-O Jansson 0733 66 04 50
http://www.netmaterial.se

Fogarbo skrev:
Helt enig. Det finns idioter överallt, men få fordon konstrueras för svårare förhållanden än just snöskotrar, därför valde jag jämförelsen. :) Som "professionell uppfinnare" sedan massor av år vet jag

a) att det idag finns (billiga) plastkvalitéer som klarar nästan vad som helst betr väder, temp och frost. Därför exemplet
b) att produktionsprocesser och logistik idag avgör kvaliteten (PVC-fönster kan automatiseras på helt andra sätt än träfönster)
c) att produktionsvolymer avgör kostnader (PVC-fönster masstillverkas, träfönster görs i små serier)
d) att fönsters utseenden styrs av valda karmprofiler, och det finns massor av PVC-profiler att välja på
e) Millimetaranpassade, måttbeställda PVC-fönster kostar ca 2/3 av vad motsvarande träfönster (i svenska standardmått) gör

Högre kvalité, mindre underhåll och längre livslängd, allt till lägre kostnad gör valet lätt. Det enda svåra var att hitta rätt i den djungel. som PVC-fönster i Sverige blivit, med dess massor av mer eller mindre seriösa importörer från toppmoderna stora fabriker i främst Polen (som byggts utifrån senaste tyska eller franska teknologi) och en handfull svenska småtillverkare som försöker överleva i denna stenhårda nya konkurrens man fått.

Därför sätter vi nu spröjsade PVC-fönster på vårt gamla 1800-talshus. Jag är övertygad om att få kommer att se skillnad mellan PVC-fönstren och träfönstren (när träfönstren är nymålade förstås). Det krävdes en dock hel del research (se länken PVC-fönster??? nedan, sid 3-4), eftersom fönsterbranschen är så efterbliven i Sverige just nu, för branschfolk verkar inte hängt med i utvecklingen de senaste tio åren.
Att sätta in PVC fönster i ett gammal hur från 1800talet skulle jag gärna se hur det ser ut , jag är fullständigt säker på att värdet på huset sjunker pga. dom felaktigt i stil inmonterade plastfönster. Vidare skulle jag vilje veta hur ni gör med importerade PVCfönster som blivit 20 år och tex. beslagen inte fungerar? gamaldags träfönster fårn 1800talet går alltid att reparera även efter 100År.

Bara en enkel sak som att byta en trasig glaskassett i ett plastfönster, slutar med att listerna brukar spricka eller bli fulla med fula märken efter borttagandet. Var hittar man nya? En sprucken trälist kan man själv såga till. Hur löser man problemen i plastfönster med att skruvhål spricker? Nä, har man sett gamla pvc fönster och problemen med dessa så är träfönster bra..

Bara en enkel sak som att byta en trasig glaskassett i ett plastfönster, slutar med att listerna brukar spricka eller bli fulla med fula märken efter borttagandet. Var hittar man nya? En sprucken trälist kan man själv såga till. Hur löser man problemen i plastfönster med att skruvhål spricker? Nä, har man sett gamla pvc fönster och problemen med dessa så är träfönster bra.
... rent statistiskt så har inte ett enda fönster gått sönder för mig någon gång eller någon bekant jag känner de senaste 25 åren. så sannolikheten är otroligt liten.

Har man PVC-fönster blir det förmodligen billigare att köpa ett nytt PVC-fönster hos tillverkaren, som köper sina glaskassetter från rationella och stora industrier med stora rabatter än hos glasmästare Svensson, som inte har några rabatter vare sig på kassetter eller frakter.

Fråga vad den lokale glasmästaren vill ha betalt för en glaskassett med 3-glasfönster fyllt med argon och jämför detta sedan med fönstertillverkarens pris för PVC-fönstret inkl karmen

Ja, gillar man att byta fönster med allt vad det innebär såsom att ta bort foder och drevning mm. så är det ju klart man kan göra som du beskriver, men hur kul blir det att inte det nya fönstret är riktigt likadant som de andra? De flesta fönstertillverkare ändrar detaljer varje år(gäller även alu och trä).
Varför överhuvudtaget köpa billigt som fungerar bra max 10-15 år när man kan köpa lite dyrare snygga fönster som håller väldigt länge, beroende på underhåll såklart.. Själva bytet kostar ju lika mycket.

Hur skulle det se ut om alla hus fick pvc eller komposit som det nu lite finare heter monterat??? Svaret är enkelt!!!

amazonsport skrev:
Ja, gillar man att byta fönster med allt vad det innebär såsom att ta bort foder och drevning mm. så är det ju klart man kan göra som du beskriver, men hur kul blir det att inte det nya fönstret är riktigt likadant som de andra? De flesta fönstertillverkare ändrar detaljer varje år(gäller även alu och trä).
Varför överhuvudtaget köpa billigt som fungerar bra max 10-15 år när man kan köpa lite dyrare snygga fönster som håller väldigt länge, beroende på underhåll såklart.. Själva bytet kostar ju lika mycket.

Hur skulle det se ut om alla hus fick pvc eller komposit som det nu lite finare heter monterat??? Svaret är enkelt!!!
Ja, gillar man att underhålla fönster med allt vad det innebär såsom att ta bort fönster, skrapa och måla mm. så är det ju klart man kan göra som du beskriver, men hur kul blir det att inte det nya fönstret är riktigt likadant som de andra? De flesta fönsterrenoverare ändrar dagsform varje år(gäller även proffs).
Varför överhuvudtaget köpa fönster som fungerar bra max 5-7 år när man kan köpa lite bättre snygga fönster som håller väldigt länge, oberoende av underhåll såklart.. Själva bytet kostar ju lika mycket.

Hur skulle det se ut om alla hus fick pvc eller komposit som det nu lite finare heter monterat??? Svaret är enkelt!!!!

/Henrik

(Förlåt, jag kunde inte låta bli...)

Ja, gillar man att byta fönster med allt vad det innebär såsom att ta bort foder och drevning mm. så är det ju klart man kan göra som du beskriver ...
Var har jag skrivit allt detta? Dina påståenden är väldigt lika de jag mött hos okunniga träfönsterförsäljare, när jag frågat dem varför de inte säljer PVC-fönster, som jag numera helst vill ha! De kommer med massor av obevisade påståenden. Deras ointresse och uppenbara brist på kunskaper har tvingat mig att leta fram svar på många frågor. Hittills har dessa säljare som regel haft fel. Därmed inte sagt att jag själv har alla svar.

Dina påståenden ovan gör att jag ska kontrollera, om och hur den fastsatta "klämlisten" för glaskassetten, som tycks likna de "smarta lösningar" som finns i moderna bilar, enklast kan lossas, dvs om det är tänkt att man ska kunna lossa den, och vilka verktyg man i så fall måste ha för att göra detta (vem reparerar en modern bil utan att veta hur och ha rätt verktyg). Då kan man givetvis köpa sin glaskassett hos sin lokale glasmästare för en svindyr penning (jag frågade!)

Jag har konstaterat, att PVC-fönster tillverkas på helt andra sätt än trä- och alufönster i enorma serier och att det finns ett mindre antal (stora) PVC-profiltillverkare i världen. Dessa kan med lätthet ta fram de profiler som är aktuella i årtionden framåt. Ett profilverktyg håller hur länge som helst (PVC-plast sliter inte ut verktyg), och det finns 100 000-tals fönster för resp profil ute i Europa. Därmed borde det finnas en klar "reservdelsmarknad", då kostnaden att lagerhålla olika profiler borde vara ytterst liten, alternativt ta fram några tusen meter "reservdelsprofiler" måste gå väldigt fort. Detta kan inte kosta mera än vad standardproduktionen gör för dem.

Jag tror därför, det blir billigare att köpa ett ny fönsterdel (inte hela fönstret) i stället för en ny glaskassett hos den lokala glasmästaren (definitivt om alla har samma prisser som den jag frågade), men jag ska vid nästa tillfälle fråga mina uppgiftslämnare om hur man ser på detta. Jag deltar i dessa diskussioner för att få veta exakt vilka frågor jag ska ställa i ett senare skede, så dessa diskussioner är mycket lärorika för mig, vilket jag tackar för. Jag har lärt mig allt jag kan om PVC-fönster genom att söka egna svar (via Internet och olika säljare) på påståenden olika intressenter i trä- kontra PVC-fönster-lägret hävdar.

Så är det någon som redan har ett svar på detta eller annan aspekt på detta?

Själv har jag en annan olöst frågeställning, som jag undrar över: U-värden på ca 0,5 i glaskassetten och 0,7 - 0,9 i fönsterkarmen, vad händer med fönstret vid minus 20 grader. Jag har ett träfönster (U=2,8) som knäcktes, dvs ett hörn av ytterglaset sprack en vinter.

Är PVC bättre eller sämre än trä vid dessa låga U-värden? Vad jag förstår isolerar PVC-karmen bättre och är även böjligare för utvidgning-krympning än träkarmen, men vad sker egentligen vid minus 20 grader?

Mina påståenden grundar sig bara i 12,5 års arbetslivserfarenhet med att renovera alt renovera och energieffektivisera gamla fönster.. Samt även ett visst underhåll av diverse fönster tyvärr ibland även pvc..

Det här med ett reservdelslager till pvc fönster? Hur skulle det fungera? Finns ju redan hundratals olika tillverkare, vem skulle ligga med det lagret om en kund skulle behöva 4 nya lister till ett glasbyte.. Listerna sitter på olika sätt , ibland med spik / skruv och ibland med en gummilist klämd mellan glas och list.. Kanske fler alternativ?

/Lite nyfiken bara..

Det finns bara en handfull (stora) tillverkare av PVC-profiler för fönster i Europa. Profilerna har dessutom standardiserade mått utseendemässigt, men är olika för olika glaskassetter. Det finns likaså bara några få tillverkare av energiglas. Fönsterbranschen är helt annorlunda i resten av Europa. De många svenska fönstersnickerierna är en följd av att den svenska byggsektorn i årtionden varit en skyddad verkstad. Den tiden är troligen slut nu. Jag tolkar dina inlägg här, som att du talar enbart i egen sak, inte dina kunders, därför du är rädd för att själv bli arbetslös, om PVC-fönster tar över marknaden i Sverige.

Förmodligen har du rätt i dessa dina farhågor.

Fogarbo, jag håller delvis med dig. Den svenska byggbranchen har varit och är fortfarande för lite konkurensutsatt, är konservativ och byggarbetskåren är bortskämd och högavlönad. (nu kommer jag att få på skallen)

PVC-fönster är jag däremot tveksam till, kanske för att jag delvis tillhör den branch som jag ovan kriteserar, men jag tror att det i PVC-fönsterbranchen finns alltför många lycksökare med dåliga kunskaper. De marknader där PVC-fönstren domminerar har ju ett annat klimat än vad vi har och som du själv undrar, klarar de vårt? U-väredet 0,6 i hela fönstret är väl bara ett teoretiskt eller antaget värde, var finns testade och bevisade värden? Många av de som för 20 - 30 år sedan monterade in PVC-fönster är nog idag inte särskild glad över det valet. Visst PVC-fönstren har säkert förbättrats och utvecklats, men det har ju även trä- och speciellt trä/aluminium-fönstren gjort.

Bror skrev:
PVC-fönster är jag däremot tveksam till, kanske för att jag delvis tillhör den branch som jag ovan kriteserar, men jag tror att det i PVC-fönsterbranchen finns alltför många lycksökare med dåliga kunskaper. De marknader där PVC-fönstren domminerar har ju ett annat klimat än vad vi har och som du själv undrar, klarar de vårt? U-väredet 0,6 i hela fönstret är väl bara ett teoretiskt eller antaget värde, var finns testade och bevisade värden? Många av de som för 20 - 30 år sedan monterade in PVC-fönster är nog idag inte särskild glad över det valet. Visst PVC-fönstren har säkert förbättrats och utvecklats, men det har ju även trä- och speciellt trä/aluminium-fönstren gjort.
"Lycksökare" må det säkert finnas bland importörer och säljare av PVC-fönster men att tillverkare skulle vara lycksökare har jag svårt att tro, det är en ganska stor apparat att anskaffa profiler och glas, maskiner för att kapa och sätta ihop profiler osv. Profiltillverkarna är dessutom ganska få i Europa och väljer man med omsorg är man nog safe.

Ang PVC-fönstrets klimategenskaper så är det väl sant att det i centrala och södra europa, där PVC-fönster är vanligt, inte alltid är 20 minusgrader, men PVC-fönster är även vanligt i nordöstra och östra europa (ex-vis Polen, Lettland, Estland, Litauen och Ryssland) och där blir det nog hyggligt kallt ibland. ;)

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB (statens provningsanstalt) har PVC-fönster monterat och under uppsikt sedan 10 år tillbaka. Har inte hört något negativt därifrån ännu. (ok, 10 år är ingen ålder för ett fönster, men om man ska tro en del tyckare på formumet så kan man förvänta sig att fönstren faller ihop redan efter halva den tiden) (läs mer om SP testet http://www.pvcfonster.se/livslangd/livslangd_mer.htm)

( www.pvcfonster.se är för övrig en bra propagandasida för PVC-fönsters förträfflighet.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.