Vilka fönster ser bäst ut för vårt hus?

• 1: 12 rutor

59 Röster 26,2%
  • 2: 6 rutor

110 Röster 48,9%
  • 3: Flagg

56 Röster 24,9%
  • Antal röster
    225
Vi måste byta våra fönster fram 4 st. Nu har vi kittat och målat otaligt många gånger. Frågan är hur ska de se ut? Exakt origianlfönster vet vi inte tyvärr men de som suttit där minst 50 är tvålufts med 6 rutor. Jag har själv satt en extra spröjs så det är 12 rutor per fönster.
Bild 1: 12 rutor
Bild 2: 6 rutor
Bild 3: Flaggfönster

• Gult hus med rött tegeltak och röda dörrar, två fönstren i mitten har spröjs och tolv rutor vardera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med rött tak och vita fönster med 12 rutor, omgiven av träd. Röda dörrar och en röd bil parkerad framför.
    Skapa konto
  • Gult hus med rött tegeltak och röda dörrar, omgiven av träd och buskar. Fönstren har spröjs och är placerade symmetriskt på fasaden.
    Skapa konto
  • Gilla
verylondon
  • Laddar…
Mats-S
Så lite spröjs som möjligt, dvs alternativ 3 vilket innebär att ni får utsikten inifrån relativt oförstörd.
Finns inget värre än "spröjsorgier" (typ alternativ 1) som totalt tar bort utsikten inifrån huset.

Som grädde på moset så ser det för djävligt ut från insidan med dessa platta blaffor som fuskspröjsen består av. Så välj så diskreta spröjs som möjligt, även om det kostar några kronor extra.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Andrakarriären och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker den första ser okej ut och om det är "riktiga" spröjs i fönstren så behöver ni inte oroa er för att det ska se fult ut från insidan. Problemet med mycket spröjs är förstås att det blir jobbigare att tvätta fönstren.

• Gilla
G.L. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker det blir snyggast att göra det som är tidstroget.
Flaggfönster var vanliga ungefär 1900-1920 och sen var det 6 rutor under 20-talet och fram tills funkisen slog igenom och då försvann alla spröjs. Om nu huset är från 1930 så innebär det 6 rutor på entréplanet och 4 i det mindre fönstret ovanför.

• Gilla
Nergårds-Anna och 14 till
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Vi måste byta våra fönster fram 4 st. Nu har vi kittat och målat otaligt många gånger. Frågan är hur ska de se ut? Exakt origianlfönster vet vi inte tyvärr men de som suttit där minst 50 är tvålufts med 6 rutor. Jag har själv satt en extra spröjs så det är 12 rutor per fönster.
Bild 1: 12 rutor
Bild 2: 6 rutor
Bild 3: Flaggfönster
Har ni letat efter gamla bilder på huset i äldre litteratur, lokala arkiv, hembygdsföreningen eller liknande?
Med det sagt så är min känsla att bild två är mest "korrekt" med husets ålder.

Se till att ni hittar en snickare som kan göra nya fönster med rätt virke, samma dimensioner på allt virke som de gamla och så vidare så att ni inte förstör husets uttryck eller ljusinsläppet in i huset.

• Gilla
PNI och 7 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Har ni letat efter gamla bilder på huset i äldre litteratur, lokala arkiv, hembygdsföreningen eller liknande?
Med det sagt så är min känsla att bild två är mest "korrekt" med husets ålder.

Se till att ni hittar en snickare som kan göra nya fönster med rätt virke, samma dimensioner på allt virke som de gamla och så vidare så att ni inte förstör husets uttryck eller ljusinsläppet in i huset.
Vi har bott i huset i 25 år. De äldsta bilderna är med de fönsterna som är där idag. 6 rutor. Så troligen har originalfönstren varit liknande fast öppnades inåt. Så var det på andra ställen i huset. Alla andra fönstren har vi bytt mot nya som en snickare gjort men dessa vi nu ska byta ska vi välja elitfönster i retrostil. (Vi kan inte längre måla och kitta varje år på dessa stora fönster och dessa är väldigt utsatta för sol.)

M Marie Karlsson2 skrev:
Vi har bott i huset i 25 år. De äldsta bilderna är med de fönsterna som är där idag. 6 rutor. Så troligen har originalfönstren varit liknande fast öppnades inåt. Så var det på andra ställen i huset. Alla andra fönstren har vi bytt mot nya som en snickare gjort men dessa vi nu ska byta ska vi välja elitfönster i retrostil. (Vi kan inte längre måla och kitta varje år på dessa stora fönster och dessa är väldigt utsatta för sol.)
Låter som ni redan bestämt er så jag ska inte argumentera emot, men jag fattar inte varför ni ska behöva måla och kitta om varje år? Görs det på rätt sätt och med rätt material så håller det i alla fall 10-15 år. Nya fönster är ju inte heller direkt underhållsfria 😊

• Gilla
Nergårds-Anna och 6 till
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Varje år? Med riktigt målade och kittade fönster så handlar det om 8-10 mellan ommålning.
Vi har fönster som är original från 1929 och det är nio år sedan dom målades sist och södersidan ska vi fixa nästa sommar.
Elitfönster kommer få huset att se (Ursäkta mitt språk) förjävligt ut.

• Gilla
Nergårds-Anna och 6 till
  • Laddar…
M MangeKC skrev:
Varje år? Med riktigt målade och kittade fönster så handlar det om 8-10 mellan ommålning.
Vi har fönster som är original från 1929 och det är nio år sedan dom målades sist och södersidan ska vi fixa nästa sommar.
Elitfönster kommer få huset att se (Ursäkta mitt språk) förjävligt ut.
Många av delarna och ramen är i så dåligt skick tyvärr. Men visst känns det bättre med de vi beställt av snickare. Men de levereras trärena så de målade jag tre gånger. Men idag är de så fina, retrofönsterna, så jag kan själv inte se någon skillnad om jag inte står nära. Sedan är det även en isoleringsfråga och en fråga om estetik kontra att det är ett boende och inte bara ett kulturhus. På bilderna tror jag inte du kan se om det är elitfönster eller ”handgjorda” fönster. Men vi får se vad det blir. Tack för ditt svar.

• Gilla
Nergårds-Anna och 1 till
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Många av delarna och ramen är i så dåligt skick tyvärr. Men visst känns det bättre med de vi beställt av snickare. Men de levereras trärena så de målade jag tre gånger. Men idag är de så fina, retrofönsterna, så jag kan själv inte se någon skillnad om jag inte står nära. Sedan är det även en isoleringsfråga och en fråga om estetik kontra att det är ett boende och inte bara ett kulturhus. På bilderna tror jag inte du kan se om det är elitfönster eller ”handgjorda” fönster. Men vi får se vad det blir. Tack för ditt svar.
Jag har aldrig sett fönster från Elitfönster med så tunna karmar och spröjs som ni har idag. Där är den riktigt stora skillnaden.
Det är en av anledningarna till att dom får ner U-värdet.
Jag känner allt för många som köpt fabriksfönster till gamla hus och sen ångrat sig.
En nära vän och hans fru bytte samtliga fönster i sitt tjugotals hus. Det gjordes när dom var iväg på semester och när dom kom hem fick dom en smärre chock över hur mörkt det blev och hur tråkiga glasen var.
Det resulterade i att han beställde snickarbyggda fönster i kärnvirke med tidsenliga glas i för att få tillbaka livligheten.

Fönster är något av det viktigaste man har i ett hus när det kommer till intryck.
Men självklart ska det vara praktiskt också. Fundera inte för mycket på isolering, välbyggda fönster med isolerglas har nästan lika lågt U-värdet som Elitfönster.

Ta en rejäl funderare, ni har ett så fantastiskt fint hus och det är en dyr miss att göra.

• Gilla
Nergårds-Anna och 7 till
  • Laddar…
M MangeKC skrev:
Jag har aldrig sett fönster från Elitfönster med så tunna karmar och spröjs som ni har idag. Där är den riktigt stora skillnaden.
Det är en av anledningarna till att dom får ner U-värdet.
Jag känner allt för många som köpt fabriksfönster till gamla hus och sen ångrat sig.
En nära vän och hans fru bytte samtliga fönster i sitt tjugotals hus. Det gjordes när dom var iväg på semester och när dom kom hem fick dom en smärre chock över hur mörkt det blev och hur tråkiga glasen var.
Det resulterade i att han beställde snickarbyggda fönster i kärnvirke med tidsenliga glas i för att få tillbaka livligheten.

Fönster är något av det viktigaste man har i ett hus när det kommer till intryck.
Men självklart ska det vara praktiskt också. Fundera inte för mycket på isolering, välbyggda fönster med isolerglas har nästan lika lågt U-värdet som Elitfönster.

Ta en rejäl funderare, ni har ett så fantastiskt fint hus och det är en dyr miss att göra.
Ja vi funderar verkligen. Det är mycket att väga in. Vi får se om det blir snickaren eller ”färdiga”. Men jag uppskattar din input. 👍
(Elitfönster-retor är bättre än många andra tillverkare dock. Värsta är när man sätter in nya vikbara fönster med lösa spröjseller inga spröjs)

• Vitt sidhängt fönster med spröjs och utsikt mot en grönskande trädgård, blomvas med blommor på fönsterbrädan.
    Skapa konto
  • Gilla
Nergårds-Anna och 1 till
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Ja vi funderar verkligen. Det är mycket att väga in. Vi får se om det blir snickaren eller ”färdiga”. Men jag uppskattar din input. 👍
(Elitfönster-retor är bättre än många andra tillverkare dock. Värsta är när man sätter in nya vikbara fönster med lösa spröjseller inga spröjs)
Är tanken att byta komplett med karmar och allt? Vore jag er skulle jag fråga fönsterleverantören exakt vilka dimensioner de avser använda till karm, fönsterbåge och spröjs och hur stor glasytan blir i respektive fönsterluft. Då kan man göra en jämförelse med nuvarande fönster för att se om/hur ljusinsläpp påverkas. Viktigt att tänka på är att även om glasytan är relativt intakt så påverkas ljusinsläpp om dimensionerna är grövre när man ser diagonalt ut genom fönstret eller när ljuset strålar in. Vill minnas att gård och torp hade en artikel om just detta för några år sen som var väldigt illustrativ.

• Gilla
Kaallee och 5 till
  • Laddar…
Tycker nog att 1 ser bäst ut, men 2 skulle funka också. Absolut inte 3, flaggfönster passar inte på den typen av hus.

• Gilla
PNI
  • Laddar…
man bör nog fråga kommunen oxså om man ändrar utseende på fönstren

T tergo skrev:
man bör nog fråga kommunen oxså om man ändrar utseende på fönstren
Eller så inväntar man bara nytt regelverk så man slipper fråga byråkraterna, bättre att lägga slantarna på fönster än på bygglov anser jag.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.