2 351 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Vilka fel kan jag som köpare hitta som inte framgår av besiktningen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Och en fördel om säljaren går upp i rök och man inte kan få tag på personen när ett dolt fel visar sig. Försäkringen går då fortfarande att använda.P Plutus skrev:
Kan man verkligen vara säker på det? Med tanke på att doldafelförsäkringen är ett avtal mellan säljare och försäkringsbolag så kan det nog vara väldigt olika mellan olika bolag hur de hanterar det ifall säljaren t.ex. har dött, vilket lär vara den troligaste orsaken till att säljaren 'försvinner'.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det vanligaste är väl att köparen köper in sig i besiktningen och blir därmed en avtalspart. Säljaren vill ju kunna hänvisa köparen direkt till försäkringsbolaget utan att bli inblandad själv. Standard t.ex. för det största (?) mäklarföretaget Svensk Fastighetsförmedling och för Länsförsäkringars Fastighetsförmedling.L lbgu skrev:
Det finns faktiskt seriösa besiktningsmän. Att dra en hel bransch över en kam och utmåla den som sådana bedragare utan minsta bevis eller källa är inte seriöst.L lbgu skrev:
Men med det sagt inser jag att begreppet besiktning kan innebära lite vad som helst. Så jag förstår att man är kritisk till vissa besiktningar. En besiktning kan omfatta vad som helst och vara hur noggrann som helst.
Det är alltid den som betalar för besiktningen som bestämmer hur noggrann och omfattande den skall vara.
Därför är jag väldigt misstänksam om en mäklare rekommenderar säljaren att anlita ett besiktningsföretag. Varningsklockorna ringer ännu starkare om köparen erbjuds "köpa in sig" i den besiktningen. Hur man än ser på saken är säljarens/mäklarens "besiktning" inget annat än en det i en säljande objektbeskrivning. Jag ser inte att den tillför något extra för en köpare.
Tråden handlar om en köpare. Som jag ser det skall en besiktning utföras av ett företag/besiktningsman som inte har någon minsta koppling till varken säljare eller mäklare. Besiktningsföretaget man som köpare anlitar skall vara köparens representant, alltså någon som hjälper köparen att få svar på allt som är relevant för köparen. Speciellt sådant som köparen inte tänker på själv.
I princip kan köparens besiktning vara grunden till en underhållsplan för de kommande 10-20 åren.
Så är det. Det finns fördelar och nackdelarP Plutus skrev:
Generellt är det en fördel att ha en egen försäkring jämfört med att vara beroende av någon annans. Främst för att man då har valt de villkor som ersättningsnivåer och självrisker man själv vill ha.
Sedan minskar behovet av en doldafelförsäkring betydligt om man som köpare låter en besiktningsman gå igenom fastigheten med uppdraget att identifiera risken för dolda fel. Dolda fel hittas naturligtvis inte. Och finns heller oftast inte.
Doldafelförsäkring känns mest som ett sätt för mäklare att få kick-back. Men det vet jag inget om. Bara en känsla med alla dessa extra "tjänster" utöver kärnuppdraget mäklarna erbjuder... styling, hemnet, besiktning, försäkring, finansiering, deklaration,..
Om det är vanligt eller inte vet inte jag. Så är det antagligen om du skriver det.BirgitS skrev:
Det vanligaste är väl att köparen köper in sig i besiktningen och blir därmed en avtalspart. Säljaren vill ju kunna hänvisa köparen direkt till försäkringsbolaget utan att bli inblandad själv. Standard t.ex. för det största (?) mäklarföretaget Svensk Fastighetsförmedling och för Länsförsäkringars Fastighetsförmedling.
Upplägget låter ganska bra för alla utom köparen.
Det betyder i princip att köparen avstår från en egen besiktning/undersökningsplikt och betalar säljarens försäkring för att säljaren skall slippa kostnaden för dolda fel. Jag tycker det låter som "köpa grisen i säcken"
Om en fastighet är välskött har säljaren knappast behov av varken en doldafelförsäkring eller av en besiktning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Köpa in sig betyder inte att man betalar för hela försäkringen. Man betalar t.ex. för att få en personlig genomgång av protokollet med besiktningsmannen och kunna utnyttja ansvarsförsäkringen för missade synliga fel, men inte tiden för själva besiktningen och protokollskrivandet. Det finns för- och nackdelar för båda parter med en doldafelförsäkring. Alla typer av dolda fel ingår inte i försäkringen heller eftersom de flesta besiktningar inte kollar t.ex. elsystemet.O skrev:
Läs lite om Varudeklarerat här: https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat/villa/
En förstagångsköpare i 30-årsålderna brukar väl inte ha tillräcklig kunskap för att avgöra om en golvbrunn är korrekt gjord, om fuktskadorna på vinden är gamla eller nya. Eller ens avgöra om huset är välskött eller inte. En sån person har definitivt nytta av en besiktningsman.O skrev:
Det var ju just detta jag skrev, OM köparen betalar för en besiktning är det just för att hitta alla fel som är synliga. Detta för att kunna förhandla om priset eller få dem åtgärdade. Men om köparen INTE betalar någon besiktning så har ju besiktningsmannen (som är anlitad av säljaren) inte någon anledning att lista allt synligt. Hans kund är ju säljaren som vill veta vad som kan tänkas riktas krav mot honom i framtiden, inte lista alla fel som köparen kan börja förhandla om.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det jag skrev om är detta förlopp:Tomtom79 skrev:
Det var ju just detta jag skrev, OM köparen betalar för en besiktning är det just för att hitta alla fel som är synliga. Detta för att kunna förhandla om priset eller få dem åtgärdade. Men om köparen INTE betalar någon besiktning så har ju besiktningsmannen (som är anlitad av säljaren) inte någon anledning att lista allt synligt. Hans kund är ju säljaren som vill veta vad som kan tänkas riktas krav mot honom i framtiden, inte lista alla fel som köparen kan börja förhandla om.
Besiktningen görs på uppdrag av och betalas av säljaren innan försäljningen börjar och senare köper köparen in sig (betalar en del) i den gjorda besiktningen. Jag skrev alltså inte om någon ny besiktning. Så hur stämmer det in på det du skrev?
Det du skrev tolkar jag som att det är antingen säljaren eller köparen som betalar.
Besiktningsmannen har ett ansvar att följa sitt uppdragsavtal, oavsett vem som betalar, och det är att utföra en besiktning så som den beskrivs i jordabalken, förutom explicita undantag som t.ex. elinstallationer och friggebodar. Om besiktningsmannen inte gör det, t.ex. inte tar upp alla synliga fel, så har personen gjort fel och tjänsten kan därmed reklameras.
En köpare som ser saker som besiktningsmannen inte har tagit upp kommer att misstro hela besiktningsprotokollet och kanske dra sig ur eller ställa besvärliga frågor till säljaren. Ingetdera är lyckat för att sälja huset till så bra pris som möjligt. Det ligger alltså även i säljarens intresse att synliga fel listas.
Normalt går det ju inte att förhandla om lätt synliga fel eftersom sådana redan är inräknade i det satta priset.
El ingår ytterst sällan i en besiktning. Så den får du besiktiga själv.P pimage skrev:Har klurat på följande: vilken typ av fel förväntas en "vanlig" köpare av en villafastighet upptäcka på egen hand? De flesta hus har idag en besiktning och en försäkring. Som amatör och icke byggkunnig kan jag se hurdana ytskikten är men vad mer bör jag kunna upptäcka som inte har synts vid besiktningen? Ingen jag vet testar om t.ex alla funktioner på spisen funkar. Frånsett det faktum att man vill besöka huset man är spekulant på, men vad riskerar man om man inte tittar? Säg att det är väldigt långt avstånd och budgivningen är igång och du har hittat ett hus som fyller alla boxar på din önskelista. Vore tacksam om vi låter bli att diskutera att man bör undersöka själv, nu gäller frågan vad man riskerar om man inte gör det och huset är besiktigat och försäkrat? Vad förväntas jag kunna upptäcka som inte redan är genomgånget?
Men besiktning och försäkring som du nämner är säljarens, den uppfyller ej din besiktningsplikt. Du står med skägget i brevlådan och köper grisen i säcken om du bara förlitar dig på den.
När jag kollat hus har jag öppnat alla luckor, testat alla uttag och inkopplade saker, kollat vinden och taket. Om utebelysning inte fungerar så är det inget du kan komma och klaga på efter köpet exempelvis. Värme och ventilation bör du kontrollera om du förstår och att det fungerar. Annars köper du dig en rejäl huvudvärk i höst...
Kolla så att vatten rinner undan i samtliga avlopp.
Du ska kolla huset mera noggrant än du kollar en begagnad bil som du köper av pizzabagaren i grannkommunen. Det är nämligen antagligen ditt livs största affär och du känner inte säljaren eller objektet på förhand.
Jo du hänvisar till svensk Fastighetsförmedling varudeklarerad och det är säljarens försäkring. Jag har läst det försäkringsvillkoret och det är ingen lek som köpare att få rätt där.BirgitS skrev:
När man läser undantagen så inser man snabbt att det inte finns många fel som går att få ersättning för.För dig som är köpare
Om du som köpare hittar ett fel eller en skada kan du anmäla
det direkt till Anticimex.
Detta täcker försäkringen
• Dolda fel: Om du upptäcker ett så kallat dolt fel i den
besiktigade huvudbyggnaden som säljaren ansvarar för.
Med dolda fel menas avvikelser i bostadsbyggnaden från
vad du som köpare hade kunnat förutsätta (kapitel 4 §19
jordabalken).
• Andra fel: Andra fel som fanns vid besiktningen men inte
upptäckts, och som har lett till en följdskada på byggnaden.
Försäkringen täcker både felet och följdskadan.
• Besiktningsfel: Om det finns fel som Anticimex
besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid
besiktningstillfället.
• Självrisken vid inbrott, brand och läckage: Ersättning
för den självrisk som du vanligtvis får stå för i din
hemförsäkring om du drabbas av inbrott, brand eller
läckageskada.
• Ersättning för självrisk och åldersavdrag om
hushållsmaskin går sönder från besiktningen tom 90 dagar
efter tillträdet och som regleras genom ordinarie
villaförsäkring.
Viktiga undantag som du bör känna till
Här följer några utvalda exempel på vad försäkringen
inte ersätter:
• Fel eller skada som finns noterade i besiktningsprotokollet,
även i de fall en fördjupad undersökning
eller åtgärd rekommenderas.
• Andra fel och skador än dolda fel i enlighet med 4 kap. 19
jordabalken för:
o Byggnadsdel som har noterats som obesiktigad,
byggnadsdel där besiktningstekniker har nekats
att utföra kontroll av konstruktion eller
byggnadsdel som besiktningsteknikern har
noterat som undantagen av något annat skäl.
Även skador i eller till följd av fel i sådana
byggnadsdelar är undantagna från försäkringen.
o Fel eller följdskada som består av eller orsakats av
radon eller asbest.
o System för vatten, värme, eldstäder, avlopp,
ventilation, gas och el och anordningar som
ingår i ett sådant system. Undantaget gäller även
dolt fel på el om systemet är installerat under
tiden säljaren ägt fastigheten och installationen
inte är utförd av behörig fackman.
• Fel eller följdskada som inte påverkar byggnadens
funktion eller användning.
• Fel eller följdskada på grund av ett visst material som vid
besiktningstillfället var accepterad branschstandard nu
anses olämpligt samt fel eller följdskada som uppstått till
följd av eller består i förhållanden som vid besiktnings-
tillfället överensstämde med då gällande myndighets-
föreskrifter och enligt då gällande vetenskaplig
uppfattning inte ansågs utgöra fel eller vara skadligt för
byggnad eller person.
• Fel eller skada i så kallad putsad enstegstätad regelvägg
utan luftspalt samt följdskador i de bakomliggande
konstruktionerna på grund av felet eller skadan.
• Skada som har uppstått på grund av brand, el-fenomen,
åsknedslag, explosion, storm med mera.
• Fel som avviker från vad som avtalats mellan dig som
köpare och säljaren.
• Fel som säljaren har känt till, förtigit, dolt eller gett felaktig
eller missvisande uppgift om. Om säljaren visar att denne
varit i god tro tillämpas inte undantaget.
• Utrustning såsom vitvaror, fläkt, antenn, dator med mera.
• Simbassäng med tillhörande utrustning.
Jag är inte säker på att jag hänger med i diskussionen. Det står ju i villkoren att premien ska betalas av köparen inom 30 dagar från tillträdesdagen. Därefter är det köparens försäkring. Vad är det jag missar i den infon?Cheesen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Förutom det som pimage skrivit.Cheesen skrev:
Så är det ju alltid med dolda fel. Det är inte så mycket som går som dolda fel enligt lag och prejudikat.
Undantagen som räknas upp i ditt citat är nästan som en lättläst kopia av lag och prejudikat. Så även utan den listan så skulle det vara så ändå.