Ja, vilka delar behövs till golvvärme för två slingor på drygt 4 kvadratmeter vardera?

Jag har hamnat i en jättedryg sits där husrenoveringen haltar fram på grund av inte en enda VVS:are inom denna kommun är tillgänglig på flera veckor och jag behöver få några små rörjobb klara i badrummet så att golv, väggar och tak kan slutföras.
Samtidigt ska hela avloppet bytas under huset och allt är bilat upp så jag hade tänkt beställa dessa delar från Rinkabyrör. För att inte behöva göra femtioelva beställningar eller eventuellt drabbas av "Ahlsellpriser" så hade jag tänkt få med de väsentliga delarna till golvvärme i badrummet och till en framtida farstu/hall, oavsett vem som kommer koppla ihop allt.

Läget idag ser ut som så att badrummet är nedplockat till reglar och två element (2-rörssystem) har blivit utslängda. Det ena skulle då nyttjas till golvvärme och det andra till handdukstork.
Golvet är rensat på spånisolering och ersatt med rockwool 195 mm. På det kommer golvspånskivor och det är här på jag hade tänkt ha golvvärmeslangarna och sedan jämna ut det med flytspackel. Detta är helt enligt snickarens förslag. Värmeplåtar och frästa skivor tyckte han var dumt att ha här då det skulle innebära en onödig höjning av golvet, så jag gör bara som han sagt.

Jag har försökt läsa mig till vad som behövs då (det blir nog LK) och får det till:
Minishunt M60
Fördelarpar 2x12
70 meter golvvärmerör

Någon form av koppling för att ansluta rören till fördelaren borde finnas med men jag är för osäker på vilka man ska ha.
Är det något mer då utöver rena rörkopplingar för att ansluta shunten (och handdukstorken) till befintliga elementrör?

Tacksam för svar så jag får lägga beställningen någon gång och åtminstone få klart avloppet! :)

Åsa Lund
Har för mig att LK har en golvvärmesats, ett kit, som innehåller alla delar du kan tänkas behöva. Vi köpte ett sånt på Bauhaus eller om det var Hornbach för sju år sen typ... Perfekt!

Jag köpte Flooré kit till vårt kök på 16m2.
Valde 13mm då jag inte ville höja golvet nämnvärt.
Det resulterade i 2 kit med max 9m2 vardera.
Till detta behövs en shunt, ex Floore FS36.

http://floore.se/produkter/gor-det-sjalv-kit/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.