288 514 läst ·
1 217 svar
289k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Hej!
Jag mätte från den tjocka ytterväggen. Du kan själv mäta på sektionen som finns i bygglovet ... (så kan du kolla att jag inte mätt fel!)
fiddeli
Jag mätte från den tjocka ytterväggen. Du kan själv mäta på sektionen som finns i bygglovet ... (så kan du kolla att jag inte mätt fel!)
fiddeli
Vi räknade på det där med nyckelfärdigt eller ej... Men kom fram till att man kanske skulle spara en 10 000-20 000 kr. om jag nu inte minns fel. Om man då köper materialet själv alltså. Men tänk allt jobb det innebär! För oss var valet enkelt i alla fall och vi ska ha det färdigt. Huset är ju grundmålat utvändigt och det känns som att man inte vill hoppa över det när huset kommer mitt i vintern.
Men ni kan ju försöka räkna på det själva och se vart man hamnar. Vi räknade på lister, tapeter, golv målarfärg mm men det var i alla fall inte så jättemycket man sparade tyckte vi. Det känns som att det är mer än nog att inreda en hel övervåning, fixa en tomt, bygga altan... Alla fall för oss. Men är någon av er tex målare till yrket så smäller man ju upp tapeter snabbt!
Fiddeli: har inte räknat så noga. Vi har inte ens en kopia av själva byggritningarna
:-[. Har skickat allt till kommunen utan att ta kopia. Jo, vi har kopia på det pappret som grannarna skrev under! Men det är bara placeringen på huset. Inte något invändigt ju. Men tack för dina uträkningar. Det stämmer säkert! Ville bara veta på ett ungefär. Jag har kollat i reklamblad och den tjockare K-rauta katalogen och räknat att vi kan nog få ett badrum för 30 000. Det tycker jag är rätt bra gjort. Då är det bubbelbadkar, dusch, handfat och skåp från Ikea, kakel och klinkers mm.
HansochHennes: Vi har valt den öppna verandan. Tycker den är finast helt enkelt... men smaken är ju som baken. Men vi i denna tråd verkar ju ha samma smak när det gäller hus i alla fall ;D
/Maria
Fiddeli: har inte räknat så noga. Vi har inte ens en kopia av själva byggritningarna
HansochHennes: Vi har valt den öppna verandan. Tycker den är finast helt enkelt... men smaken är ju som baken. Men vi i denna tråd verkar ju ha samma smak när det gäller hus i alla fall ;D
/Maria
Hanna&Daniel! Såg att ni skulle bugga en Villa Nybro. Vi är så intresserade av detta hus! Skulle vilja få lite idéer av er som kommit längre än oss. Var bygger ni?
Går det maila eller kan ni PM.a oss?
Vi är helt nya här, vet inte riktigt hur man gör här :-/
Går det maila eller kan ni PM.a oss?
Vi är helt nya här, vet inte riktigt hur man gör här :-/
Vi har oxå bestämt öppen veranda.... tycker det är jättefint. Och ser verkligen fram emot tills det är dags att ställa ut massa fina ytterkrukor & växter där.
Smålandsvillan har massor av nya fina villor nu. Villa Nybro ser jätte tjusig ut, hur stor var den nu... med inredd övervåning?
Smålandsvillan har massor av nya fina villor nu. Villa Nybro ser jätte tjusig ut, hur stor var den nu... med inredd övervåning?
Med inredd övervåning är Villa Nybro hela 197,1.
Det jag inte gillar i planlösningen är att man måste ha köksbord och vardagsrumsbord i ett. Får ju inte rum med bord varken i vardagsrum eller i köket tycker jag. Funderar dock på att riva väggen in till sovrummet bredvid matrummet och ha det ännu öppnare, kanske man kan ha ett vardagsrumsbord där? Ser det dumt ut tror ni om ni sett ritning....bord bredvid bord kanske...
Det jag inte gillar i planlösningen är att man måste ha köksbord och vardagsrumsbord i ett. Får ju inte rum med bord varken i vardagsrum eller i köket tycker jag. Funderar dock på att riva väggen in till sovrummet bredvid matrummet och ha det ännu öppnare, kanske man kan ha ett vardagsrumsbord där? Ser det dumt ut tror ni om ni sett ritning....bord bredvid bord kanske...
Byggtagen: Jag kan inte skicka pm än för jag är med ny här och har inte skrivt tillräckligt många inlägg för det än. Men vi har inte kommit så l¨ångt än. Väntar på bygglovshandlingarna frånsmålandsvillan!
Vi har med funderat lite på det där med bord på bord. Vi kommer antagligen ha en köksö som man kan sitta vid i köket. Eller så byter man plats på vardagsrummet och matrummet om du förstår vad jag menar! Vi bestämmer det när vi kommer dit! Det är ju gott om plats för att ha bord i köket om man nu inte vill ha jättemycket fri yta!
Vi ska bygga lite utanför Borås! Var sks ni bygga någonstans då?
Vi har med funderat lite på det där med bord på bord. Vi kommer antagligen ha en köksö som man kan sitta vid i köket. Eller så byter man plats på vardagsrummet och matrummet om du förstår vad jag menar! Vi bestämmer det när vi kommer dit! Det är ju gott om plats för att ha bord i köket om man nu inte vill ha jättemycket fri yta!
Vi ska bygga lite utanför Borås! Var sks ni bygga någonstans då?
Vi har räknat lite på vad vi skulle tjäna och vi fick det till ca 50 000, det är ju gansla mycket! Men jag vet inte. Min man är mer inne på det än jag! Och det blir väl han som får göra det mesta med 
Byggtagen: Jag vet inte hur man skulle lösa det problemet med matsalsbord i vardagsrummet faktiskt. Just därför gillar jag nog Kalmar bättre för där får det nog plats. Konstigt när Nybro är större? :
Men man kanske kan vända sofforna på nåt sätt och ha tv:n i andra hörnet? Men då går det nog inte med en stor TV... Jag gillar ju deras tvättstuga mycket mer än Västerviks :'(. Men nu valde vi ju Västervik innan de nya husen kom ut och det kommer att bli jättebra.
Hansoch Hennes: Precis vad jag tänkte också! Krukor med blommor! ;D
JohannaDaniel: Ja, jag vet inte hur vi räknade
Vi kom väl mest på viket jobb det innebär... Men material är ganska dyrt också. Men det blir säkert jättebra hur ni än gör!
Någon som har en åsikt om vår planlösning på ovanvåningen? :
Den finns på sid 6 i tråden!
Vet liksom inte hur man ska få tre sovrum och ett stort badrum... :
omöjligt... 
Hansoch Hennes: Precis vad jag tänkte också! Krukor med blommor! ;D
JohannaDaniel: Ja, jag vet inte hur vi räknade
Någon som har en åsikt om vår planlösning på ovanvåningen? :
hej!
så här har jag funderat kring ovanvåningen ... kanske inte den luftigaste lösningen, men praktisk om den behövs ... (och om man struntar i garderober i sov 1 kan man säkert göra 2 små rum där också!!)
mvh fiddeli
PS Vi planerar att ha två sovrum till vänster och ett stort till höger samt ett allrum, men jag vill ha möjlighet till ett extra sovrum på ovanvåningen. DS
så här har jag funderat kring ovanvåningen ... kanske inte den luftigaste lösningen, men praktisk om den behövs ... (och om man struntar i garderober i sov 1 kan man säkert göra 2 små rum där också!!)
mvh fiddeli
PS Vi planerar att ha två sovrum till vänster och ett stort till höger samt ett allrum, men jag vill ha möjlighet till ett extra sovrum på ovanvåningen. DS
En nyfiken fråga till alla er som bygger Smålandsvillan, vad exakt var det som fick er att välja smålandsvillan? Samt vilka andra leverantörer tittade ni på?
Själv velar jag fram och tillbaka hela tiden mellan olika leverantörer.
Själv velar jag fram och tillbaka hela tiden mellan olika leverantörer.
Vi kikade runt hos massa olika leverantörer innan vi bestämde oss. Och Villa västervik var det hus som vi gillade allra bäst. Sedan tyckte vi att det var ett mkt prisvärt alternativ.
Men först och främst var det huset.... Älskar dessa avlånga fönster
Men först och främst var det huset.... Älskar dessa avlånga fönster
Vi gick runt på tomten och tittade, var vill vi ha kök, vardagsrum, uteplats. Hur kommer solen att falla (även vintertid), var finns utsikten ... etc etc.
Sedan plöjde vi ett gäng budgethuskataloger och slutsatsen blev Västervik. Mycket pga att vi inte ville ha grovkök och köksskåp mot husets kortända. Vi valde bort Älvsbyhus ffa pga att vi inte ville vänta så länge på huset. Vi tycker inte att Västervik är perfekt, men det är tillräckligt nära det vi vill ha för att vi inte ska lägga till 500' - 900' till och få det perfekt ...
mvh fiddeli
Sedan plöjde vi ett gäng budgethuskataloger och slutsatsen blev Västervik. Mycket pga att vi inte ville ha grovkök och köksskåp mot husets kortända. Vi valde bort Älvsbyhus ffa pga att vi inte ville vänta så länge på huset. Vi tycker inte att Västervik är perfekt, men det är tillräckligt nära det vi vill ha för att vi inte ska lägga till 500' - 900' till och få det perfekt ...
mvh fiddeli
Ni får nog räkna om igenJohannahDaniel skrev:
Avdraget för målningsförberett är 80 000 kr. Endast kostnaden för Kährs Linnea Ek, Beijers pris 280 kr/m2, blir nästan 24 000 kr om man lägger det i Kök/allrum/vardagsrum/entre/sovrum/hall (inräknat 10 % spill). Då har du 56 000 kr kvar till all inomhusmålning (minst 2 strykningar) och all utomhusmålning (helst grundmålning + 2 strykningar toppmålning).
Jag räknade rätt noga på skillnaden mellan MF och IF och kom fram till (som Marelb) att man tjänar c:a 20 000 kr. Men då får man lägga ner c:a 100 mantimmar på inomhusarbeten + 100 mantimmar utomhus (tid för amatör).
Om det är värt det får var och en avgöra ....
Ok, ska säga det till gubben 
Men vi skulle nog tjäna 30 000 då för det dras av 90 000 på vårat hus om vi gör det själva!
Men vi skulle nog tjäna 30 000 då för det dras av 90 000 på vårat hus om vi gör det själva!