Jag tänkte höra hur länge ni som redan bor i husen fick vänta innan ni fick tillträde? Dvs. från det att den sista takbiten lyfts på plats. From imorgon är vi nämligen inne på den 4:e veckan. Det har gått lite trögt för hantverkarna...

vårt hus kom den 11/12 och den 20/12 hade vi slutbesiktning och fick nyklarna. Tiderna från resning till inflytt stod i kontraktet, läs där, har för mig att det skulle vara två veckor föutom vid jul o sommaren då hade de längre tid på sig.

Anna-jimmy, kom erat hus färdigtapetserat? Det gör de nämligen inte nu. Kanske därför det nu är 4 v.

Idag började markarbetena! Och v21 kommer nog huset!! Kolla mer på nybro.blogg.se :) Vi är sååå glada!!

Vårt hus kommer den 25 april och vi får flytta in den 6 maj. Jag pratade med min kvalitetsansvarige och han sa att det tar ca 1 vecka och göra klart huset sen är det färdigt. vart bygger du någonstans? Vi ska göra en sk överlåtelsebesiktning så vi får flytta in tidigare. Vi hade kunnat flytta in 2 maj om inte 1 maj var en röd dag.

Kolla upp det för jag vet att dem har satt upp huset på torsdan och folk har flyttat in på fredagen. Jag tror att du har slöa hantverkare. Vår hantverkare ska bygga vår övervåning och ju fortare han är klar där nere ju fortare blir han klar där uppe så han är engagerad.

Grejen är att hantverkarna som spikade upp huset var snabba som attan. Sen tog det tid innan målarna (tapetserarna), elektrikern och rörmokarn dök upp. Det blev som ett vacuum liksom. Känns spontant som dålig planering. Hade dessa gubbar kommit efter 3-4 dagar så hade vi kunnat flytta in för länge sedan...

Danne, vi hade precis samma problem... Huset stod i nästan 2 veckor utan att ett skvatt hände.

Har man tecknat förseningsklausul i kontraktet (vilket vi ej hade) så får man fin ersättning, brukar ligga på runt 5000:- per vecka. I normalfallet så friskriver sig dock SMV för sånt och man får förlita sig på Konsumentköplagen, vilket inte ger särkilt mkt. Det går att få ersättning för merkostnader typ om man redan sålt sitt gamla hus och måste bo någon annanstans osv.

Jag krävde dock att få tillträde till garaget innan + att "mina" hantverkare skulle få tillträde för att sätta upp trappan. Vi fick också tillträde till ovanvåningen så att vi kunde slänga upp gips m.m.

Problemet är återigen att SMV har alldeles för mkt att göra. Detta gäller ju såklart de kontrakterade hantverkarna/montörerna också. Det slarvades något helt kopiöst både på fabrik och hos montörer, tapetserare osv.

Ex:

- Det var HELT fel badrumsmatta både i stora och lilla badrummet (har ett Värnamo)

- Fel tapeter i hallen. Det var även fel i övriga rum, men vi hann se det när vi var uppe och inspekterade huset en eftermiddag så vi hann stoppa tapetserargubbarna.

- Inte målat bakom elementen

- Bättringsmålat över skruvskallar osv ute med fel färg (!). Tydlig skillnad, helt otroligt.

Detta är bara några av de saker som uppstod nu på slutet. Det har ju tidigare varit helt otroliga och osannolika problem med SMV och de höll som sagt i sig in på mållinjen.

Det bör dock tilläggas att hur värdelöst allt än har hanterats från alla tomtar på SMV så är vi på något oförklarligt sätt nöjda med huset. :confused:

Vårt hus kommer 12 maj, igår träffade vi entrepenören för grunden, så nu drar det snart igång!!
Vi bygger ett Mariannelund utanför Värnamo.

snysop skrev:
Anna-jimmy, kom erat hus färdigtapetserat? Det gör de nämligen inte nu. Kanske därför det nu är 4 v.
Vårt hus leverarades målningsförberett, så det var ju inte så mkt efterarbete men jag tycker ändå att det låter som Danne72 har fått vänta förlänge, de tider som står i kontraktet ska ju gälla oavsett om det är tapetserat eller ej från fabrik.

Mickelina skrev:
hallen...
känner igen detta hus...visst är det byggt utanför Umeå i en liten by som börjar på Dj.. ;)

Nu har jag fotart lite i ett Nybro visningshus. Har mestadels fotat detaljer som man glömmer bort hur det ser ut eller inte har kollat. Typ inuti köksskåp (hur många hyllor var det??), innuti garderob osv. http://nybro.blogg.se

snysop,
angående din badrumsritning så kan jag meddela att radiatorn hänger bredvid toastolen,
inte under fönstret. Så är det i vårt Nybro, och på huvudritningarna.

Fast med värmegolv försvinner ju det problemet.

Vi fick vänta fyra veckor innan vi fick tillträde till huset. Ringde efter dryga två veckor till SMV (utan att berätta var vi ringde från) och frågade hur lång tid det skulle ta för dem att få i ordning ett hus nu och då fick vi svaret att det berodde lite på, om man hade kamin och kakel i bardum (som vi hade) så tog det fyra veckor annars kortades tiden ner till tre veckor nu när de tapetserar på plats. Så de två veckor som det stod på deras hemsida samma dag som jag ringde stämmer alltså inte längre =(

Men, den som väntar på nå´t gott.... Vi flyttade in den 16/12 och är mycket nöjda med huset! Småsaker som inte är riktigt klara än är väl det enda som gnager en nu, men det är ju tack och lov inget som påverkar vår boendestandard =)

ByggareBacchus skrev:
snysop,
angående din badrumsritning så kan jag meddela att radiatorn hänger bredvid toastolen,
inte under fönstret. Så är det i vårt Nybro, och på huvudritningarna.

Fast med värmegolv försvinner ju det problemet.
Åhoo! Det gör det både svårare, bättre och dyrare.... Får köpa en vatten/eltork istället för enbart eltork. Detta är ju ganska bra för att då betalar vi ju enbart för handdukstorkens drift under sommaren... Tack för infon!!! Vi har inte valt bort plastmattorna utan kommer använda dem tills vi tröttnar. Så vi kommer inte ha något värmegolv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.