288 514 läst ·
1 217 svar
289k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Hej! 
Idag var vi på byggsamråd. Det visade sig att det kallas för ett tidigt byggsamråd, men de kom tillslut överens om att vänta tills bygglovet var färdigt (vilket det alltså inte är) och att då kalla detta för ett byggsamråd (dvs en gång räcker ...). I rummet satt säljaren, byggledaren, KA, samt kommunens representant. Ja, å så jag då .... De läste högt ur en lista från vilket de gick igenom div viktiga punker, t ex att byggfelsförsäkring finns, att toaletten är handikappanpassad, att huset har två nödutgångar osv osv osv. Det var det hela! Det var kul att träffa KA, som jag fick litet förtroende för. Vi pratades vid litet efteråt också. Av byggledaren fick jag skyltar som det var viktigt att sätta upp vid tomten när bygget drar igång (för att inte råka lika illa ut som Göran Persson, sa han).
hej svejs fiddeli
Idag var vi på byggsamråd. Det visade sig att det kallas för ett tidigt byggsamråd, men de kom tillslut överens om att vänta tills bygglovet var färdigt (vilket det alltså inte är) och att då kalla detta för ett byggsamråd (dvs en gång räcker ...). I rummet satt säljaren, byggledaren, KA, samt kommunens representant. Ja, å så jag då .... De läste högt ur en lista från vilket de gick igenom div viktiga punker, t ex att byggfelsförsäkring finns, att toaletten är handikappanpassad, att huset har två nödutgångar osv osv osv. Det var det hela! Det var kul att träffa KA, som jag fick litet förtroende för. Vi pratades vid litet efteråt också. Av byggledaren fick jag skyltar som det var viktigt att sätta upp vid tomten när bygget drar igång (för att inte råka lika illa ut som Göran Persson, sa han).
hej svejs fiddeli
Nej, vi har lämnat det där med garage för tillfället, vi kommer att ställa en friggebod precis vid prickmarksgränsen och sedan så väntar vi tills allt annat vi ska fixa med är löst. Det kommer att kosta mer pengar, men att vänta på att byggnadsnämnden ska ta upp det hela skulle ta månader extra ... Ska ni gjuta grund, vår blir murad och uteluftsventilerad!
fiddeli
fiddeli
Hej! Ja, vi ska gjuta grunden. Vad är det för fördelar resp. nackdelar med att gjuta och mura som ni gör? Jag har ingen koll på sådant. Min man har väl lite bättre koll... Tar det olika lång tid eller går det lika fort (sakta
) Nu håller vi på och städar för fullt här hemma igen. En fördel med att sälja är ju att det blir himla fint här hemma... ;D
Ber om ursäkt för alla mina slarviga stavfel. Jag läser igenom inläggen innan jag skickar tycker jag... men sen ser jag att jag stavar fel i vart och vartannat inlägg. :-[
Nu har jag nyss varit inne på Smålandsvillans hemsida och drömt lite. Måste ju gå in och titta på vårt hus ibland! ;D
Ber om ursäkt för alla mina slarviga stavfel. Jag läser igenom inläggen innan jag skickar tycker jag... men sen ser jag att jag stavar fel i vart och vartannat inlägg. :-[
Nu har jag nyss varit inne på Smålandsvillans hemsida och drömt lite. Måste ju gå in och titta på vårt hus ibland! ;D
Hej!
Vi har valt både grund, schakt och kakelsättare via vår säljare. Kakelsättare har vi tidigare erfarenhet av och förstod att det var billigt (total extrakostnad ca 15000). Grunden verkar även den prisvärd - 60 000. Då ingår inte frigoliten ovanpå plasten den kommer vi ska lägga dit själva, kostnad ca 5000. Schaktningen vet ju ingen var det slutar, mer än att säljare/byggledare säger att de kommer att hålla koll på det hela så att de inte försöker plocka ut för mycket pengar. Grunden är en uteluftsventilerad krypgrund, som vid behov ska gå att tillsluta och sätta till en fläkt. Grunden ska besiktigas av Smålandsvillan innan huset kommer och de tillåter en diff på typ ett par mm max, om jag förstod vår säljare rätt.
mvh fiddeli
Vi har valt både grund, schakt och kakelsättare via vår säljare. Kakelsättare har vi tidigare erfarenhet av och förstod att det var billigt (total extrakostnad ca 15000). Grunden verkar även den prisvärd - 60 000. Då ingår inte frigoliten ovanpå plasten den kommer vi ska lägga dit själva, kostnad ca 5000. Schaktningen vet ju ingen var det slutar, mer än att säljare/byggledare säger att de kommer att hålla koll på det hela så att de inte försöker plocka ut för mycket pengar. Grunden är en uteluftsventilerad krypgrund, som vid behov ska gå att tillsluta och sätta till en fläkt. Grunden ska besiktigas av Smålandsvillan innan huset kommer och de tillåter en diff på typ ett par mm max, om jag förstod vår säljare rätt.
mvh fiddeli
Vi har också valt grund och schakt genom säljaren. Vårt kostar ca 250 000. Vi har en sluttningstomt och måste schakta ganska mycket så det är tilltaget lite extra pga av det. Har inte i huvudet vad enbart själva grunden kostar...LoKa skrev:
Villa Kalmar är ju jättefint. Det är möjligt att vi hade valt det i stället men vi bestämde oss ju innan de nya husen kom ut. Nu försöker jag hitta födelar med Villa Västervik och det är ju fin öppen planlösning och det passar vår tomt...
Kan kolla i vår kalkyl och se om jag hittar mer exakta siffror om du vill... Lycka till! /Maria
Hej Alla smålandsvilla byggare!
Vi håller som bäst på och väntar på att våran grund skall Pålas och byggas ... totalt med pålning skall det bli ca 250.000 för grunden om inte pålningen går över 12 meter ...
Vi bygger Lammhult i Nyköping
Vi håller som bäst på och väntar på att våran grund skall Pålas och byggas ... totalt med pålning skall det bli ca 250.000 för grunden om inte pålningen går över 12 meter ...
Vi bygger Lammhult i Nyköping
Nehej... den var tydligen murad vår också. Uteluftsventilerad vet jag inte om den är?!fiddeli skrev:Nej, vi har lämnat det där med garage för tillfället, vi kommer att ställa en friggebod precis vid prickmarksgränsen och sedan så väntar vi tills allt annat vi ska fixa med är löst. Det kommer att kosta mer pengar, men att vänta på att byggnadsnämnden ska ta upp det hela skulle ta månader extra ... Ska ni gjuta grund, vår blir murad och uteluftsventilerad!
fiddeli
LoKa: tycker också det låter mycket men jag ska kolla vår kalkyl ifall jag kanske har sagt fel!?
Nojan: Låter spännande! Kul att komma igång!!! Det är ju jobbigt att vänta...
I vår kalkyl vi fick från smålandsvillan kostade grunden ink schakt 250 000:- och då på en plan mark som ska vara lätt att jobba på. Men de la även med en post för utfyllnadsmassor på 35 000:- ifall det skulle innebära sprängning m.m.Marelb skrev:Vi har också valt grund och schakt genom säljaren. Vårt kostar ca 250 000. Vi har en sluttningstomt och måste schakta ganska mycket så det är tilltaget lite extra pga av det. Har inte i huvudet vad enbart själva grunden kostar...
Villa Kalmar är ju jättefint. Det är möjligt att vi hade valt det i stället men vi bestämde oss ju innan de nya husen kom ut. Nu försöker jag hitta födelar med Villa Västervik och det är ju fin öppen planlösning och det passar vår tomt...Men jag gillar Kalmars tvättstuga! Är rädd att vår är alldeles för liten. Vi ska ju ha både tvättmaskin och torktumlare plus torkskåp. Det är ju ingen arbetsyta förutom en snutt vid tvätthon. Men man får väl satsa på bra förvaring och hyllor eller nåt.
Kan kolla i vår kalkyl och se om jag hittar mer exakta siffror om du vill... Lycka till! /Maria
Det känns som att det är ett ganska mycket ett "paket"-pris, vad säljaren hos smålandsvillan har för marginal på grunden vet jag inte i och med att det inte är smålandsvillan som förhandlar fram grunden utan den lokala egenföretagaren som är deras "agent", men jag gissar att det är ganska mycket, det känns som att de tar 250 000 oavsett om grunden egentligen kostar 150 000 eller 230 000.
Ja det verkar ju onekligen lite skumt att vi ska betala lika mycket. Vi går fortfarande och väntar på offerten från grundfirman så vi vet ju inte exakt vad det kommer att kosta utan har bara kalkylen som vår säljare gjorde. I den står det i alla fall 230 000 för schakt och grund. Plus en extra buffert på 50 000 för bergfyllnadsmassor. Sen la han till 25 000 som extra buffert ovanpå det... Men de rök ju iom att vi la 25 000 extra på tomten (säljarna vägrade ta emot utgångspriset och ville vänta).
Men det verkar kanske rimligt ändå i jämförelse med er med tanke på vår sluttande tomt!? Nu är det väl bara att vänta på offerten och hoppas på att budgeten håller sen!
Men det verkar kanske rimligt ändå i jämförelse med er med tanke på vår sluttande tomt!? Nu är det väl bara att vänta på offerten och hoppas på att budgeten håller sen!
Hej!
VI HAR FÅTT BYGGLOV OCH KÖPEKONTRAKT PÅ TOMTEN!!!!

Jippi!
Ja, det var bara det jag ville säga ...
Jo, vi har räknat med 200 000 för allt - grund/schaktning men vi kommer att köra utan offert
och så har säljaren lovat att hålla koll på dem så att de inte fuskar och försöker ta ut för mycket. De måste t ex speca hur mycket fyll de använder. Han menade att det annars blir för dyrt. Normalt på en slät tomt utan sprängning brukar tydligen vår säljare räkna med 130 - 150 000.
mvh fiddeli
VI HAR FÅTT BYGGLOV OCH KÖPEKONTRAKT PÅ TOMTEN!!!!
Jippi!
Ja, det var bara det jag ville säga ...
Jo, vi har räknat med 200 000 för allt - grund/schaktning men vi kommer att köra utan offert
mvh fiddeli
Skojar du!!!??? GRATTIS! Nu blir jag allt liiite avis
Nej, men det är ju hur kul som hellst. Det är ju liksom det som är bland det viktigaste sakerna. Bara man får bygglov i tid så ordnar sig nog resten med. Ni har verkligen gått förbi oss nu då... I början låg vi lite före er men vår kommun är ju skapligt seg >
. Ni har ju haft byggsamråd också så då är det bara att köra då?
Du bara MÅSTE dela med dig av lite bilder när de börjar fixa med tomten. Jag vill se ;D!
/ ;D ;D ;D Maria
/ ;D ;D ;D Maria
Hej alla Smålandsvillanbyggare
Här har ni en till!
Vi har beställt Villa Nybro och väntar med på bygglov nu, men vi har köpt tomten av säljaren så vi vet ju att vi får bygglov. Ska kunna flytta in i april så vi väntar och längtar enormt!
Ngn skrev att ni fick lägga 12000 extra för rostfria vitvaror, var det alla vitvaror då??
Vi har beställt Villa Nybro och väntar med på bygglov nu, men vi har köpt tomten av säljaren så vi vet ju att vi får bygglov. Ska kunna flytta in i april så vi väntar och längtar enormt!
Ngn skrev att ni fick lägga 12000 extra för rostfria vitvaror, var det alla vitvaror då??