Hej!
Det här är en av de saker jag just nu undrar över :-[. Vi har talat med våra leverantörer av vatten, el och sopor om att vi flyttar. Vi har våra rör sammankopplade med deras rör ... och vi har fått anslutningsräkningarna ... Men egentligen, hur går det till att få el och vattenmätare? Behöver man berätta när man vill ha det långt i förväg? Sådant försöker vi just att ta reda på, men det är så >:( :-Xsvårt att komma fram. Vi har fortfarande heller inget besked om hur telefon alternativt bredband ska lösas. Lika sega båda två här i vår kommun ...

Grunden är färdig, tänk om schaktaren också var det ... nu är det snart åtta dagar kvar :)
mvh fiddeli

Jo elen brukar bli inkopplad direkt ..
men vattenfall e tydligen ganska snabba trots allt , i Fredags em den (1 / 12), kl 14.00 ca fick jag komma in till Vattenfalls telefon kontor där de skrev ut ett nytt kontrakt som jag fick skriva på, idag fick jag ett svar ifrån vatten fall, tack för anmällan om elinkoppling etc.. daterat den 30/11 ... ja ja , bara nu elen bli inkopplad oxå..

Jo vi har varit inne i huset och tittat, men vi har inte fått några egna nycklar, vad jag förstår så får vi inte nycklarna innan huset är betalt = efter slutbesiktningen då skall vi ringa till banken som bekräftar till säljaren att de har fört över pengar och sedan får vi nycklarna.. den 12 / 12 ..

Idag tänkte jag åka och titta på när takpannorna kommer på plats..

/Stefan

takpannor på plats, min KA inte på plats, men han ringde iaf från thailand idag 08.00
undrar om vi får godkänt med vindskyddspapper ist.f syll under en bit av huset ....

Orolig ...
/stefan

Hoppas att det går lika bra som syll... själv vet jag fortfarande inte vad syll är :-[ ::).

Här händer det lite grejer! Vi fick bygglovet beviljat i går. Väntar nu på byggsamrådsmöte. Krångligt när alla ska kunna samtidigt. Träden är nere förutom tre stammar som står där som han klättrade upp i och fällde. De ska ner på torsdag tror jag. Mycket ris är också borta men inte allt. Idag var kommunen på tomten och märkte ut vart huset ska stå samt tomtgränsen. Så kul att se! Ena hörnet hamnar mitt i en gammal komposthög ;D...

Hej,,

Finns det någon som byggt klart nya Villa Nybro än?

Riktigt nära att beställa huset men skulle vara kul att höra om andras erfarenheter!

Ha de
/ Milton

Har inte hört någon här iaf som har byggt klart Nybro. Har inte ens hört någon som beställt det huset. Det är ju väldigt nytt så jag tror nog knappast att så många har hunnit, men ibland kan de ju gå fort! Men fint är det, och passar det er tomt så är det ju bra! Lycka till med ert val av hus! :)
/Maria

Hej Milton:
Vi har beställt Nybro, men har inte fått ngt inflyttningsdatum än, så jag kan inte dela med mig av några erfarenheter än tyvärr! Men vi väntar och längtar för fullt. Ska vara klart i april någon gång. Nybro levereras inte innan v 12 så det finns inga Nybrohus än! Vi är bland de första :D. Både bra och dåligt! Men hittills har allt gått bra! Lycka till med planerna!

Hej,,

Tack för era svar, när ni beställde Nybro vilka tillval om några har ni lagt till??

Skulle vara roligt att jämföra den kalkyl vi fått mot er.

Mvh

Milton

Problemet med syllen som saknas (3mm tjock plastremsa.. fungerar som tätskikt mellan grund och hus) verkar inte vara så alvarligt som vi först trodde..
Garbos utvalda besiktningsman noterade det, men vi har trots allt vindskyddspapp under huset också, så det verkar bli godkänt för försäkring ändå... skulle bli väldigt dyrt att lyfta huset igen och peta under sylen i efterhand... men jag hoppas få ett rejält prisavdrag för det iaf...

det som är värre är att det inte finns något badrum ännu.. men det skall komma innan tisdag hoppas jag, och vattenfall lovade el till imorrn eller senast fredag, var lite kallt på golvet utan värme ;)

Nåja det mesta verkar bli bra iaf..
/stefan

Hej! :D
Idag var vi och tittade på vårt hus!! Det var kul att se!
Såhär kommer tapeten i lilla rummet att se ut!
mvh fiddeli

• Blivande_gstrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va kul att ni fått ert hus :) Hoppas bar det löser sig och att ni får avdrag för det där med plasten.

Vi var på fabriken i sundsvall i torsdags och fick se vårat hus när dom stod och tapetserade det :), det var skojj. Nu är det bara 6 dagar kvar, det kommer den 12:e. Innan besöket på fabriken så var vi ju självklart på ikea för andra gången nu innan flytten och storhandlade rejält....igen :)

Byggarna var ute vid byggplatsen igår och sa att dom troligtvis kommer vara klara med huset redan den 18:e, var sagt den 20:e så det är ju bara att hoppas för då får man ju lite mer spelrum innan julafto iaf.

//Mickelina

Vad spännande Fiddeli! Snygg tapet! Blir det som ni har tänkt er? Hur mycket var klart? Hur många delar är huset igentligen indelat i? Många frågor på en gång! Skulle du säga att det är värt att åka 52 mil upp till Sundsvall för att titta på sitt blivande hus??? Vi bor ju i och för sig gratis hos min moster så det blir ju två flugor i en smäll för oss.  :) Ursch... jag börjar redan tro att vi har valt fel tapet till lilla rummet... och köket med för den delen. Det är de enda jag har varit osäker på men min man ville iaf ha kökstapeterna... :-? :)
/Maria

Hej!
Villa västervik kommer i två delar plus ev vindskupa mm Med andra ord så kommer tre stora lastbilar att komma!
Vi lyckades pricka helt rätt i tiden för besöket, så vårt hus var färdigt och skulle packas dagen efter. Allt var tapetserat, golvet lagt, allt va mm var kopplat. Vi körde trettiofem mil tor och nej, för mig var det inte värt det. Även om det var spännande att se huset så tog det en heldag och för barnen var det INTE skoj (jag trodde att de skulle gilla detta men det gjorde de inte), vilket ju minskar på det roliga för oss vuxna också. Med facit i handen hade jag hellre sparat den semesterdagen till altanbygget eller något. Huset kommer ju faktiskt på tisdag! Men jag har iofs varit på studiebesök i en snarlika husfabrik innan.
Mickelina! Vi får ju också vårt hus den 12, men vi får nycklarna den 21! Jag trodde att det var en nerkortad tid, det ska egentligen ta tio arbetsdagar säger de? Ert kommer ju att gå supersnabbt!
Vad du handlar! (Så ambitiös du är!) Jag har handlat nya tabletter t frukosten, nya vinglas och nya lyxiga beredningsskålar till köket! :-[ Sedan kommer vi att behöva nya rullgardiner/persienner och tyvärr får nog vår favoritsoffa åka upp i allrummet - den får nog inte riktigt plats. Men det vågar jag inte handla något av än.
hälsar fiddeli m kittel i magen ... :)

Ja Fialotta, jag antar att byggarna vill ha några dagar ledigt innan jul så det verkar som dom tänkt jobba på rätt bra, antar att dom kommer jobba en del kvällar också. Vi har ingen takkupa på vårat hus och det underlättar lite men då har vi iofs en braskamin som dom ska installera istället. VI får väl se hur lång tid det tar, hoppas att killen hade rätt iaf :) o att det blir klart redan nästa måndag.

Nu väntar vi bara på att Umeva ska gräva dit vatten o avlopp men dom trodde dom skulle börja med det i början av nästa vecka så det borde hinnas. Allt annat som el, tele och fiber har vi redan dragit så det ska bara kopplas på när det kopplats in i huset.

Inga andra byggare där ute som åkt på influensan? Här ligger hela familjen däckad.

//Mickelina

Nu är vi framme vid kontraktsskrivande och det är väldigt spännande! :)

Jag tycker inte om att pruta och är tacksam över Smålandsvillans fasta priser, medan maken menar på att man ALLTID kan pruta. Vad säger ni? Har ni lyckats pruta något?

Jag kan tänka mig att det går att pruta hos grundentreprenören, men går det hos hussäljaren också?

Tänk vad mycket enklare det vore om det bara fanns fasta priser överallt! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.