42 688 läst ·
16 svar
43k läst
16 svar
Vilka bil-reservdelsfabrikat tror ni gott/dåligt om?
Sida 1 av 2
Sitter och gör en lång lista över allt som behöver bytas på v70n. (Lager, bussningar, stag.)
Efter att ha läst på amerikanska forum så tycks Moog vara kvalitetsvalet och delphi/mapco är budget.
Lemförder och KGK - har jag precis lagtmärke till och vet inget om?
SKF - tror man ju ska vara superkvalite (och dyrt) för att det är svenskt.
Monroe - dämpare tycks folk vara 50/50 om dessa är bra/dåliga gällande stötdämpare men hur är det med övriga detaljer?
- lemförder
- moog
- delphi
- mapco
- kgk
- monroe
- skf
Efter att ha läst på amerikanska forum så tycks Moog vara kvalitetsvalet och delphi/mapco är budget.
Monroe - dämpare tycks folk vara 50/50 om dessa är bra/dåliga gällande stötdämpare men hur är det med övriga detaljer?
Ska du ha bilen som bruksbil så spelar nog inte märket på prylarna så stor roll , ska du tävla med den eller ha den i 40000 mil till kanske du ska välja lite dyrare sorter.
Själv har jag valt budget prylar till min Volvo v70n då jag aldrig får tillbaka pengarna om jag köper dom dyraste och finaste märkena till bilen.
Själv har jag valt budget prylar till min Volvo v70n då jag aldrig får tillbaka pengarna om jag köper dom dyraste och finaste märkena till bilen.
Lemförder ska ju vara bra, är väl en OEM leverantör ?
Nä det är sant. Men när priserna nästan är dom samma, så skadar det ju inte att välja det fabrikat som tros hålla bäst.Micro skrev:
Roligast vore ju om jag även haft Volvo originals priser i listan.styrled inre
- autoexperten = 817,5kr lemförder
- adbildelar = 594-607kr moog eller delphi
Styrväxeldamask
- autoexperten = 2st / 297,50 eller 1st / 175kr kgk
- adbildelar = 2st / 235kr
- mekonomen = 1st / 145kr
länkarmsbussning bak
- autoexperten = 185kr lemförder
- adbildelar = 234kr delphi eller mapco
- mekonomen = 247kr
fjäderbenslager bak
- adbildelar = 510kr monroe
- autoexperten = 517,50kr kgk
- mekonomen = 587kr
stabiliseringsstag bak
- adbildelar = 517kr delphi eller mapco
- autoexperten = 515 kgk
Fast nu gällde det inte Volvo generellt utan reservdelsfabrikanten i allmänt.
Lemförder vet jag har gjort många grejor till Mercedes hjulupphängningar ('original tillverkare'), Febi/Bilstein är också ett gammalt välkänt märke. SKF skulle jag också välja för tex hjullager och kamremssatser. De andra har jag ingen aning om.Yrrol skrev:Sitter och gör en lång lista över allt som behöver bytas på v70n. (Lager, bussningar, stag.)
- lemförder
- moog
- delphi
- mapco
- kgk
- monroe
- skf
Har sålt eftermarknadsdelar så jag kan ge min personliga åsikt.
Alla märken i listan hålller så god kvalite att du kan vällja dem.
Det viktiga att komma ihåg är att priset har inget med kvaliten att göra, därför ska du välja bra kända märken och sen handla dessa till bäst pris, inte köpa china /noname delar.
Ta tex en skf multiremssats här kostar den 800kr beställer du den på nätet så får du den för 500kr.
Ta kilenfjädrar som ett exempel här kostar de en tusenlapp i tyskland går de på halva priset.
Lemförder är OEM till bla Bmw men även andra märken.
Du kan även få bra grejer på biltema skf hjullager tex.
Deras remmar tillverkades förut av goodyear nu är det en annan tysk tillverkare.
Det man ska undvika är billiga absgivare tex från china utan märke felprocenten är allt för hög och kvaliten för dålig.
Så slipper man upptäcka att givaren man bytte till var defekt.
KGK är en stor leverantör av olika bildelar.
Alla märken i listan hålller så god kvalite att du kan vällja dem.
Det viktiga att komma ihåg är att priset har inget med kvaliten att göra, därför ska du välja bra kända märken och sen handla dessa till bäst pris, inte köpa china /noname delar.
Ta tex en skf multiremssats här kostar den 800kr beställer du den på nätet så får du den för 500kr.
Ta kilenfjädrar som ett exempel här kostar de en tusenlapp i tyskland går de på halva priset.
Lemförder är OEM till bla Bmw men även andra märken.
Du kan även få bra grejer på biltema skf hjullager tex.
Deras remmar tillverkades förut av goodyear nu är det en annan tysk tillverkare.
Det man ska undvika är billiga absgivare tex från china utan märke felprocenten är allt för hög och kvaliten för dålig.
Så slipper man upptäcka att givaren man bytte till var defekt.
KGK är en stor leverantör av olika bildelar.
Redigerat:
KGK är en stor grossist . Inte ett märke på delar. KGK äger autoexperten.
Dom har även importen på en massa andra fabrikat tex Hella, Ngk makita Suzuki mfl.
Dom har även importen på en massa andra fabrikat tex Hella, Ngk makita Suzuki mfl.
Angående tillverkare på delar så är det alltid en fördel att hålla sig till välkända märken. Monroe bosch SKF är alla stora leverantörer till flertalet märken .
Tänk även på ifall du beställer via nätet att dubbelkolla så det verkligen passar din bil.
Även ifall du anger regnr så kan deg finnas flera alternativ att välja på. Oftast anges alternativen med år och tillverkninsmånad om det är chassi/karossdelar. Motor delar anges med motortyp och motornummer. Då tex en V70 2002-3 kan skilja sig mot V70 2002-4
Tänk även på ifall du beställer via nätet att dubbelkolla så det verkligen passar din bil.
Även ifall du anger regnr så kan deg finnas flera alternativ att välja på. Oftast anges alternativen med år och tillverkninsmånad om det är chassi/karossdelar. Motor delar anges med motortyp och motornummer. Då tex en V70 2002-3 kan skilja sig mot V70 2002-4
Det skilljer sig ganska mycket i pis när man ska köpa en hel del.
Här gjorde jag tex en genrell sökning på v70 2
http://www.reservdelar24.se/bil-mae...p80/14811/10677/stabilisatorstag-med-led.html
Du vinner mycket på att köpa mer på en gång då frakten är samma oavsett 1 eller fem delar.
http://www.mister-auto.se/sv/
Är också bra.
Men man måste vara säker på att man beställer helt rätt, vet man oem reservdelsnummret då kan man matcha det i sin beställning.
Finns det på lager så brukar man ha delarna hemma på 3 dagar men räkna helst med 5 arbetsdagar.
Här gjorde jag tex en genrell sökning på v70 2
http://www.reservdelar24.se/bil-mae...p80/14811/10677/stabilisatorstag-med-led.html
Du vinner mycket på att köpa mer på en gång då frakten är samma oavsett 1 eller fem delar.
http://www.mister-auto.se/sv/
Är också bra.
Men man måste vara säker på att man beställer helt rätt, vet man oem reservdelsnummret då kan man matcha det i sin beställning.
Finns det på lager så brukar man ha delarna hemma på 3 dagar men räkna helst med 5 arbetsdagar.
Ja, du kan också tänka så här: hur länge ska jag ha kvar bilen, är det en kort tid kanske det är OK (för dig) att delarna inte håller 10000 mil. Inte för att det är nån garanti att de dyraste alltid är bäst, men nog tror jag att en viss skillnad finns...