1 213 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Hej,
Vad säger egentligen följande text om husets grundläggning och vad bör jag göra när jag flyttar in i huset?
Tack på förhand!
-----------------------------------------------
Grundläggning
Allmän information:
Delvis inredd källare med grundmurar av betong på en betongplatta.
Källargrund är en känd riskkonstruktion med fuktrelaterade skador
som resultat.
Se riskanalys 3.3
Följande noterades:
Sprickor och putssläpp förekommer i grundmurar.
riskanalys 3.3
Risk föreligger för att täta material, trädetaljer samt övrigt organiskt material som ansluter mot golv och väggar
(trösklar, limmer, textil, papperstapeter och dylikt) i källaren kan få fukt-, lukt-, mögel- och rötrelaterade skador
om brister förekommer i underliggande/bakomliggande kapilärbrytande skikt, dagvattenledningar, dränering
och eller tätskikt.
Vad säger egentligen följande text om husets grundläggning och vad bör jag göra när jag flyttar in i huset?
Tack på förhand!
-----------------------------------------------
Grundläggning
Allmän information:
Delvis inredd källare med grundmurar av betong på en betongplatta.
Källargrund är en känd riskkonstruktion med fuktrelaterade skador
som resultat.
Se riskanalys 3.3
Följande noterades:
Sprickor och putssläpp förekommer i grundmurar.
riskanalys 3.3
Risk föreligger för att täta material, trädetaljer samt övrigt organiskt material som ansluter mot golv och väggar
(trösklar, limmer, textil, papperstapeter och dylikt) i källaren kan få fukt-, lukt-, mögel- och rötrelaterade skador
om brister förekommer i underliggande/bakomliggande kapilärbrytande skikt, dagvattenledningar, dränering
och eller tätskikt.
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det innebär ungefär att du ska vara beredd på att det kan finnas mögligt trä, tapeter etc. i källaren. Om det finns det så bör du riva ut allt trä och annat organiskt material och i stället använda fukttåliga material som stålreglar, kakel, klinker, fuktgenomsläpplig färg, heltäckningsmatta som släpper igenom fukt. Karmar och dörrfoder fungerar dock om man ser till att de inte står direkt på golvet.
Om huset inte har dränerats de senaste årtiondena så kan det vara bra att göra det med tanke på putssläppen. Dock knappast akut.
Om huset inte har dränerats de senaste årtiondena så kan det vara bra att göra det med tanke på putssläppen. Dock knappast akut.
Tack för svaretBirgitS skrev:
Det innebär ungefär att du ska vara beredd på att det kan finnas mögligt trä, tapeter etc. i källaren. Om det finns det så bör du riva ut allt trä och annat organiskt material och i stället använda fukttåliga material som stålreglar, kakel, klinker, fuktgenomsläpplig färg, heltäckningsmatta som släpper igenom fukt. Karmar och dörrfoder fungerar dock om man ser till att de inte står direkt på golvet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka basverktyg av kvalitet ska man börja med?
Verktyg & Maskiner -
Vilka radiatorer bör jag köpa?
Värme allmänt -
Vilka verktyg bör jag satsa på om jag vill installera vatten dolt?
Vatten & Avlopp -
Vilka besiktningar bör vi göra?
Köpa & Sälja hus -
Regnat in under stomresningen - vilka åtgärder borde ha vidtagits?
Byggmaterial & Byggteknik