Jag och min man är sugna på att köpa en tomt, men den kommer inte att förses med kommunal fjärrvärme. Jag som bor i en stad där alla har fjärrvärme är lite novis när det gäller uppvärmning och undrar; vad finns det för bra och kostnadseffektiva uppvärmningslösningar utöver fjärrvärme? Är fjärrvärme så outstanding som alla verkar tro och tycka? Eller funkar det lika bra med tex värmepump? Hur påverkar de olika alternativen driftskostnaden?

Martina 76 skrev:
Jag och min man är sugna på att köpa en tomt, men den kommer inte att förses med kommunal fjärrvärme.
Dom kanske kräver ett hus först?:rolleyes::)

Mvh

Det kommer inte att dras in någon kommunal fjärrvärme. Försök att fokusera på rätt del av min fråga.

Med fjärrvärme är du uppbunden till monopolet....kan inte påverka prishöjningar(Men det sköter sig själv)
Värmepumpar av olika slag är du uppbunden till Elpriserna....
Pellets brukar ligga under DirektElen...i pris...
Ved-panna billigast men mest jobb....

Mvh

Hur är driftskostnaden för en värmepanna kontra fjärrvärme?

Värmepump menar jag...

Ja du vet nog bättre vad f-värmen i v-manland kostar det är väldiga lokala skillnader på f-värmen ...för istall +kWh kostnad men häruppe ca 45-55 för anläggning 76 öre kWh

100-140 papp för Vp anläggning med hål ?KWh efter cop?

Mvh

Fjärrvärme är klart enklast med väldigt få komponenter som kan gå sönder.
En värmepump av senste rang blir något billigare idrift (dock marginellt med ränteffekt som idag är låg iofs).
Gillar du att spara på allt köp VP. Vill du att de ska vara så få störningar som möjligt kör Fjärrvärme och ev med återvinning av frånluftsvärme (FTX) som är behagligt (kostar ca 30-60tusen till men du sparar + inget kallras i ventiler)

lycka till

Skillnaden i kostnad beror av många faktorer, som vilken effekt du behöver. Energikostnad per kWh. Ev. effektavgifter på el och fjärrvärma. Installationskostnad. Energiskatter nu och i framtiden. Räntor. för att ta några.
Jag har en gång räknat på anslutning till fjärrvärme som alternativ till att byta ut värmepumpen och fann att det var bättre att byta pump.

Mot den bakgrunden skulle jag tro att kostnaden för nyinstallation av VP jämfört med fjärrvärme sett över 10 - 15 år går på ett ut. Men dessa förutsättningar kan ändras om ksotnaden för el stiger kraftigt. Å andra sidan brukar fjärrvärmen hänga med vare sig detta är motiverat eller ej.

Har man tillgång till ved så är vedpanna det billigaste i drift.
Att det är jobb med vedhantering vet ju alla... men varför inte jobba med veden gratis istället för att springa på gymmet för flera hundringar... ;)

Lite grova schabloner:

Värmepump: 45 öre/kWh
Pellets: 60 öre/kWh
Ved: 0-30 öre/kWh (0 om du hugger veden själv, 30 om du köper den färdig)

De olika energislagen har sina för och nackdelar vad gäller pris och bekvämlighet, och sen måste man naturligtvis räkna på vad själva värmeanläggningen kostar att köpa in och installera också.

En annan aspekt är att se vad som följer med i huset som man planerar bygga (ofta medföljer det en värmepump som standard och att välja bort den brukar vara en förulstaffär). I vårt fall kombinerade vi vår frånluftsvärmepump med fjärrvärmen eftersom vi skulle få så lite pengar om vi valde bort pumpen. När inte pumpen räcker till kommer fjärrvärmen in och hjälper till vilket fúnkar jättebra.

Val av värmelösning påverkas mycket av storleken på huset och isoleringen. Ju större hus och sämre isolering, desto mer pengar finns det att spara. Man får göra beräkningar utifrån varje specifikt hus för att få korrekta siffror. Ett prisvärt alternativ anser jag att markvärme är eftersom installationen är ganska "billig" i förhållande till effekten man får tillbaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.