personstarthumb-up

Vildsvin elstängsel färist

5k läst  24 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej därute!

Ni som bor så ni har "tillgång" till vildsvin..... alltså ni som drabbas av dem....

Vi har satt upp elstängsel, det funkar å håller dem borta. De rackarna har bökat upp stenar stora som banakartonger utan vidare. Nu är vi förskonade från dem men vi har ett annat lite bekymmer.

6 meter bred infart där vi har en sk spiraltråd som man får haka på å haka av varje gång man passerar ut med fordon-bil. Måste gå ur bilen 2 ggr vid varje passage. Börjar bli gruvligt less på det.

Titta på en massa olika grindar men ingen tycks fungera eller är för klumpiga eller fula eller komplicerade å dyra. Så vi funderar på sk färist.

Men innan vi sätter igång å bygger en, någon som vet att det fungerar, helst någon som har sett hur vildsvinen vänder å går förbi? En golfbana här i närheten har satt upp sådana men samtidigt massor med elstängsel. Jag tror att det är elen som hindrar dem å inte färisten.

Å om det funkar, hur skall man göra den? Järnrör? Bräder på högkant? Hur blir det med snö på vintern. Att gräva en grund grop å lägga galler över funkar inte så det måste bli som en ramp.

Alltså, någon som vet av erfarenhet att det funkar? Snälla...hör av er i så fall.

(Är inte ute efter diskussion; "tror" att det "borde" funka osv....).

Tackar å hoppas på å önskar en skön sommar. Gullvivorna är på g.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Detta tycker jag är ett intressant förslag, om man ändå har elstängsel
    (Ja, jag har också elstängsel, men inte över vägen :) ):
    http://www.nilehnteknik.se/enkel-farist/

(Och jag skrev varken "tror" eller "borde". Tro får du göra själv ;) )

3. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag har sett (och körd över) elektrisk färist. Eftersom de används utgår jag från att de funkar.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Tack för tipsen Knock O
    Jättebra!
    Skall smälta det å fundera. Om det skulle funka så är det kanon bra o enkelt .
    Synd att jag inte kom på det själv! :)
    Men vad skall man annars ha nätet till...

Det där med "tror"; efter alla år på olika forum så har jag tröttnat på alla som svarar å tror sig veta men inte vet det själv utan "hört"...

5. S
    Medlem Nivå 6
    Jo, vet ni.....nu har jag tänkt...å... :confused:
    Refererar till bilderna med trådarna parallelt med å 10 cm över marken, samt fjäder i ena änden som hålller tråden spänd. Så långt allt frid å fröjd.

Sedan antar jag å utgår från att vildsvinen hoppar inte över .
    Bra.

Men.....där kom det ett men.....vad händer när bilens hjul kör över tråden? Tråden trycks ner mot marken. Okej. Men sedan fjädrar den upp när däcket slutar trycka ner den. Då kan den fjädra upp å slå i å kanske fastna i tex ljuddämparen eller något annat å sedan sliter bilen tråden med sig. I värsta fall, rent teoretiskt, skulle den även kunna äventyra bilens elsystem? Långsökt men fabian vet.Däcket isolerqar visserligen från en kortslutning men själva potentialförändringen kan kanske jävlas med datorn i bilen? Okey långsökt, men jag vill inte chansa å byta dator för ett antal tusenlappar om det skulle inträffa.

Skall man då spänna fjädern hårt? Eller löst? Om man kör fort eller sakta? För hårt snärtar tråden upp snabbare å om man kört fort likaså. Eller har jag fel? Är jag ute å cyklar?

Jag skulle gärna vilja ha svar på detta innan jag börjar med konstruktionen å köper in material.
    Så frågan, har någon av er testat detta. Du som skrev att du har kört över en sådan, haavard, hur blev det?

Tacksam för svar

6. haavard
    Medlem Nivå 11
    Edit:
    Eller så här

sau_og_hund3_fb_615.jpg

Redigerat 21 apr 2015 00:02
    KnockOnWood gillar
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  8. S
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag hittat bildernaå bif dem. Tänker göra ett försök med endast en tråd å se hur det blir innan jag går vidare med bygget.
    Kanhända jag förivrat mig i mina tankar hur mycket tråden fjädrar upp:)
    Återkommer.

9. C
    Medlem Nivå 10
    Jag har sett en grind typ den här installerad i Sverige, på låg höjd, just mot vildsvin. Funkade jättebra, man kör sakta igenom den (kommer dock inte ihåg var de köpt den och hittar just nu bara denna länk):
    http://www.mullinahonecoop.ie/FEN00041.aspx

10. C
    Medlem Nivå 10
  11. C
    Medlem Nivå 10
  12. S
    Medlem Nivå 6
    Tack ccf.
    De där "pinnarna" har jag sett. Svägerskan säljer dem dä hon jobbar på "lantmännen".
    skall göra ett test. jag har fjädrar från en avlagd studsmatta som spänner trådaen. Om det funkar bra så bygger jag själv en konstrukrtion. Sedan blir det en lite knähög gånggrind för fotgängare som inte kan/vill kliva över tråden.
    Hör av mig när jag et mer.
    Tack alla.

13. S
    Medlem Nivå 6
    Hej alla därute!

Nu är det färdigt. Drog först bara en tråd å testade. Cyklade över, sedan med bilen.
    Mina farhågor var onödiga. Tråden frjädrade upp väldigt lite om man kör sakta.
    Så jag satte igång å byggde å nu äre klart.

Bräderna är tryckat 22 x 120. I varje hörn äre vinkeljärn nerslagen i marken för att hålla emot trådspänningen. Skruvad i brädan.

Det roligaste av allt, fjädrarna kommer från en avlagd studsmatta, jag räddade dem på skroten, miljövänlig återvinning. Jämförde dem med de med plasthandtag som säljs bla på Granngården, ungefär samma styrka.

Öppningen till höger i bild skall täppas igen med en gånggrind, självstängande med fjäder å en klinka som låser.
    Nu återstår bara en sak, hoppas att vildsvinen förstår att de inte skall hoppa över. å komma in ändå. Tills grinden är klar har jag spänt upp den vanliga spiralfjädern mellan stolparna.
    Tack alla ni som tipsat. Nu har flera bilar kört över å det funkar bra.
    Håll tummarna att det håller grisarna ute.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag håller tummarna, lita på det (y)(y)

Men hur skall du veta om det funkar?
    Sitta och vaka med nattkikare och ett par pilsner, eller sätta upp en övervakningskamera?
    (Inte testa på svärmor va :p )

Och jag är omåttligt stolt, för jag kom med tipset :)

Har förresten nu i veckan skruvat isär och servat mitt elstängselaggregat, Genzo M380, 3,8 Joule.
    Det håller kossor och hästar på plats inom 1200 x 2 m stängseltråd.

Några vildsvin har jag (tyvärr) inte sett till än :confused:

15. haavard
    Medlem Nivå 11
    Vad är det bästa vildsvin vet? (Och som inte så många andra gillar.)
    Lägg lite utanför och lite innanför stängslet. Är det tomt utanför och allt kvar på insidan funkar det.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: