JAg ska dra igång med att lägga om taken och har ju hyfsad koll på läget men man vill ju inte missa något.

En del av taket (där stugan är utbyggd) saknar idag luftspalt. Jag tänkte lägga massonite på takreglarna, en 45x45 regel ovanpå massoniten och sedan råspont uppe på det (luftspalten blir således 45mm) Antar att detta är ok, eller? .

Bör man ha några ventiler i själva taket, uppe vid nocken? Finns det några bra riktlinjer kring detta i så fall??

Hur gör man vid takslutet? Svårt att förklara vad jag är ute efter men sätter man nån plåt eller annat? Hur avslutar man tjärpappen vid takslutet?

Hur avslutar man tjärpappen vid sidorna? Längs ut på råsponten tänkte ja sätta en sånn där "trekantsregel" ska tjärpappen gå på utsidan av denna ?

När man spikar fast läkten på tjärpappen, kan man bara dra en spik genom allt då? man gör ju hål på tätskiktet??

Jag sökte runt och pratade med många om det och 20mm är den luftspalt dom har som minimum, jag tyckte dock som dig, 45x45 blev lagom som regel till att bygga luftspalt.

Angående ventilgaller, så satte jag 2 vanliga 90x90mm galler uppe, sen satte jag 1 vid foten för att få in luft i luftspalten. vet ej om det är bra, men jag ser inga skador på det när jag kollade nu 1 år senare.

Nera vid foten på papptak skall du ha en fotplåt, tänk på att om du måste skarva, så måste det gå tror det är 40cm omlott, det skall ligga under pappet. och ja, pappet skall upp över trekantlisten, och spikas ovanpå vindskivan, det täcker du ju sen med en liggande vindskivaplåt på så sätt minimerar du stället som vatten kan ställa sig på.

I övrigt kan jag stärkt rekommendera dig att lägga 300-400 på boken "Husets ABC" av Per Hemgren & Henrik Wannfors, den går igenom det mesta

Ang, takslutet ned mot hängrännorna : Det riktiga är att ta ur lite i råspånten för rännkrokarna där dom ska vara så att de sänks ner, sedan lägga takfotsplåt över dom och ner i hängrännan därefter en extra pappremsa över fotplåten och upp 300mm på spånten.Slutligen papp över det hela.
Många med mig tycker dock att det blir snyggare, lättare och tillräckligt bra att: först lägga pappen och gå ca 10 mm utöver råsponten, sedan dra rännkrokarna ovanpå pappen, läkta och sedan sätta en takfotsplåt ovanpå sista läkten och ner i hängrännan.Då slipper man se upp i läktningen från marken sedan och fåglar verkar inte gilla det så man kan skippa "fågelkammen"(vet inte vad den heter på riktigt) trots att dom teoretiskt kan krypa upp under en panna ändå.

Eller så sätter man hängrännan i skäggbrädan och slipper tänka på den biten förrän taket är klart..Finns gott om smidiga fästen till det.

Viktigast är att inte dratta ner ;)

Haha, ja men kanske skulle vara värt att fixa luftspalt, papp, läkt osv först så det blir som man vill och sedan ramla lite lagom bara, så att kompisarna baxar med pannorna för att det är så synd om en...:P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.