Här år en till som vill vara med. Skåpbil med släp går från Örebro kl ? dag? Är det någon som hänger med? Säg till. Plats för två små personer finns eller en stor. Hör av er. Ts

Om du kan då lär du väl lägga huset längre bort antar jag...
Modernt med med en passande stil är kanske förslaget ?

Får man fråga om det finns någon misstanke på vad som orsakade branden ännu ? Man blir ju lite orolig själv och vill gärna dubbelkolla sitt eget bygge när man hör om sånt här...

Nu såg jag vart det ligger också - när vi åker upp till stugan (i Borlänge) så tar vi ibland vägen (66an) via Västerås/Ludvika, dvs rätt utanför er...) - det har jag faktiskt inte tänkt på förut - skall tänka på er när vi åker förbi nästa gång iaf..

/K

Det låter väl trevligt...en massa gubbar som kutar runt och tror att vi är jätteduktiga på att göra något fast vi inget kan...:)

men det känns gött att veta att folk är intresserade av hur det går..det xxxxxx i hjärtat. Skriver inte värmer för det törs jag inte...

Vissa av oss kan nog styra upp det så det blir något gjort. Har själv varit på byggnadsvårds läger. Vi fick mycket gjort och kul hade vi också. Vi fixar det om man bara vill. Vi ses Cheesus

Nästan alla runt omkring mig frågar hur i allsin dar jag jan vara så lugn och sansad när något sådant här händer. Men det nog en personlighetsfråga skulle jag tro. Det är många som tänker på allt hemskt som KUNDE ha inträffat. Jag försöker se det från den andra sidan.

Är glad att allt gick bra och vi kan inte göra annat än att fokusera framåt. Hur gärna jag än vill kunna vrida klockan tillbaka så går det inte och då finns bara en sak att göra och det är att gå framåt och fortsätta vara glad.

Nu kommer ni tro att jag drar en rövarstory men den är helt sann och jag har bara glömt bort att berätta denna. Det är så sjukt uppmuntrande. Orkar ni höra den? Äh..jag skriver väl ändå.

I somras var vi på semester i Norrland, i en liten by där det gick en auktion av stapeln. Som den sanne fyndjägare man är så begav vi oss dit.

Barnen ska lära sig hur man gör business så när det kom upp en fyndlåda med okänt innehåll så viskade jag till Nea som satt på mina axlar att hon skulle ropa "femti spänn" högt och tydligt för att visa att det var hon som skulle ha låddan. De andra var på 10 kronor...chockhöjningstaktik. Pang så slog auktionisten till och hon fick gå fram och betala med pappas peng givetvis...:( Alla tyckte ju det var så gulligt med en liten söt tjej som ropar bland 250 andra...bara för henne att utnyttja läget ju.

I låddan fanns en massa bös..det hon var intresserad av var en sån där vidrigt skränande fisk som hänger på väggen och skränar när man trycker in knappen.

Sen var där en massa andra ljusstakar, tavlor och skräp som andra var intresserad av och hon den lille sötnosen började sälja till folk runtomkring och tjänade en hundring plus sin fisk och något annat.

Äpplet faller osv...:):;)

Det är ju trots allt lite jobbigt att behöva visa upp ett totalskadat hus samt ett mycket svårt skadat barnrum för en sexåring.

Man måste ju förbereda sig på alla möjliga frågor och reaktioner men det är bättre att se än att fantisera felaktigt.

Nåväl..vi åkte till huset på lördagen och tog oss upp för trappen, då utbrister Nea, MIN FISK SJUNGER!!!

Jag hörde inte det först men visst låg den där,upp och ner,sotig och bränd ,men sjöng för full hals gjorde den. Detta vidriga lilla skräp som jag har avskytt när hon dragit igång den var nu som ljuv sopranmusik i våra öron...

Ni som har en sådan vet väl vilken sång som den sjunger?

Mitt i all denna katastrof ligger en fisk och sjunger.....

Dont worry, be happy!

http://www.youtube.com/watch?v=lTVXfCbos-o

Startknappen hade smält fast i intryckt läge och där hade den legat och gapat hela natten om att vi inte skulle vara oroliga utan glada...

Är inte det en signal från min namnes far uppe i det blå så vet inte jag vad som krävs för att tro på någon som styr över oss...

Redigerat:
Så - sens moral är att en AEG skruvdragare har samma kvalité som en sjungande plastfisk ?

Jupp, det är avgjort ett budskap - cheesus, det fixar sig! Ditt största problem nu verkar vara att hinna rita inför ett bygglov innan ett lass forummedlemmar dyker upp med hammare i handen....

Angelven...Vadå rita? Vadå bygglov? Vadå planering?

Ett gäng glada gubbar, en hög med plank, verktyg och maskiner så ska man väl lite spontant kunna få upp ett hus som inte liknar något annat.

vi drar ut en någorlunda anpassad grundyta sen får de olika skolorna om hur man bygger samsas, ena hörnet funkis, nästa passivhus, tredje gammeldags osv...

Sen olikka värmeanläggningar...allt från de bästa delarna i varje typ.

Planering är inte min grej...:)

Cheesus skrev:
Sen olikka värmeanläggningar...allt från de bästa delarna i varje typ.
Själv är jag ju böjd att ta något i nordisk stil - typ 1000-talet....

En stor maffig värmeanläggning i mitten av en stor sal med rökuttag i taket, det påminner om
anledningen till att huset står där och är bra terapi :-D

Ett par snygga järnställningar att fästa ett spett med en ko eller en gris och köket är klart. Sedan behövs bara ett brygghus, men det har du kanske redan ?

Farsan byggde förresten en stor veranda med balkong på hela husets gavel för många år sedan, det var just med ett gäng glada gubbar (jag och mina bröder, våra farbröder och lite goda vänner). Han var halvt i panik, det enda han hann med var att på papper skissa hur saker och ting skulle se ut.

.... har du sett extreme home makeover på 3:an ?

Mikael_L
Cheesus skrev:
När vi köpte gården styckades all mark av men vi behöll tomten bredvid som har ett grymt läge med strålande sjöutsikt som vi idag bara ser glimt av genom fönstren. Vi behöll den biten för att den inte skulle bebyggas av någon som vi inte ville ha som granne.

Två vänner har redan erbjudit sig att gräva och fixa tomten. Gratis.Det är en plan åkerbit utan sten och berg med en vacker sluttning framför där man kan bygga huset.
Det nya huset ska ni givetvis placera ...... ... ....

Hur var nu devisen. De 3 viktigaste sakerna med huset är: 1. läget, 2. läget ! och som nr 3 kommer läget ...
:)

Så självklart ska ni sätta nya kåken på bästa läget.
Sååå enkelt är det ju ...;)

Ähhh, självklart är det svårt..., mycket att ta hänsyn till.
För det första, hur ser den gamla gården ut om det saknas ett hus där?, förutom att det känns ovant i början. Om det blir fel, stympat, blåsigt ... you name it, kan ni på sikt bygga någon annan (billig?) ekonomibyggnad som ersättning?

Är ni sugna på att lägga nya huset på den andra tomten, pga bättre läge, tycker jag ni ska ha det som huvudspår.

Det kan också bli en fördel långt framåt i tiden. Om ni trivs så bra att ni bor hela livet där, så kanske den gamla gården börjar bli betungande att ha hand om så småningom, då är det ju lättare att sälja av gården och bo kvar i huset på en egen fastighet på lagom avstånd.

Åh - tomten har sjöutsikt. Det förändrar bilden väldigt. Ta sjöutsikten - jupp, jag är väldigt partiskt, det här är utsikten från MIN veranda:

Och fundera över att ha en stor veranda att sitta på och njuta - amerikanerna vet vad de gör:
http://www.allmogehus.se/index.asp?visa=norden-lisa - Det är liknande ett fiskarheden "spoven" men med amerikaveranda ;-) Stildetaljer och utförande/färger kan ju anpassas - men tänk tanken med en STOR veranda, kanske en hammock eller sån där kättingsoffa.

Mikael_L
Mälaren, fån Floods trähus... floodstra.com
3p_malaren_fasad.jpg

Det finns förstås mycket att fundera på nu. Ska du fynda byggbaracker för att inhysa alla forumister. Jag har två militära verkstadstält...

Mitt förslag gällande nybygge är revivalistiskt. Fläska på med ett rejält sekelskifteshus (förra sekelskiftet alltså). Då blir det roligt snickeri. Du har ju virket! Det skulle troligen passa till gammelstugan också.

Läget är som understrukits av yttersta vikt.

Det kommer snart bilder från mitt pärlspåntskök på möbelsnickeritråden också...

Vill bara skänka en omtanke till dig och din familj, Cheesus. Har inte varit inne sen nyåret och blev faktiskt tagen av din story. Jag måste säga att ditt näthumör dock är på topp och det skall du ha en stor eloge för, med tanke på vad som hänt. Kommer nog elda lite mer försiktigt själv.

Ja jag håller på och värmer upp min hammare. Finns det hammare med motorvärmare i ? Eller med ett litet värme handtag som går på batteri. Jag ska nog lägga in en ny tråd och fråga om någon har sett en hammare med värme i handtaget. Någon som vet om det finns? F-n man blir så glad av Cheesus positiva person. Det omöjliga tar bara lite längre tid. Känns det som han tänker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.