Byggahus.se

Vikparti i husfasad

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 275 inlägg

sweFredrik

Medlem
    Hej,

Vi ligger i startgroparna för att öppna upp en vägg till förmån för ett vikparti, alt skjutparti. Mån om att få hygglig kvalité, men samtidigt så är huset från 1926 inget superenergihus från början. Karmyttermåtten ca 3,4mx2,1m.

Huset är murat med någon form av betongsten första våningen.

Jag har så här långt endast varit hos lokala glasmästaren vilka visade sig säljas schuco som jag förstått håller bra kvalitet från andra foruminlägg. Totalpriset landade på saftiga 120 000 SEK, inkl 15' för rivning och bära av taket med balk, och 15 ' (inkl moms och Rut).

Frågan då; är det vettigt pris, även om set är galet mycket pengar? Finns det andra märken att rekommendera? Tacksam för alla tips!

2. P
    Medlem · 70 inlägg
    Vi har satt in ett vikparti i nästan samma storlek (3,3*2,2). Har för mig att vikpartiet gick på 65 000 kr (eller om det var 60 000 kr) och monteringen 5 000 kr.

Dock var vår öppning redan avväxlad då det var fönster och vanlig altandörr där innan.

Då rev jag själv och fixade in- och utsida med plåt.

Köpte partiet på glasin och glasmästare de rekommenderade.

En sak man kan tänka på är storleken på dörrarna. Man har ju ett udda antal dörrar där en öppnas oberoende av de andra. Jag tyckte att våra blev lite i största laget (ca 1 m per dörr) då man ska ha plats till dem antingen på insidan eller utsidan.

Försökte ladda upp bilder men det gick inte.

/Micke

3. S
    Medlem · Västra Götaland · 275 inlägg

sweFredrik

Medlem
    Vet du vilket fabrikat?

4. P
    Medlem · 70 inlägg
    De har Schüco och Reynaers Aluminium logotyper på deras sida så jag antar att det är de fabrikaten de använder.

Jag har inget att klaga på gällande kvalité på vikpartiet, det är rejäla grejer!

/Micke

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.