Är på jakt efter hyffsade hålsågar, kommer som det ser ut i nuläget att användas för håltagning i massivträ och eller skivmaterial, högst eventuellt någon gipsskiva men det ligger med all sannolikhet längre fram i tiden..

Såg att gör det själv rekomenderade ett hålsågsset från viking.
Dock brukar jag ta deras rekomendationer med både en och två skopor salt så därför kors-checkar jag med kunskapseliten här på forumet också. ;)

Viking alltså - yay or nay?
Eller kanske något helt annat?

CCPusher skrev:
Är på jakt efter hyffsade hålsågar, kommer som det ser ut i nuläget att användas för håltagning i massivträ och eller skivmaterial, högst eventuellt någon gipsskiva men det ligger med all sannolikhet längre fram i tiden..

Såg att gör det själv rekomenderade ett hålsågsset från viking.
Dock brukar jag ta deras rekomendationer med både en och två skopor salt så därför kors-checkar jag med kunskapseliten här på forumet också. ;)

Viking alltså - yay or nay?
Eller kanske något helt annat?
Tyvärr, viking har jag inte provat. Jag har (i princip som alltid) startat med ett set (Wolfcraft, ingen kvalitet, men bra att ha många att välja bland), och sedan köpt lösa sågar för de storlekar jag verkligen behöver. Provat Starret och DeWalt, samt ett set diamanthålsågar från KGC. Det sista slår alla hålsågar jag haft, men är i huvudsak för kakel. Det jag upptäckt är att borrmaskinen är den klena faktorn i sammanhanget, det är svårt att få den att gå bra på tillräckligt låg fart, farten varierar med belastningen.

Använder hålsågar främst i gips, för trä går jag hellre med fräsen, bättre snittyta, samt har man alltid nytta av ett frässtål till annat.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.