Jag har Schneiders uttag som både 2-vägs och 4-vägs och undrar om det är enligt standard, rekler ovh föreskrifter att vidarekoppla el från dem? Eller behöver jag en dosa som styr det?

• Oöppnat Schneiders elektriskt uttag utan frontplatta på en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet Schneiders eluttag med synliga 2-vägs och 4-vägs anslutningar och ledningar på väggmonteringsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska framgå av deras bruksanvisning...
Men oberoende av detta så gäller att klämman i verkligheten tar två ledare, vilket de allra flesta uttag gör. Man ska alltså inte stirra sig blind på vad som är tillåtet utan själv göra en bedömning. Jag har svårt att se några förbud med tanke på att det i så fall inte går att installera deras fyrdubbeluttag. Beroende på hur klämman ser ut och flexar/vickar så kan det vara bra att använda samma typ av ledare, EK eller FK. Vid tre ledare få man dock vara extra försiktig.

• Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
E
M Mogg skrev:
Jag har Schneiders uttag som både 2-vägs och 4-vägs och undrar om det är enligt standard, rekler ovh föreskrifter att vidarekoppla el från dem? Eller behöver jag en dosa som styr det?
Detta kräver minst auktorisation B eftersom du frågat om regler.

Är grupperna avsäkrade 16A i din central, 13 eller det vanligaste 10?
Hur långt bort blir det nya uttaget.
Vilken kabel har du valt.
Är det bara en kabel du ska hämta från uttaget eller två?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Detta är frågor som är helt irrelevanta för frågan om vidarekoppling.

• Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
Min fråga blev inte besvarad och jag tycker inte det är ok att skriva folk på näsan.. ;-)
Jag vet mycket väl att det krävs auktorisation..

E El-Löken66 skrev:
Du frågar om föreskrifter och regler och får det som ett av svaren.

Vill du bara veta i allmänhet om man kan gå in med en kabel i ett eluttag och ut med en annan så är svaret ja, bara att kolla valfri utanpåliggande installation.

Ska du in med en och ut med två måste uttaget specifikt ange detta.

Svårt att komma med lite info vad frågan gäller eller..
Att jag inte får göra det själv var inte det jag frågade efter..

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför är dom irrelevanta?
Han frågar om han kan koppla vidare från det ena till det andra och du svarar med FK

M Mogg skrev:
Bara koppla dessa vidare men inte med FK utan förr EKRK eftersom det är utanpåliggande uttag

Ett utanpåliggande uttag kan matas bakifrån via en flexslang så visst kan det förekomma både FK och EK ifall man matar vidare med utanpåliggande kabel. Det finns inget standardsvar på om det går att blanda ledare av olika typer i en klämma, det får man bedöma från fall till fall.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Irrelevant på vad sätt undrar jag? På vad sätt är frågan irrelevant!? Nej, jag gillar inte att bli ”skriven” på näsan om allehanda regler.. Det var inte detta jag frågade om.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Bara koppla dessa vidare men inte med FK utan förr EKRK eftersom det är utanpåliggande uttag
Tack! Nä, kopplar med solid kabel och gärna överdimensionerat. Väljer hellre 2.5mm2 för uttag mm istället för 1.5mm2.

Btw. Jag har mailat Schneider om frågan.

M Mogg skrev:
Irrelevant på vad sätt undrar jag? På vad sätt är frågan irrelevant!? Nej, jag gillar inte att bli ”skriven” på näsan om allehanda regler.. Det var inte detta jag frågade om.
Detta var ett svar på Lökens inlägg #3, inte ditt.

Detta var ett svar på Lökens inlägg #3, inte ditt.
Ok. Accepterat.
Sorry...!! :-( Jag förstod det helt fel..

E
M Mogg skrev:

Tack! Nä, kopplar med solid kabel och gärna överdimensionerat. Väljer hellre 2.5mm2 för uttag mm istället för 1.5mm2.

Btw. Jag har mailat Schneider om frågan.
2,5 är överdimensionerat ifall du säkrar ledningen 10 A inte 16A som uttagen klarar.
Solid kabel är inget konstigt att koppla in i de uttagen, heller inte två kablar, fattar inte vad det behövs mailas Schneider om men lägg gärna upp svaret i denna tråd.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta kräver minst auktorisation B eftersom du frågat om regler.

Är grupperna avsäkrade 16A i din central, 13 eller det vanligaste 10?
Hur långt bort blir det nya uttaget.
Vilken kabel har du valt.
Är det bara en kabel du ska hämta från uttaget eller två?
Igår kväll när jag kollade skruvarna i mitt gamla proppskåp och hur kablarna satt fast i detta fann jag flera ledningar som inte satt fast ordentligt. Skulle jag vänta typ 8v+ på att en elektriker kom för att skruva fast dem!? Brandfara, fara för mitt liv och hälsa, eller vad!?

E
M Mogg skrev:
Igår kväll när jag kollade skruvarna i mitt gamla proppskåp och hur kablarna satt fast i detta fann jag flera ledningar som inte satt fast ordentligt. Skulle jag vänta typ 8v+ på att en elektriker kom för att skruva fast dem!? Brandfara, fara för mitt liv och hälsa, eller vad!?
Hej, detta kan du ordna själv om du vet hur man ska bedöma och åtgärda, Bryt spänningen innan du lyfter locket och slå till den när locket är på.

Alltid en viss fara med varmgång men i princip i alla fall brinner tråden av innan värmen sprider sig till något brännbart, därför man inte ska montera mot trävägg helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.