Jag har Schneiders uttag som både 2-vägs och 4-vägs och undrar om det är enligt standard, rekler ovh föreskrifter att vidarekoppla el från dem? Eller behöver jag en dosa som styr det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det ska framgå av deras bruksanvisning...
Men oberoende av detta så gäller att klämman i verkligheten tar två ledare, vilket de allra flesta uttag gör. Man ska alltså inte stirra sig blind på vad som är tillåtet utan själv göra en bedömning. Jag har svårt att se några förbud med tanke på att det i så fall inte går att installera deras fyrdubbeluttag. Beroende på hur klämman ser ut och flexar/vickar så kan det vara bra att använda samma typ av ledare, EK eller FK. Vid tre ledare få man dock vara extra försiktig.
Men oberoende av detta så gäller att klämman i verkligheten tar två ledare, vilket de allra flesta uttag gör. Man ska alltså inte stirra sig blind på vad som är tillåtet utan själv göra en bedömning. Jag har svårt att se några förbud med tanke på att det i så fall inte går att installera deras fyrdubbeluttag. Beroende på hur klämman ser ut och flexar/vickar så kan det vara bra att använda samma typ av ledare, EK eller FK. Vid tre ledare få man dock vara extra försiktig.
Detta kräver minst auktorisation B eftersom du frågat om regler.M Mogg skrev:
Är grupperna avsäkrade 16A i din central, 13 eller det vanligaste 10?
Hur långt bort blir det nya uttaget.
Vilken kabel har du valt.
Är det bara en kabel du ska hämta från uttaget eller två?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Detta är frågor som är helt irrelevanta för frågan om vidarekoppling.
Att jag inte får göra det själv var inte det jag frågade efter..E El-Löken66 skrev:Du frågar om föreskrifter och regler och får det som ett av svaren.
Vill du bara veta i allmänhet om man kan gå in med en kabel i ett eluttag och ut med en annan så är svaret ja, bara att kolla valfri utanpåliggande installation.
Ska du in med en och ut med två måste uttaget specifikt ange detta.
Svårt att komma med lite info vad frågan gäller eller..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ett utanpåliggande uttag kan matas bakifrån via en flexslang så visst kan det förekomma både FK och EK ifall man matar vidare med utanpåliggande kabel. Det finns inget standardsvar på om det går att blanda ledare av olika typer i en klämma, det får man bedöma från fall till fall.
Irrelevant på vad sätt undrar jag? På vad sätt är frågan irrelevant!? Nej, jag gillar inte att bli ”skriven” på näsan om allehanda regler.. Det var inte detta jag frågade om.Bo.Siltberg skrev:
Tack! Nä, kopplar med solid kabel och gärna överdimensionerat. Väljer hellre 2.5mm2 för uttag mm istället för 1.5mm2.Grizzlybjörnen123 skrev:
Btw. Jag har mailat Schneider om frågan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
2,5 är överdimensionerat ifall du säkrar ledningen 10 A inte 16A som uttagen klarar.M Mogg skrev:Irrelevant på vad sätt undrar jag? På vad sätt är frågan irrelevant!? Nej, jag gillar inte att bli ”skriven” på näsan om allehanda regler.. Det var inte detta jag frågade om.
Tack! Nä, kopplar med solid kabel och gärna överdimensionerat. Väljer hellre 2.5mm2 för uttag mm istället för 1.5mm2.
Btw. Jag har mailat Schneider om frågan.
Solid kabel är inget konstigt att koppla in i de uttagen, heller inte två kablar, fattar inte vad det behövs mailas Schneider om men lägg gärna upp svaret i denna tråd.
Igår kväll när jag kollade skruvarna i mitt gamla proppskåp och hur kablarna satt fast i detta fann jag flera ledningar som inte satt fast ordentligt. Skulle jag vänta typ 8v+ på att en elektriker kom för att skruva fast dem!? Brandfara, fara för mitt liv och hälsa, eller vad!?E El-Löken66 skrev:
Hej, detta kan du ordna själv om du vet hur man ska bedöma och åtgärda, Bryt spänningen innan du lyfter locket och slå till den när locket är på.M Mogg skrev:
Alltid en viss fara med varmgång men i princip i alla fall brinner tråden av innan värmen sprider sig till något brännbart, därför man inte ska montera mot trävägg helst.