Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Hej
Jag har bytt bastuaggregat i stugan och något händer i elcentralen (proppskåpet) som jag tror har med bastuaggregatet att göra eller allmän överbelastning. Efter att bastuaggregatet har varit på i ca 20 minuter börjar ett fruktansvärt ljud/vidbration i proppskåpet. Om jag stänger av bastuaggregatet så slutar det direkt. Startar jag bastuaggregatet igen så går det en stund sedan startar ljudet igen.
Alltså inget litet ljud som kommer smygande utan startar som på en signal.
Bastuaggregatet fungerar f.ö. bra.
Stugan är från -82, men jag köpte den för två månader sedan och kan inget om el. Borde kanske installera jordfelsbrytare direkt förresten?
Någon som har varit med om liknande eller har en aning om orsaken? Får givetvis ringa in en elektriker, men tänkte det var bra om jag hade lite koll innan.
Mvh
Daniel
Jag har bytt bastuaggregat i stugan och något händer i elcentralen (proppskåpet) som jag tror har med bastuaggregatet att göra eller allmän överbelastning. Efter att bastuaggregatet har varit på i ca 20 minuter börjar ett fruktansvärt ljud/vidbration i proppskåpet. Om jag stänger av bastuaggregatet så slutar det direkt. Startar jag bastuaggregatet igen så går det en stund sedan startar ljudet igen.
Alltså inget litet ljud som kommer smygande utan startar som på en signal.
Bastuaggregatet fungerar f.ö. bra.
Stugan är från -82, men jag köpte den för två månader sedan och kan inget om el. Borde kanske installera jordfelsbrytare direkt förresten?
Någon som har varit med om liknande eller har en aning om orsaken? Får givetvis ringa in en elektriker, men tänkte det var bra om jag hade lite koll innan.
Mvh
Daniel
Om ljudet är högt kan det vara en halvdan kontaktor i/jämte centralen som styr bastuaggregatet som låter. Glappkontakt i någon anslutning, dåligt åtdragen passdel eller säkring kan också låta, men inte så högt.
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Ja, en gammal ASEA ser det ut som, kan mycket väl vara den som brummar. Dags att byta i så fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Men vad kan kontaktorn ha för samband med bastuaggregatet? Kan det vara en effektvakt som skall koppla bort någon last (ex. värmen i huset)?
Har sett det förut. Det verkar vara en kvarleva? från 1960-talet då man drog matningen till aggregatet direkt från centralen (kontaktorn). Termostaten drogs separat till kontaktorn vid centralen. Från början kan det ju ha varit att man inte kunde bryta den aktuella effekten nära aggregatet.hempularen skrev:
Väldigt tjusig central för övrigt
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Tack för svaren!
Patrick, bara så jag är med: Du tror alltså att aggregatet är kopplat via kontaktorn (som är den grå lådan under, till vänster i bild) och att oljudet uppstår i kontaktorn? Och att lösningen är att byta ut kontaktorn i så fall?
Patrick, bara så jag är med: Du tror alltså att aggregatet är kopplat via kontaktorn (som är den grå lådan under, till vänster i bild) och att oljudet uppstår i kontaktorn? Och att lösningen är att byta ut kontaktorn i så fall?
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Det gamla aggregatet kunde lösa ut sin egen säkring (i aggregatets botten) ibland. Trodde det berodde på ett kasst aggregat, men det kanske också bara var ett symtom på en kass kontaktor?
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Tänkte bara återkoppla med facit i min egen tråd.
Ljudet kom mycket riktigt från kontaktorn. Den skall slå av elementen när bastun behöver extra kräm.
Felet var att nya aggregatet var felkopplat. Aggregat (Tylö) behöver inte ha nollan inkopplat. Men han som kopplade in nya aggregatet satte den blåa kabeln till nollan i aggregatet, men den skulle ha kopplats till termostaten i aggregatet så att denna styr vakten/kontaktorn.
(OBS: Jag är lekman. Termerna kanske inte är helt korrekta ;-)
Mvh
Daniel
Ljudet kom mycket riktigt från kontaktorn. Den skall slå av elementen när bastun behöver extra kräm.
Felet var att nya aggregatet var felkopplat. Aggregat (Tylö) behöver inte ha nollan inkopplat. Men han som kopplade in nya aggregatet satte den blåa kabeln till nollan i aggregatet, men den skulle ha kopplats till termostaten i aggregatet så att denna styr vakten/kontaktorn.
(OBS: Jag är lekman. Termerna kanske inte är helt korrekta ;-)
Mvh
Daniel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Illa, hur kunde det ske. Var den blå uppmärkt på något sätt?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ska du någongång byta ut centralen så tar jag gärna hand om alla propphuvar!
Klicka här för att svara