Byggahus.se

Viasat / CanalDigital

1. J
    Medlem · stockholm · 3 581 inlägg

JohanLun

Medlem
    Viasat har tydligen köpt Canal Digital. Jag har försökt läsa in mig på vad detta innebär för deras kunder men hittar väldigt lite info. Jag är själv ingen Viasat kund, utan (tillslut) lycklig skogsTV mottagare samt (framförallt barnen) streamar resten på YouTube och Netflix.

Bakgrund: Min far är Viasat abonnent och linjärtv-tittare och har idag 2st mottagare, en hemma i villan och en på landet. Eftersom han är till åren så är TVn nog rätt viktig för honom. Han har nu blivit kontaktad av Viasat som vill förlänga bindningstiden för honom (12 mån), höja priset och troligen skulle några nya kanaler tillkomma. I villan finns bredband/fiber. På landet numera bara mobilt bredband och eventuellt ska IPOnly börja med fiber om antalet som tecknar sig blir tillräckligt stort (i dagarna har några av områdena fått nog med avtal, osäker på just det området deras fastighet tillhör). Vi har försökt med Chromecast och AppleTV till farsan, MEN tidigare playtjänster på Viasat har inte innehållit de kanaler han tittar på, framförallt discovery, men tror även viasat har några andra dokumentärkanaler som BARA finns på deras satellit, inte på play (iallafall vissa av programmen på de kanalerna - teknik, byggnader, natur, andra världskriget osv). Till saken hör att de tidigare sålt på honom en lösning med bredband som inte alls funkade, då de kanaler han ville se försvann och han inte alls gillade AppleTV (bortkastade pengar för en ATV, tror det var 4k versionen som nu har kommit bort) - jag fick ringa och skälla på Viasat som då backade tillbaka till ett "vanligt" tvilling-parabol-abonemang. Så kontentan är - jag litar inte ett skit på Viasats säljare. Som jag förstår är en av "vinsterna" att de kommer sända från samma satellit, och jag tror jag läst det blir CanalDigitals, dvs Viasatkunder måste rikta om och ev byta sin utrustning.

Jag ser framför mig att han sitter fast i 12 månadersavtal, att de kanaler han vill se försvinner, att han måste köpa 2st nya mottagare (och nu i Corona har jag satt upp en av de gamla parabolerna i det lilla huset på landet då vi inte vill trängas vid samma TV så då blir det defacto 3 nya mottagare) och rikta om 3st antenner.

Är det någon som sitter inne på bra info om vad som kommer hända med teknik (om mottagarna är kompatibla) och kanalutbud?

2. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 498 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Allente som det kommer heta, sänds från Thor-satelliten (canal digital) som återfinns på 1°W. Alla Viasat boxar kommer få ny mjukvara så att de tar emot signaler från den nya satelliten. Tekniker kommer att ombesörja att bef parabol vrids om till den nya satelliten. Huruvida hur möjliga signalproblem kommer att lösas då bef Viasatparabol ska justeras 6° västerut vet vi installatörer inte ännu. Arbetet beräknas påbörjas under Q1 eller Q2 2021.
    Vi som arbetar i Valdemarsvik med omnejd i Östergötland har fått en förvarning att ca 3000 paraboler behöver riktas om.

3. J

JohanLun

Medlem
    Tack för info! Bra att de kostar på sig att göra detta (kostnadsfritt?), för som i mitt fall så kan inte min far på 80 år göra detta själv.

Frågan är ju då, är tvillingabonnemang OK att ha på flera adresser, dvs ingår "omriktning" för alla abonenter? Eller är tvilling tänkt med en parabol med flera mottagare i samma fastighet? I stugan sitter nu en parabol riktad mot viasats nuvarande, och en som fn är oinkopplad med ett "gratis" kort för SVT kanalerna. Boxarna är av varierande ålder, men alla är HD tror jag. En av tallrikarna står det ett litet träd framför, inte större än att jag nog kan ta ned det själv. De andra två tror jag "klarar sig". En av parabolerna har dubbla huvuden, tyvärr den som idag (pga dålig kabel) inte är i drift. Jag får helt enkelt byta kabeln, de verkar inte klara hur många år som helst. Vill man ha två huvuden igen så får man nog också sätta en DiSEQC switch, om boxen stödjer det och det är någon mening att ha kvar det? Kan man i lyckliga fall ta in några andra gratiskanaler med sidomonterat huvud?

Hur får man reda på om de kanaler han vill se kommer försvinna?

• Laddar…
  4. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 498 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
  5. J

JohanLun

Medlem
    De har precis sålt på honom en förlängd bindningstid på 12 mån utan någon ny hw och med ökad månadskostnad. Tror jag ska kolla igenom detta innan ångerrätt går ut. Viasat har sålt på abonnemang på honom tidigare som inte alls funkat (tex att play skulle funka på adsl på landsbygden med bortkastade pengar på en Apple tv) så jag litar inte alls på det säljarna förmedlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.