29 647 läst ·
60 svar
30k läst
60 svar
Viasat byter satellit - hur vet man om boxen är uppdaterad OK
Satelliten flyttar inte, kanalerna byter satellit. När jag tittar på lyngsat-maps.com ser thor ut att ha bättre täckning i rumänien, än både astra 4a och sesB Bo Berglund skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
5140 måste få en ny Bootloader först från Sirius för att funka, den ska heta 69 på den där. 5140 tar tyvärr ej ner den automatiskt. När den står på Sirius, stäng av boxen med strömmen, tryck och håll in "Ch pil ner" framme på boxen till den börjar ladda ner mjukvaran. Efteråt, vrid till Thor, gör om proceduren men håll ner "ch pil upp" istället.B Bo Berglund skrev:
Vi kollade firmware på boxen innan de stängde ner på den förra satelliten och den var redan den senaste då, så vi trodde det skulle vara OK. Bootloader 2 hade version 3845 och det var visst det som var den senaste.
Men sen fick jag rapport om att parabolteknikern ändå inte lyckades få till mottagningen med den nya satelliten. Jag vet inga detaljer tyvärr, för jag är aldrig på plats, det är min svåger som bor där.
Men antagandet var att det var svagare signal från den nya satelliten....
Kanske han lyckats vrida parabolen mot fel satellit? Hur kan man i så fall veta det?
Så här såg det ut i maj när han kollade version:
Men sen fick jag rapport om att parabolteknikern ändå inte lyckades få till mottagningen med den nya satelliten. Jag vet inga detaljer tyvärr, för jag är aldrig på plats, det är min svåger som bor där.
Kanske han lyckats vrida parabolen mot fel satellit? Hur kan man i så fall veta det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Bootloader 3845 är för 680, gällande denna box, 5140, ska den heta 69. Så kolla det.B Bo Berglund skrev:Vi kollade firmware på boxen innan de stängde ner på den förra satelliten och den var redan den senaste då, så vi trodde det skulle vara OK. Bootloader 2 hade version 3845 och det var visst det som var den senaste.
[bild]
Edit: Eller har han en 680?
Har han det, med rätt Bootloader, ska parabolen vridas till Thor, sedan uppdateras med ny mjukvara på den satteliten. Det görs honom att bryta strömmen, håll in knappen på boxen, sätt i strömmen, håll in till 3 lampor lyser, släpp då och välj till sist Update Main Software. Efter detta hittar boxen signal.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nu fick jag ett foto från boxens apparatskylt och där står det:
MODEL: GX-VI680SJ/VIA
Manufactured: 2016.09
Jag utgick ifrån de manualer jag laddat ner att det var den andra modellen, men 680 är det alltså.
Jag har skickat över informationen du gav ovan till honom nu, hoppas det löser sig!
Tack för all information!
MODEL: GX-VI680SJ/VIA
Manufactured: 2016.09
Jag utgick ifrån de manualer jag laddat ner att det var den andra modellen, men 680 är det alltså.
Jag har skickat över informationen du gav ovan till honom nu, hoppas det löser sig!
Tack för all information!
Han var på plats så han provade direkt.
Först visades:
VIASAT
Downloading software - please wait
=============== 0%
Så stod den i 5-10 minuter och sedan lade den av helt med:
"Tillfälliga nätverksproblem"
Kan det vara att den över huvud taget inte får fatt på satellitens dataöverföring?
Eller kan det vara så att den "nästan" kan köra?
Först visades:
VIASAT
=============== 0%
Kan det vara att den över huvud taget inte får fatt på satellitens dataöverföring?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Den ska inte ladda ner via nätverket. Ta ur ev nätverkskabel. Se till att parabolen står på Thor. Utför ovanstående procedur.B Bo Berglund skrev:Han var på plats så han provade direkt.
Först visades:
VIASAT
=============== 0%
Bilden ska blinka rött 4ggr efter att man har startat att uppdatera mjukvaran, då har den fått tag i rätt transponder från satelliten.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Jag gick in på den URL som syntes i bilden ovan och försökte hitta den gamla satelliten som jag tror hette Sirius.
Det jag fann var fortfarande namngivet Thor men med annan siffra.
Här nedan finns tre olika kartor för Thor-6 resp Thor-7 och Thor-5.
Vilken gäller för den som Viasat använder?
Thor-6:
Thor-7:
Hittade också Thor-5:
Om de använder Thor7 så är det ju OK i Rumänien, men om det är Thor-6 eller Thor-5 så finns knappast täckning där....
Thor-6:
Logga in
Skapa konto
Thor-7:
Logga in
Skapa konto
Hittade också Thor-5:
Logga in
Skapa konto
Om de använder Thor7 så är det ju OK i Rumänien, men om det är Thor-6 eller Thor-5 så finns knappast täckning där....
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Det tråkiga svaret är att de sänder från från alla dessa.B Bo Berglund skrev:Jag gick in på den URL som syntes i bilden ovan och försökte hitta den gamla satelliten som jag tror hette Sirius.
Thor-6:
[bild]
Thor-7:
[bild]
Hittade också Thor-5:
[bild]
Ursäkta att jag glömde länk till bilden ovan.
Här har du en länk till de olika, och vad som sänds vart.
https://www.lyngsat.com/Thor-5-6-7-and-Intelsat-10-02.html
Jag har försökt att tolka på den sidan var Allente sänder de svenska kanalerna och som jag kan se det så är det på Thor-5, är det korrekt? Och Thor-5 ser ju ut att bara täcka Skandinavien...
Eller menar du att Allente finns överallt?
I så fall skulle ju Thor-7 funka eftersom den har bra täckning också i Rumänien...
Jag hittade en annan sån här sida:
https://www.satbeams.com/channels?norad=36033
Om man klickar på "Thor-5" i tabellrubriken så visas vilka som sänds där och det ser ut som Allentes sverigekanaler...
Här hemma har vi Boxer via antenn så jag är inte så van vid parabol....
Eller menar du att Allente finns överallt?
I så fall skulle ju Thor-7 funka eftersom den har bra täckning också i Rumänien...
Jag hittade en annan sån här sida:
https://www.satbeams.com/channels?norad=36033
Om man klickar på "Thor-5" i tabellrubriken så visas vilka som sänds där och det ser ut som Allentes sverigekanaler...
Här hemma har vi Boxer via antenn så jag är inte så van vid parabol....