Byggahus.se
Man ska köra pumpen så "lågt" det går. Dvs kolla så inte pannan går i kok. Detta för att få bästa skiktning.

På min gick det inte att köra på ettan eller ens tvåan då det brann som bäst. Blev ångbubblor :D

På 2an går pumpen ialla fall lungnare låter som som den vill "springa ihjäl sig" på 3an 10g skillnad på 2an Har även märkt att pannan sotar mindre med mera drag på dragbegränsarn.

kör med 40pa på dragbegränsarn

Vad brukar du ha för rökgastemp då?Änvänder du pannans dragregulator med kedjan?

fel fel 20pa
och 25mm glipa på primär

coeng skrev:
jag har satt ditt två brandfasta stenar i luckan med isolering i mellan och det blev skilnad.
Vad är det för stenar? Är det nån form av täljsten? Vad vinner man på att ha såna ??:):):)

såna man murar inn i spisar .
dom håller värmen uppe så gaserna andtäns jämnare

Oki doki Hur länge får du elda?och hur mycket ved går åt för att fylla dina tankar?

två inlägg. mellan 4-5 timmar från 40-20g till 90-90g

Om tanken är tom 24g o shunten fullt öppen till huset brukar ja få köra 4 halvpannor det tar en5-6timmar men ja brukar mest elda lite var da istället.nån halvpanna eller två .

Tjenixen
Meckade fast en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20439393 320249_X_2007-06-27_111314_597.jpgTrumfläkt på sekundärluften. funkar finfint sotnings behovet är nästan helt borta, blir lite gråaktigt damm på turbulatorplåtarna(orginalplåtar från Lindquist) och inbillar mig att det blir betydligt mindre aska.. Den klipper tydligen av och återcirkulerar/syresätter rökgaserna. Blev / är helnöjd..;) Det man skulle kunna göra dessutom är montera ett munstycke som gör att luften blåser /klipper hela rökgasvägen och inte som nu bara under dom 2 mittersta kanalerna. Sotarn kommenterade med att jag fått bra fart på anläggningen lite sot i skorstenen.
Motdragsluckan på 2mm vp Rökgas ca 170-250 grader

Hej ja tog rondellen och skar upp mera på sekundärluft intaget.Blev bättre det med.Motdraget där 2mm vp är det samma som 20pa eller??

Det skall vara samma 2mm vp och 20PA

Hur ser orginal plåtarna ut?

Dom är ca 30-40cm långa och "veckad" varje 3-4cm hoppas denna väldigt grova beskrivning hjälper dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.