Byggahus.se

Vi testar att odla potatis under studsmatta

1. Bo i Kba
    Medlem · 10 inlägg

Bo i Kba

Medlem
    Efter utsättning av en del sättpotatis i krukor blev det en hel del sättpotatis över. Dock hade vi ingen bra plats att sätta dessa och alla grannar hade redan egen sättpotatis. Så det fick antingen bli att slänga dem eller bara peta ner dem i jorden under studsmattan.
    Det blev det senare, för bevisligen så kommer det tillräckligt med sol att (o)gräset ska växa där under.

Till saken hör även att vi fått schakta en del jord i en slänt så det blev plant nog för studsmattan. Därav rätt nygrävd jord att plantera i.

Startar denna tråden för att dela med mig av erfarenheterna kring denna ovanliga odling:
    Bilden visar läget den 27e maj.
    Ungefär hälften av de satta knölarna har börjat gro och komma upp så här långt.
    Frågorna vi nu ställer oss är kommer vi få nån skörd? Hur stora blir potatisarna i förhållande till de som sitter i krukorna?

Har du någon egen erfarenhet kring att odla under studsmattan?

Ska försöka att uppdatera tråden med foton varje vecka till skörd.

2. Bo i Kba
    Medlem · 10 inlägg

Bo i Kba

Medlem
    Uppdatering 1a juni. Inte riktigt en vecka sen tråden startades,
    Hänt sen senaste fotot.

Nu är det runt 18 st potatisar som kommit upp.
    De är långt ifrån lika stora som de som sitter i krukorna
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210601_133858.jpg

Gissar att studsmattan blockerar en hel del sol och därav får de inte samma växtkraft.
    Men de växer ändå.

3. C
    Medlem · 4 inlägg

carljohanpalsson

Medlem
    Kul experiment! vilken sort av potatis är det du satt?

4. M
    Medlem · Stockholm · 1 096 inlägg

Modig

Medlem
    Om det funkar så är det ju ett utmärkt sätt att utnyttja ytan under schabraket. (y)

5. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 540 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Gräset dör ju under studsmattan så det är nog ingen lysande idé.

6. B
    Medlem · Halland · 97 inlägg

Blixtmaskin

Medlem
    Inga problem hemma hos mig, gräs och ogräs växer väldigt snabbt så det varierar nog med läge, typ av studsmatta jordmån etc.

7. E
    Medlem · Järfälla · 347 inlägg

ecb182

Medlem
    Spännande! Vore häftigt om det gick att odla där. Vi har vår studsmatta placerad där vi pre-barn/pre-studsmatta hade ett trädgårdsland, vilket gör att jorden där är mycket bättre än vår annars normala tunglera. Går det att trots skugga få till en skörd skulle jag gärna odla under studsmattan.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 47 inlägg

GladanS

Medlem
    Samma läge här, med för många potatisar, men tyvärr ingen studsmatta att odla under så kan inte göra en jämförelse. Spännande att följa!

9. Dheri
    Husägare · Värmland · 835 inlägg

Dheri

Husägare
    Hos oss växer gräset väldigt bra under studsmattan, så jag kan tänka mig att det går bra för er. Jag hoppas att ni får en stor skörd.

10. Bo i Kba
    Medlem · 10 inlägg

Bo i Kba

Medlem
  11. Bo i Kba
    Medlem · 10 inlägg

Bo i Kba

Medlem
    Precis. Tanken föddes efter förra årets ständiga krypande med trimmern för att klippa gräset som växte till sig.

Vi räknar inte med någon skörd alls. Det stod mellan att slänga sättpotatisarna eller peta ner dem under studsmattan. Det får bli som det blir.

Nätet i studsmattan ger en del skugga men det skiner ändå igenom tillräckligt. Detta ser jag även som en fördel sen när solen är stark och den skuggan är välkommen.

12. Ananas68
    Medlem · 1 inlägg

Ananas68

Medlem

Jättebra! Tror det kommer gå utmärkt och kul att utnyttja en svår yta. Mer sånt! Eventuellt kommer barnen känna plantorna när de hoppar men det spelar ju mindre roll och nätet gör säkert att det blir varmare på natten och mindre fukt avdunstar. Nu växer det fortare i krukorna för de värms mer av solen men det kan ickså bli negativt när värmen ökar. Igen, superkul och lycka till!

• Laddar…
  13. Bo i Kba
    Medlem · 10 inlägg

Bo i Kba

Medlem
    Äntligen lördag. Dags för uppdatering. Lite har de växt en del i veckan.
    IMG_20210605_163222__01.jpg

Lägger även med en jämförelse på krukpotatisen som är betydligt större i blasten.
    IMG_20210605_163158.jpg

Alla potatisar är satta samma dag. De i krukorna och några under studsmattan har fått ligga och förgro under UVlampa i ca två veckor innan.

De andra låg bara i en låda och fick långa vita groddar. Undrar vilket som ger bäst resultat. Troligen så är de under UV lampan de högsta under studsmattan. Ser även att de vänder sig utåt för att få så mycket ljus som möjligt.

Ha en bra vecka så kommer en ny uppdatering nästa lördag.

14. Bo i Kba
    Medlem · 10 inlägg

Bo i Kba

Medlem
    Då var det dags för uppdatering. Efter en vecka med mycket sol och något regn så har det börjat ta sig under studsmattan. Krukpotatisen växer däremot inte så mycket just nu. Ser fortfarande ut som att potatisen under mattan vill luta mot solen.
    IMG_20210612_101220.jpg

Blir förhoppningsvis mycket potatis till hösten!

Hörs om ca en vecka!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.