Mikael_L
Jag håller precis på att sätta upp min NAS, en ZyXEL NSA325 v2 i enlighet med rubriken.

Jag har kastat in två 2TB diskar, en WD red och en toshiba, vad det nu var för beteckning på den ...

Är confade i Raid 0 1, dvs bara speglade. Ger ett visst litet skydd mot hårddiskhaveri. Jag är medveten om att det inte ersätter backup.

Finns det några här som kör/kört med denna NAS och har lite nyttiga råd till mig. Saker som är bra att tänka på.

Lite funderar jag över mina shares. Är det en fördel att ha få shares, och istället dela upp i nästa nivå, eller tvärtom.

Lite funderingar har jag även över att kicka igång FTP-servern senare. Då kommer jag vilja dela ut något av mina shares, men absolut inte allt. Troligen bara för läsaccess också.
Något att tänka på här, redan nu?

Och sen, kan man köra någon automatisk inkrementell backup till en extern USB-HD på någon av de tre USB-portarna?

edit: Ändrade från 0 till 1 :o

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är confade i Raid 0, dvs bara speglade. Ger ett visst litet skydd mot hårddiskhaveri.
Nu är jag petig, sannolikt slant du bara på tangentbordet, men RAID 0 är inte spegling och ger inte minsta skydd vid diskkrasch. Ryker en disk är klabbet förlorat.

Mikael_L
Helt rätt. Det mest konstiga är att jag t.o.m lite snabbt googlade och kollade att jag angav rätt RAID, att det skulle vara 1.
Och ändå blev det 0.:thinking:

Har nya forummjukvaran en sån där knäpp autokorrekt tro ... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.