20 080 läst ·
35 svar
20k läst
35 svar
Vi måste snacka grundfärg. För snickerier invändigt.
Tack för förtydligande. Kan du inte beskriva lite hur "lättslipad" den är? Vad jämför du med osv. Det börjar bli dyrt för mig att följa upp alla tips genom att köpa hem burkar och prova 
Målar dagligen med den grundfärgen just för en väldigt bra vidhäftning och för att den blir hård nog att mellanslipa, när jag säger hård nog så menar jag att du kan slipa med ett 180p papper utan att pappret "sätter igen" eller hur man ska uttrycka sig, problemet med Vslip ex blir ju att du får hälften av färgen på pappret och måste således byta 100gr på 1 dörr exvis.
Blev säkert ett grötigt inlägg men svårt att förklara. Hoppas du blev lite klokare
Blev säkert ett grötigt inlägg men svårt att förklara. Hoppas du blev lite klokare
jag tror jag förstår. Kryxet meg akrylatfärger verkar ju vara att de blir mjuka av friktionsvärmen när man slipar. Med många (i stort sett alla jag hittills provat med) är ju att man måste slipa otroligt lätt, nästan helt utan energi, så att säga, annars sätter det sig i pappret direkt. Men det är ju inte realisktiskt att slipa så lätt.
Som jag säkert skrivt högre upp i tråden så har jag tidigare erfarenhet av Flyggers High Finish 5 Classic. En alkydgrund alltså. Den är som en dröm att slipa. Det är liksom samma känsla som att slipa vanlig sandspackel. Men den finns ju nästan inte att få tag på längre. Samt att det är en alkydfärg. Om man har blandning av tidigare målat med akrylat och obehandlat så kanske det inte är helt optimalt med en akydgrund ovanpå.
Som jag säkert skrivt högre upp i tråden så har jag tidigare erfarenhet av Flyggers High Finish 5 Classic. En alkydgrund alltså. Den är som en dröm att slipa. Det är liksom samma känsla som att slipa vanlig sandspackel. Men den finns ju nästan inte att få tag på längre. Samt att det är en alkydfärg. Om man har blandning av tidigare målat med akrylat och obehandlat så kanske det inte är helt optimalt med en akydgrund ovanpå.
Futura Aqua Primer är en vattenburen alkyd, dvs ett betydligt bättre val än en ren alkyd, torktid, lukt etc, har provat alla i stort sett alla snickerigrundfärger , och denna är den vi alltid använder. Sitter även väldigt bra på hårda ytor, fabrikslackade socklar/foder/dörrar etc. Låter nästan som om jag säljer produkten, men är bara genuint nöjd med färgen
Bra att du skrev att du provat den på fabrikslackade listverk. Det hade annars varit min nästa fråga.
Vad menas egentligen med "V-slip"? Och vad är "slipstrykning"? Finns det någon målare här som kan reda ut begreppen.
Men vad är då "Slipgrund"?
När man målar snickerier chellackerar man kvistar först grundar i o påspacklar o slipar därefter målar man med slipstrykningsfärg o slipar den innan man färdigstryker med lackfärgen. V-slip kan även anvädas som grundfärg kvistlacket kan numera slopas om man använder en stoppgrund i stället. Så gör en målare
Jag tror jag förstår när en slipstrykningsfärg ska användas. Det jag inte förstår är var namnet kommer ifrån? "Slipstrykning". Det låter som att det skulle ha med verbet "slipa" att göra. Namnet på färgen antyder att de skulle gå att slipa den. Men även färger som är helt omöjliga att slipa benämns ju "Slipstrykningsfärg" ?
Kollade med några andra målare och butiker. Dom hävdar att V-slip och Aqua primer är helt ok att slipa. Ett par hade jobbat flera år med V-slip och tycker den är bra. Den är lite trögare och mer förlåtande än Aqua. Däremot anser dom att Aqua ger en något bättre finish. Men den lite svårare att jobba med då den är rinnigare.
V-slip är ju något som många färger heter. Så vilken V-slip åsyftas ovan?