Tack för att du väcker liv i tråden och i mig.

Jag tror att när jag skrev sist, i april 2024 så hade vi en ganska intensiv månad inför slutbesiktningen av mejeriet. Vi har ju fått jordbruksverkets investeringsstöd och var tvugna att slutredovisa alla kostnader innan sista april.

Som tur var hade vi både bra rörkrökare och elektriker som kunde både jobba lite helg och se till att fakturera i stort sett samma dag som jobbet var klart. Jag tror att de sista fakturorna var från den 31:a april och skickades in till Länsstyrelssens redovisningstjänst 23:50 någonting.

När väl investeringarna var färdiga och slutredovisade så var det ju ett tungt stressmoment som var över. Visst, det låter illa att klaga över krånglig redovisning när man får en massa stöd. Men pressen att hinna få det färdigt i tid och att inte göra några fel i redovisningen är ändå en extra stress, samtidigt som man vill bygga färdigt, få slutbesked, och framförallt att kunna betala fakturorna. Vi fick t.ex. avslag på stödet för buntbanden som elektrikern använde för att fästa elkablarna. Buntband räknas tydligen som förpackningsmaterial.

Hur som helst, bygget blev klart. Vi använder den råa betongplattan som vi sealat med betsil som golv (billigt) vi tog in en mattläggare som fick lägga en liten "list" av våtrumsmatta längst ner för att vi inte skulle få en droppkant rakt in i gipset, sedan målade vi tätskikt och badrumsfärg över i stort sett hela mejeriet. Det blev ändå inte mer än kanske 30.000 för ett 80kvm våtrum :D Vi bestämde oss också för att dra all el och vatten utvändigt vilket vi redan haft nytta av då vi bytt ut lite utrustning och behövde flytta lite rör och lite el.
PXL_20250705_084423614.MP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja om vi hoppar framåt så är det otroligt skönt att vara i sitt eget mejeri. Vi gör våra ostar och säljer i gårdsbutiken och till restauranger i närheten. Vi lyckades vinna både SM-Guld och Tasteworthys "sveriges bästa stekost" med vår Eldost och nu har vi en grönmögel som jag sitter och ska anmäla till World cheese award i Cordoba i höst.
PXL_20251015_200831386.jpg
Skapa konto
PXL_20251205_134215929.jpg
Skapa konto
PXL_20260527_064407730.PORTRAIT.jpg
Skapa konto

Nu har vi bara en betongplatta kvar, vi kan inte riktigt bestämma oss för om det ska bli förråd, ostlagring med provsmakningsrum eller bostadshus. Men på bygglovet som vi har idag står det ölbryggeri... jag återkommer.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 40 till
  • Laddar…
SÅ jäkla kul uppdatering.

Jag har följt dina trådar med glädje (det är så kul att inspireras av andra här). Och det är på riktigt så kul att ny lyckats efter allt slit

Keep on keeping on <3

Och ostarna ser riktigt goda ut med. Kan hända att jag ser till att svänga förbi nån gång. Visserligen bor jag i Roslagen men flickvännen råkar befinna sig i Varberg. Och passerar jag ändå Jönkeboda på E4 kan jag ju svänga förbi Margretelund

Byggmässigt när det gäller byggnader som används för produktion tror jag att utanpåliggande installationer har många fördelar.

Tänk. 10 år efter tråden om ett hus på exekutiv auktion....

Vart ligger mejeriet/ost tillverkningen?
Pratade med frun om den här tråden igår och att vi kanske kunde svänga förbi

Karrock
nino nino skrev:
Vart ligger mejeriet/ost tillverkningen?
Pratade med frun om den här tråden igår och att vi kanske kunde svänga förbi
Finns nog bara ett Ormaryd i landet, och man passerar mejeriet/butiken om man kommer från Riksvägen. Men det är ju som sagt ovan i Könjöpings län, en bit från Dalarna.

Åkt Dalarna Örebro Mariestad Göteborg fredag, ska över till Skagen nu lördag natt, sen Tyskland och upp mot Stockholm runt v32-33, så blir ju en liten omväg men det kan va roligt att se nåt annat.
Finns det nån ställplats i närheten? Taktält som inte sticker utanför bilen

• Gilla
maria01
  • Laddar…
nino nino skrev:
Åkt Dalarna Örebro Mariestad Göteborg fredag, ska över till Skagen nu lördag natt, sen Tyskland och upp mot Stockholm runt v32-33, så blir ju en liten omväg men det kan va roligt att se nåt annat.
Finns det nån ställplats i närheten? Taktält som inte sticker utanför bilen
Halloj, härlig resa! Ni får gärna stå på vår parkering över natten. Vi har ingen toalett ännu men det går att fylla vatten om man vill. Vi har en grillplats också som ni gärna får använda. Vädret ska i och för sig bli skit.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.