Vi är med bygglov för projekten 2017 :)

3k läst  6 svar

1. Sammy_j
    Renoverare Nivå 7
    Precis har brevet från kommunen landat in med beviljat bygglov för sommarens projekt, tog lite längre tid än vad jag hade hoppats på men nu kan vi köra igång!

Det som står på agendan för sommaren, jag hoppas vi kan hinna allt men jag är väl lite kluven :cool:
    -Renovera uterummet (Sätta större partier på väggen mot väst, eventuellt gjuta platta)
    -Byte ytterdörr (Enligt krav från sambon skall det bli vitt)
    -Ny panel på garaget (Vit liggande panel där med)
    -Nytt trall mellan garage och uterum
    -Andra mindre färgändringar på huset

Bilder på hur det är tänkt att se ut:

Skärmklipp1.JPG

och en bild på hur det ser ut idag eller såg ut när vi köpte huset vi har hunnit med nytt tak och lite annat krafs förra sommaren, Här syns också garaget som vi skall skifta från fjällpanel till liggande Enkelfaspanel eller liknande. Mellan garaget och uterummet skall trädäcket byggas som på något sätt skall höjas upp så det blir i samma höjd som golvnivån på uterummet och ändå stämma med garaget.
    11039712.jpg

Har lite funderingar men skall sammanställa dom i ett nytt inlägg :)

2. Sammy_j
    Renoverare Nivå 7
    Första projektet kom igång raskt och det starta givetvis med besvikelse. Beställde en entré dörr för ganska längesedan men ångrade mig när vi skulle montera den då jag vill söka bygglovet först.

Nu idag när vi äntligen skall montera den visar det sig ganska snabbt att inget passar dörren sitter i en dubbelkarm och den yttre karmen är en del av den bärande konstruktionen så jag måste beställa en ny dörr och nytt sidoljus som passar :(

Eftersom vi ändå skall byta den gamla dörren i garaget så blev det att vi rev ut den istället och såga upp hålet från 9x20 till 10x21 och slängde in den där istället blev faktiskt ganska bra men sidoljuset blev över :p

3. Sammy_j
    Renoverare Nivå 7
    Resultatet för den felaktiga dörren, den blev perfekt till garaget :p

Underbart med yale låset. Vi har typ aldrig låst garagedörren för att vi orka inte gå in och ut med nycklarna varje gång :p

Ett smakprov på bilden också för mitt första försök till att putsa. Vi höjde sockeln på garaget i höstas och la ny syll för den gamla var bara jord

4. S
    Medlem · Nivå 9
    Har du skummat istället för att dreva eller är det bilden som spelar ett spratt?

5. Sammy_j
    Renoverare Nivå 7
    Den är skummad, jag vet att man inte får :rolleyes:

6. Sammy_j
    Renoverare Nivå 7
    Entrédörr fixad igår, dock med lite bry då det är ett mockfjärdshus och det inte alltid finns några klara reglar så det fick byggas nya och fästas in så att karmen fick ett stadigt fäste.

IMG_2201.JPG IMG_2203.JPG IMG_2210.JPG

Carl-Jo-han gillar
  7. Sammy_j
    Renoverare Nivå 7
    Projekten fortsätter framåt :) detta har hunnits med på första 1,5 veckornas semester

-grävt ner markrör för el till rabatt nr 2

-elektrikern har bytt elcentralen + eluttag i rabatterna kopplade på astrour. Anlitande en helt ny startad enmans firma i byn mycket bra att jobba med!

-börjar byta panel på garaget hälften gjort nu ungefär. Tidigare har jag höjt sylen på garaget med ett Leca block samt bytt alla sylar då dom var obefintliga.

-lagt marksten längs ena gaveln och grävt en ny stenkista till värmepumpen.

IMG_2787.JPG
    IMG_2790.JPG
    IMG_2835.JPG
    IMG_2866.JPG
    IMG_2882.JPG

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: