4 4väggarochtak skrev:
Har nu kollat lite mer på fläktkonvektorer och jämför med vanliga vattenraddar. Det verkar som många förordar fläktkonvektorn pga att de sprider värmen bättre. Men jag har FTX i de tre rummen, med två utsug och mittenrummet med intblås, så det borde vara hyfsat bra cirkulation på luften och därmed också värmen, även med radiatorer. Vad tror ni?
Ingen som har koll på om min teori kan stämma?

En fördel med fläktkonvektor är att man kan få ganska hög effekt med låg framledningstemp.

4 4väggarochtak skrev:
Har nu kollat lite mer på fläktkonvektorer och jämför med vanliga vattenraddar. Det verkar som många förordar fläktkonvektorn pga att de sprider värmen bättre. Men jag har FTX i de tre rummen, med två utsug och mittenrummet med intblås, så det borde vara hyfsat bra cirkulation på luften och därmed också värmen, även med radiatorer. Vad tror ni?
En fläktkonvektor i ett av rummen kommer att sprida värmen bättre än om du bara har en radiator i ett av rummen. Om alternativen är en fläktkonvektor eller tre radiatorer så vinner radiatorerna garanterat när det gäller att sprida värmen. Men skall du ha radiatorer som ger önskad effekt med samma framledningstemperatur som golvvärmen kommer dessa att vara extremt stora. Däri ligger vinsten för din del. En fläktkonvektor kan ge högre effekt ur en mindre storlek. Cirkulationen får man på köpet vare sig man har nytta av det eller inte.

• Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Med fläktkonvektor har jag förstått att det är bra att överdimensionera för att hålla låg fart på fläkten och därmed hålla nere ljudet. Men hur ska man tänka? Hur många watt tror ni jag behöver med tanke på förutsättningarna?

jag undrar också hur mkt värme en konvektor utnyttjar från framledningen och vad tempen blir på returen? Eftersom LVVP’n primärt används för golvvärme på de två vanliga boplanen ser jag nog hellre att jag kan ställa flödet till den för att då kunna hålla en jämn diff på framledning och retur än att konvektorn jobbar för en specifik temp i rummet och därmed kan påverka LVVP’n att köra hårdare om skillnaden blir för stor. Tänker jag rätt eller är jag fel ute?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.