Vi har köpt ett hus som är byggt 1927.

Går i tankarna att byta tak och vill inte förstöra något.

Misstänker att dessa betongpannor är från tiden då huset byggdes. Åtminstone väldigt gamla. Har inget problem i dagsläget men börjar bli dags att byta ut dessa.

Vitt hus med gröna dörrar, gammalt tegeltak, stor veranda och trappa med pumpor framför. Blyertsprick på fasaden och gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt hus med tak täckt av gamla betongpannor, diskussion om att byta till liknande takpannor. Vit fasad och röd tegelstensskorsten.
Skapa konto

Frågan är om det finns liknande takpannor eller om vi måste ge oss på något annat.

Nedan är exempel på en sådana som förvärvats inomhus.
Gammal betongtakpanna liggande på ett träbord, delvis täckt av damm, med en klassisk enkelkupig profil.
Skapa konto
Gammal grå betongpanna med tre räfflor ligger på ett trägolv, delvis i skugga.
Skapa konto

Är det ett enkupigt taktegel som gäller för att ersätta detta?

Hej och välkommen (att skriva på forumet)
Om pannorna är hela finns det väl egentligen ingen anledning att kassera dem.

Söder om Sundsvall och i Gävle trakten har jag sett likadana eller liknande pannor, var i landet har du ditt hus?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen (att skriva på forumet)
Om pannorna är hela finns det väl egentligen ingen anledning att kassera dem.

Söder om Sundsvall och i Gävle trakten har jag sett likadana eller liknande pannor, var i landet har du ditt hus?
Huset finns i Blekinge.

Kan ta bättre bild på pannorna på taket imorgon i dagsljus men de är väldigt slitna.
Fotade med blixt nu.

Är mycket tillväxt och porerna har öppnat sig ganska mycket, men jag är en lekman. Det hade kanske gått att tvätta och vaxa upp dessa?

Vatten som kommer in genom taket vill jag helst undvika framöver. Så vill helst vara proaktiv och slippa problematiken 😂

Slitna takpannor med påväxt, fotograferade med blixt i mörker.
Skapa konto
Slitet tak med betongpannor, belagda med mossa och lav, fotat med blixt i mörker. Tecken på slitage och potentiellt läckage finns.
Skapa konto

För att undvika vatten inträngning är det viktigaste att underlaget är tätt.

På ett hus som är ca hundra år som ditt är det nog inte fel att lägga nytt underlagstak, ny läkt och nya pannor och beslag oavsett om du har orginal tak eller om det är bytt i 'halvtid'

F fribygg skrev:
För att undvika vatten inträngning är det viktigaste att underlaget är tätt.

På ett hus som är ca hundra år som ditt är det nog inte fel att lägga nytt underlagstak, ny läkt och nya pannor och beslag oavsett om du har orginal tak eller om det är bytt i 'halvtid'
Det är min tanke också. Planen är att eventuellt genomföra jobbet nästa sommar.

Men tycker pannorna har sin charm. Tror inte att jag sett likadana pannor någonstans.

Gillar ändå att vara lite annorlunda.
Så om det finns att få tag på nya av den här sorten så hade det varit roligt.

P Pluppy skrev:
Så om det finns att få tag på nya av den här sorten så hade det varit roligt.
Kollat med lokala byggnadsvårdare om det finns "nya" orginal pannor att uppbringa?

T
Tycker det där ser ut som de vanliga gamla pannorna som finns lite överallt på gamla hus. I alla fall runt Ronneby är de vanliga. Antar att de gjutits i trakten. På vissa finns det markeringar på undersidan men inte alltid.

Det borde gå att få tag på fler, men kanske lite värre att få tag på nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.