Hej!
Vi har flyttat in i en ny bostad och nu är det dags att piffa till trappan. Irriterar mig enormt på dessa (se foto) som går ända upp till taket. Vet någon om de har en bärande funktion på något sätt eller om jag bara kan kapa av dem till samma höjd som resten av räcket? Och om de är ”bärande” borde man väl kunna stabilisera räcket på annat sätt?

• Trappa med två lodräta pelare som går från golv till tak vid räcket, pilar pekar på dem. Brevid står en krukväxt vid trappans öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går ej att svara på utifrån bara bilden.
Det måste undersökas på plats hur räcket/stolparna är konstruerade.

Hur sitter stolparna fast under golvet?

A
Med det tunna staketet så blir det fladder om du kapar bort dem

• Gilla
Vintersnö och 3 till
  • Laddar…
Det räcket kommer tappa all stabilitet om du kapar.

• Gilla
Vintersnö
  • Laddar…
Cheesen
Vintersnö Vintersnö skrev:
Hej!
Vi har flyttat in i en ny bostad och nu är det dags att piffa till trappan. Irriterar mig enormt på dessa (se foto) som går ända upp till taket. Vet någon om de har en bärande funktion på något sätt eller om jag bara kan kapa av dem till samma höjd som resten av räcket? Och om de är ”bärande” borde man väl kunna stabilisera räcket på annat sätt?
Håller med om att det var otroligt fult gjort. Tillverka och sätt nya stolpar som du fäster i trapphålet i stället.

• Gilla
Vintersnö
  • Laddar…
Med det klena virket i staketet och ta bort det mot taket, så kommer staketet inte att stå stadigt. Kommer att gunga vid påfrestning . Att få till något grövre stolpar med bara infästning i golvet, på ett snyggt sätt, blir otroligt svårt eller omöjligt.

Cheesen Cheesen skrev:
Håller med om att det var otroligt fult gjort. Tillverka och sätt nya stolpar som du fäster i trapphålet i stället.
Eller hur! Tack för tips!

J jonaserik skrev:
Med det klena virket i staketet och ta bort det mot taket, så kommer staketet inte att stå stadigt. Kommer att gunga vid påfrestning . Att få till något grövre stolpar med bara infästning i golvet, på ett snyggt sätt, blir otroligt svårt eller omöjligt.
Ok, så synd! Då var det som jag anade, att de har en viktig funktion. Får försöka klura på hur jag ska lösa detta så att det blir snyggare men behåller stabilitet. Tack för hjälpen🙏🏾

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.