thomasx skrev:
ROTFLMAO

Det var nog den bästa analys jag sett på byggahus :D
Den är ju sann?? Man måste ha en Makita eller Festool för att skruva i trä. Vet du ingenting? o_O

Kattvovven skrev:
Den är ju sann?? Man måste ha en Makita eller Festool för att skruva i trä. Vet du ingenting? o_O
Vadå "vet du ingenting"?

Hur många makita LXT-verktyg och batterier har du?

thomasx skrev:
Vadå "vet du ingenting"?

Hur många makita LXT-verktyg och batterier har du?
3x4?

(undrar om han trampade på en öm tå och thomasx inte fattade att jag skojade)

Redigerat:
Kattvovven skrev:
3x4?

(undrar om han trampade på en öm tå och thomasx inte fattade att jag skojade)
Jo då, jag anade att du skojade, saknade en smiley dock. Kopplade bara inte till hur det hängde ihop med mitt inlägg. Man brukar ju bli road när man känner igen sig... ;)

Insåg när jag skrivit mitt förra inlägg att jag tappat räkningen på mina lxt-maskiner, dom är nog en 8-9 stycken nu.

thomasx skrev:
Insåg när jag skrivit mitt förra inlägg att jag tappat räkningen på mina lxt-maskiner, dom är nog en 8-9 stycken nu.
A.. Men alltså.. Min pappa är starkare än din, och jag har massa systainers! ;)

On topic : jag har byggt datorer i 17-18 år, och kört allt från rätt enkla skruvmejslar till lite bättre bits.

Personligen förstår jag inte riktigt nyttan med svindyra mejslar. Inte mycket i en dator som sitter som berget och sen är det rätt få storlekar på skruvar och det gäller ju även servrar. Lär väl inte vara mer än 3 olika skruv och PH2 borde typ duga till alla?

MEN, jag kan samtidigt förstå charmen med att jobba med lite finare grejer om man gör det ofta, men då borde en 10.8v skruvdragare med bättre bits vara mer effektivt.

Kattvovven skrev:
A.. Men alltså.. Min pappa är starkare än din, och jag har massa systainers! ;)
So what, min e större än din :cool:

Kattvovven skrev:
On topic : jag har byggt datorer i 17-18 år, och kört allt från rätt enkla skruvmejslar till lite bättre bits.

Personligen förstår jag inte riktigt nyttan med svindyra mejslar. Inte mycket i en dator som sitter som berget och sen är det rätt få storlekar på skruvar och det gäller ju även servrar. Lär väl inte vara mer än 3 olika skruv och PH2 borde typ duga till alla?

MEN, jag kan samtidigt förstå charmen med att jobba med lite finare grejer om man gör det ofta, men då borde en 10.8v skruvdragare med bättre bits vara mer effektivt.
Ja visst, mina laptops har sällan mer än tre olika grepp på skruvarna, men det är fasiken inte samma tre på dom olika burkarna, till detta sen de icke bärbara som är mer annorlunda. Så för en ambulerande servicetekniker är ju ett välsorterat kit smidigt förpackat guld värt. Att det sedan är kvalite gör ju bara jobbet enklare och roligare :)

thomasx skrev:
Ja visst, mina laptops har sällan mer än tre olika grepp på skruvarna, men det är fasiken inte samma tre på dom olika burkarna, till detta sen de icke bärbara som är mer annorlunda. Så för en ambulerande servicetekniker är ju ett välsorterat kit smidigt förpackat guld värt. Att det sedan är kvalite gör ju bara jobbet enklare och roligare :)
Erkänner, jag fullkomligt glömde bort laptops! *sträcker upp armarna i luften* ops :)

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Visst är det bra med bra verktyg men en hel del i denna sats finns inte användning i en dator.
Syl?
Spänningsprovare?
Insex i grövre dimensioner 4mm till M5 skruv 5mm till M6 6 mm till M8 ??
de grövre TORX så där T15 T 20 och T25, behövs det i en dator?

Men köp skaftade verktyg för de vanligaste skruvarna, jag jobbar ute 100-120 dagar per år och jag bär gärna skaftade men en del special har jag bara som bits. Senaste inköpet blev WERA med laserskuren topp, vi får väl se hur de håller.

Protte

phl skrev:
Klart mitt inlägg var en replik på andersmcs inlägg. Förstår inte nyttan med att såga ett tips på vettiga mejslar med en tramsig kommentar om exklusiva datorer. Att vilja använda fina väl fungerande verktyg i arbetet och på fritiden är ju inte direkt ovanligt.
Jaså, det var en replik ändå. Ja, det var ju inte så lätt att veta. Jag har alltid trott att man först läste inlägget, sedan skrev man en replik på innehållet i det.

Har jag sågat något tips? Nej!
Har jag skrivit någon tramsig kommentar? Nej!
Har jag skrivit om exklusiva datorer? Nej!

Så det är fortfarande lika svårt att se att mitt inlägg och din replik hör ihop.

Korvgubbe skrev:
Är det här månne första tråden där det helt plötsligt inte är okej att satsa en större summa pengar på verktyg? Annars brukar det låta att man behöver en skruvdragare för en halv månadslön även om man bara ska skruva upp en krok att hänga morgonrocken på :D
Oavsett vad som ska göras och oavsett vem som ska göra det, så är det generella rådet alltid: du behöver det absolut dyraste verktyget som finns för att ens kunna fundera på att utföra jobbet.

Ibland försöker jag nyansera debatten, men jag brukar få den typ av mothugg som jag fått i den här tråden.

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Ska man ha dom dyraste verktygen för att skruva i en dator , måste man väl ha kostym som arbetskläder med ? :p

Har andersmc månne funderat på att det kanske inte är vad man skriver utan hur man skriver det som avgör vad man får för reaktioner?

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Nu har vi ju hamnat lite bredvid ämnet. Helt OK när trådstartaren har fått svar och när det är trevliga sidodiskussioner. Annars inte så kul. Ni som vill diskutera mer kan antingen PM:a varandra eller PM:a mig med lite bra motivering till att tråden bör öppnas igen.
/mod

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.