19 653 läst ·
25 svar
20k läst
25 svar
Vertikalfräs med kutter & stål
Tack för tipset! Ska försöka med Toolbox först för att se om dom kan byta in MEC-satsen, den kostade trots allt 2600...
Mataraggregat verkar dessutom klumpigt om man ska köra småskaligt, vill inte ägna halva dagen åt inställningar och provkörningar, så det blir säkerhetsstål nu.
Klarar du dig med Julas frässats du som verkar vara fullfjädrad möbelsnickare? (i tanke tråden Furubord) Eller köper du stål någon annanstans? Tips?
Det är alltså stora höga kuttern i tidigare bilder du syftar på för kurvfräsning? Kan tänka mig att den är bra men kostar väl minst en halv månadslön?
Boken i tidigare tips är nu beställd från Bokus, 250 sidor att plöja igenom. Hur som helst mycket tacksam för alla tips så jag får behålla händerna!
/ Esbjörn
Mataraggregat verkar dessutom klumpigt om man ska köra småskaligt, vill inte ägna halva dagen åt inställningar och provkörningar, så det blir säkerhetsstål nu.
Klarar du dig med Julas frässats du som verkar vara fullfjädrad möbelsnickare? (i tanke tråden Furubord) Eller köper du stål någon annanstans? Tips?
Det är alltså stora höga kuttern i tidigare bilder du syftar på för kurvfräsning? Kan tänka mig att den är bra men kostar väl minst en halv månadslön?
Boken i tidigare tips är nu beställd från Bokus, 250 sidor att plöja igenom. Hur som helst mycket tacksam för alla tips så jag får behålla händerna!
/ Esbjörn
Har faktiskt inte mer än testat den och den funkar bra. Kör mest med kopierfräsen som jag tycker är kalasbra ( den "höga" du ser på mina bilder ). Den klarar iaf 80 mm i tjocklek och det kommer jag iaf bra långt på. Den är relativt billig att byta stål på. Räknar man på att man kan vända varje skär 4 ggr så blir priset ca 110:-.
Kör man med en TB90 eller Jula pirat kutter så skulle jag aldrig köra utan skydd när jag mallfräser ( tunga delar som kan lossna ). Och då ser man ju inte vad man gör. Där har du en annan orsak till att jag kör med kopierfräs med vändskär förutom priset jag nämde tidigare.
Edit: Kollat lite mer på bilderna på Julas fräs. Jo det är den med säkerhetsstål. Facket längst upp till vänster är helt svart. Det är säkerhetsstålen. Likaså i mitten till vänster så är det svarta stål inklämda mellan 2 blanka stål. Du ser även att det sitter säkerhetsstål monterad i kuttern.
Kör man med en TB90 eller Jula pirat kutter så skulle jag aldrig köra utan skydd när jag mallfräser ( tunga delar som kan lossna ). Och då ser man ju inte vad man gör. Där har du en annan orsak till att jag kör med kopierfräs med vändskär förutom priset jag nämde tidigare.
Edit: Kollat lite mer på bilderna på Julas fräs. Jo det är den med säkerhetsstål. Facket längst upp till vänster är helt svart. Det är säkerhetsstålen. Likaså i mitten till vänster så är det svarta stål inklämda mellan 2 blanka stål. Du ser även att det sitter säkerhetsstål monterad i kuttern.
Redigerat:
Väldigt upplysande tråd!
Jag fräser alltid med man-märkta kuttrar och alla tillgängliga skydd men undrar lite över detta påstående:
Eller menar du själva arbetsstycket? Är det i så fall säkrare med en vändskärskutter?
/ B, ivrig att lära sig mer.
Jag fräser alltid med man-märkta kuttrar och alla tillgängliga skydd men undrar lite över detta påstående:
Hur menar du med delar som kan lossna? Stålen sitter väl kilade i en TB90 så att ju fortare det snurrar desto hårdare sitter stålen fast?Snorunge skrev:
Eller menar du själva arbetsstycket? Är det i så fall säkrare med en vändskärskutter?
/ B, ivrig att lära sig mer.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Ja det kanske inte var så bra formulering. Beror kanske på min säkerhetsnoja.bengtn skrev:
Så här tänker jag:
En TB90 kutter sticker stålen ut ca 10 mm från kuttern beroende på att den är i första hand avsedd för profilfräsning med anhåll. Fastsättningen av stålen är som du säger idiotsäker så där ska ju inget hända. Men just 10 mm i utstick upplever jag lite otäckt om stålet skulle gå av just där. Jag vet, precis som en kärnkraftsolycka så ska det ju inte hända. Men den mänskliga faktorn kan komma in där. t.ex. man får sendrag, hostar, telefon ringer, man tappar focus, hjärnsläpp, mm. Och då kan det hända.
Och nybörjare brukar i brist på rutin få urslag och spjälkningar vid mallfräsning vilket gör att man kan få en perfekt "vollyträff" på ett urslag när stålet sticker ut 10 mm.
Kopierfräsen med vändskär jag kör med är väl ett ganska nytt påfund. Tycker den är säkrare. Men när inte den fanns så hade man inget val. Det är ju en avvägning var och en avgör själv. Som jag sa tidigare så kanske jag är lite väl säkerhetsnojig.
Redigerat:
OK, då förstår jag.
Säkerhetsnoja är bra att ha i närheten av kraftiga maskiner. Går det fel går det fort.
Jag har inte ägnat mig åt så mycket mallfräsning men de gånger jag gjort det har mallen dels haft en start- och stoppsträcka dels stadig fastsättning av arbetsstycket.
Startsträckan gör att man kan styra in mall mallen mot mallringen innan fräsningen börjar och får enklare start.
Mallen håller också händerna på behörigt avstånd från kuttern.
/B
Säkerhetsnoja är bra att ha i närheten av kraftiga maskiner. Går det fel går det fort.
Jag har inte ägnat mig åt så mycket mallfräsning men de gånger jag gjort det har mallen dels haft en start- och stoppsträcka dels stadig fastsättning av arbetsstycket.
Startsträckan gör att man kan styra in mall mallen mot mallringen innan fräsningen börjar och får enklare start.
Mallen håller också händerna på behörigt avstånd från kuttern.
/B
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Den fräsen ser ju riktigt trevlig ut. Sen har den ju avsevärt lägre periferihastighet än ett TB90 falsstål i en större kutter. Det höjer ju också säkerheten en hel del och sänker inte kvaliteten på fräsningen nämnvärt, eller?Snorunge skrev:
En fråga som jag ställer mig är dock om jag kan köra den i min fräs? Jag har maxvarv 7000 och Metabo rekommenderar en perf. hastighet på minst 37-38 m/s för att eliminiera kickback. Frågan är om risken för kickback är något att betänka med vändstålsfräsen kontra en TB90 med stål som sticker ut. För med 7000 varv och en diameter på 62 mm får man "bara" 23 m/s (82 km/h). Med ett TB90 och 10 mm falsstål blir det 40 m/s (145 km/h).
Jepp! Inga problem, satsen är returnerad och jag får lägga ut några 1000 extra nu, men för en hemmasnickrare som mig så tar jag säkerhetstipsen på allvar och kör MAN i fortsättningen.mattiaswahlberg skrev:
Snorunge skrev:Har faktiskt inte mer än testat den och den funkar bra. Kör mest med kopierfräsen som jag tycker är kalasbra ( den "höga" du ser på mina bilder ). Den klarar iaf 80 mm i tjocklek och det kommer jag iaf bra långt på. Den är relativt billig att byta stål på. Räknar man på att man kan vända varje skär 4 ggr så blir priset ca 110:-.
Men jag fattar inte riktigt det där med vändskären, det är ju ingen profil på dom? Ser ju ut som svarvstål? Hur skapar du profilen med den där kuttern? Om du vill fräsa ut en mjukt rundad profil på ett krön till ett dalaskåp? Hur gör du det med vändskärskuttern?
Det här kräver en utredning! Väntar på en fin fotoserie i din illustrativa anda
/ Esbjörn
Nä, den där fräsen kan bara fräsa "rakt".
Den är till för att fräsa efter mall eller med anhållen.
Titta i Snorungens projekttråd om furubordet så ser du.
Till profiler måste man ha en annan fräs á la bilden i inlägg #12 här uppe.
Annars kommer nog bildserien snart
Den är till för att fräsa efter mall eller med anhållen.
Titta i Snorungens projekttråd om furubordet så ser du.
Till profiler måste man ha en annan fräs á la bilden i inlägg #12 här uppe.
Annars kommer nog bildserien snart
Det var en bra fråga. Rek.varv på kopierfräsen är 8000 - 12000 v/min. När jag kör på 9000 v/min så får jag ca 28,3 m/min. Min. hast. anger Moretens till 23,6 m/min. Nu finns det väl vissa säkerhetsavstånd. Annars få du väl höja varvtalet genom att inhandla en frekvensomformare. Begriper inte varför det ska skilja mellan olika tillverkare.mattiaswahlberg skrev:En fråga som jag ställer mig är dock om jag kan köra den i min fräs? Jag har maxvarv 7000 och Metabo rekommenderar en perf. hastighet på minst 37-38 m/s för att eliminiera kickback. Frågan är om risken för kickback är något att betänka med vändstålsfräsen kontra en TB90 med stål som sticker ut. För med 7000 varv och en diameter på 62 mm får man "bara" 23 m/s (82 km/h). Med ett TB90 och 10 mm falsstål blir det 40 m/s (145 km/h).
En intressant iaktagelse på Moritens tabell är att den gäller för kuttrar med 2 skär. Kopierfräsen sitter stålen med 60 graders försjutning. Om det kan inverka?
Toolbox hade en monster kopierfräs förut med 80 mm och 120 mm i höjd. Den behövde 18 st vändskär. Den har dom tydligen slutat att sälja. Men sen är det kanske svårt att komma in i vissa partier på mallen
Vad beträffar ytan så var jag lite skeptisk till om det skulle bli "skarvar" vid övergångarna mellan 2 skär. Och det är det inte. Inget man ser iaf.
Gruvberget:
Precis som bax säger så måste du skilja på profilfräsar (TB90) och kopierfräsar. Sätter du i ett rakstål (falsstål) i din TB90 och sätter på ett kullager så har du en kopierfräs. Ska du inte mallfräsa så behöver du inte köpa en kopierfräs.
På frågan om du vill fräsa ut en mjukt rundad profil på ett krön till ett dalaskåp?
Nu vet jag inte riktigt hur du vill ha det, men ett tips är att du inte behöver göra allt i ett moment. Jag skulle nog köra böjen med kopierfräsen och sen ta den bordsmonterade överhandsfräsen för kantavrundningen.
Redigerat:
Klicka här för att svara