Hur kopplar på verobard och med kabel.
Och med koponeter?.

Jag tror jag talar för de flesta här på forumet när jag säger: Va? :)

Försök en gång till och förklara vad det är du frågar om så skall vi se om vi inte kan peka dig i rätt riktning.

Verobard är ett kretskort!!!.Min fråga var hur kopplar kablar.
Lödar komponter typ montstånd etc.
Jag hoppas jag var tydligare nu.

Weroboard finns (fanns?) och består av ett enkelsidigt mönsterkort med ledningsbanor och oftast med hål borrade på raster 2.54 mm. Används främst för prototypbyggen eller mycket enkla kretslösningar. Med hjälp av byglingar och kapningar av ledningsmönstret och komponenter avsedda för hålmontering kan man löda ihop den krets man önskar.

Veroboard är ett varumärke tillhörigt Vero Precision Engineering Ltd . Tillverkningen började 1960 och det finns fortfarande kvar i handeln.
Komponenter och kablar löds fast på kopparremsorna. Avbrott i kopparn görs enklast med ett borr c:a 3 mm. Se vidare inlägg #4

Exempel på oanvänt kort:

VEROBOARD_sample.jpg

Jo jag misstänkte att det var Veroboard som avsågs. Men det gick ju inte riktigt att uttyda. Och eftersom jag inte träffat någon som både vet vad det är, och dessutom *inte* vet vad man har det till så finns det ju anledning att undra.

Till TS. Din fråga är fortfarande lite av "hur långt är ett snöre". Vad specifikt är det du vill veta? Hur man löder anslutningar? (Sök "how to solder" på Youtube; Dave på EEVbloggen är ju alltid en favorit så börja där: https://www.youtube.com/watch?v=J5Sb21qbpEQ). Var man hittar komponenter? Hur man designar, utvecklar, bygger och testar olika analoga och digitala kretsar på en Veroboard. (Är en fråga som kan ta år att utreda).

furulundman skrev:
Lödar komponter typ montstånd etc.
.
Ja.
.

Lite exempel på motsvarande teknik från Schroff :
IMG_20141202_184055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141202_184108.jpg
Skapa konto

Ett annat exempel, RIAA-förstärkare från 1970-talet. Sladdarna anslutna via lödstift.

RIAA.jpg
Skapa konto

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Var man köper komponter vet jag.Jag vill veta hur man byglar,och med.
Och man lödar på kortet.Hur långt ett snöre är tramsigt uttal.

Man byglar med isolerad eller oisolerad enkel eller flerledare kopparkabel. Kopparbanor för lödningar finns normalt bara på ena sidan. Att köpa lämpliga komponenter kan faktiskt vara det svåraste, eftersom många komponenter idag inte finns för hålmontage och inte med den delningen mellan anslutningarna.

Exempel på byglingar, både med blank och med isolerad tråd, finns i bilderna ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.