- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
För att ha superkraften att kunna forma trä och metall till vad man vill utan att vara beroende av andra är en berusande känsla?
Vi funderar på att köpa lite dyrare verktyg eftersom vi i två år har hankat oss fram med kinagrejer, och nu börjar vi märka vad vi behöver för verktyg och på vilket sätt kinagrejerna inte är så bra som man skulle önska.
Att snickra och bygga är inte vårt största intresse, men vi gör ändå en hel del, och allt som kan underlätta är positivt. Vi vill inte behöva dra oss för att göra något för att sticksågen är så kass, eller något i den stilen.
Jag anser fortfarande att vi gjorde rätt som började lite försiktigt och köpte efter hand, för man behöver inte alla verktyg som finns, utan det beror på vad man ska göra. Nu märker vi att det mesta kommer till nytta ganska ofta, exempelvis skruvdragaren, och då är det skönt att ha bra verktyg som funkar. Sedan är det möjligt att det räcker med verktyg för 1000-1500 och inte 3000, det är väl lite svårare att bedöma. Elverktyg för 69,90 är inget att ha, enligt vår erfarenhet.
Att snickra och bygga är inte vårt största intresse, men vi gör ändå en hel del, och allt som kan underlätta är positivt. Vi vill inte behöva dra oss för att göra något för att sticksågen är så kass, eller något i den stilen.
Jag anser fortfarande att vi gjorde rätt som började lite försiktigt och köpte efter hand, för man behöver inte alla verktyg som finns, utan det beror på vad man ska göra. Nu märker vi att det mesta kommer till nytta ganska ofta, exempelvis skruvdragaren, och då är det skönt att ha bra verktyg som funkar. Sedan är det möjligt att det räcker med verktyg för 1000-1500 och inte 3000, det är väl lite svårare att bedöma. Elverktyg för 69,90 är inget att ha, enligt vår erfarenhet.
Jag köper en massa verktyg för att jag vill veta att jag har det jag behöver när jag kommer på att jag vill göra något.
Jag brukar köpa det dyraste jag har råd med (ibland dyrare än jag egentligen har råd med) för jag är så less på billigt skräp.
Skulle jag någon gång hitta bra grejer billigare än jag har råd med så jublar jag.
Men mest av allt försöker jag ha allt för att ha det jag behöver när jag behöver det.
Skulle jag vara tvungen att åka iväg och hyra/köpa allt jag behövde så går arbetslusten snabbt över.
Jag brukar köpa det dyraste jag har råd med (ibland dyrare än jag egentligen har råd med) för jag är så less på billigt skräp.
Skulle jag någon gång hitta bra grejer billigare än jag har råd med så jublar jag.
Men mest av allt försöker jag ha allt för att ha det jag behöver när jag behöver det.
Skulle jag vara tvungen att åka iväg och hyra/köpa allt jag behövde så går arbetslusten snabbt över.
När jag var liten så satsade jag mina surt förvärvade pengar på "tjejen", resor och festande.
Sedan lägger man pengar på ungarna
Sedan blir det mer utrymme att lägga pengarna på bra verktyg när bekvämlighets- och resultatkraven ökas.
Sedan lägger man pengar på ungarna
Sedan blir det mer utrymme att lägga pengarna på bra verktyg när bekvämlighets- och resultatkraven ökas.
En anledning till att ha fina grejer är ju att när frugan säger: nej nu måste du fixa ditt o datt....
Då fullkomligen studsar man ju ur soffan o är på bettet direkt
.
Då fullkomligen studsar man ju ur soffan o är på bettet direkt
Jag köper dyra verktyg mycket av ren tjurskallighet, jag hatar slit och släng. Sedan är det ju bara en ren bonus att man kan sitta ett par timmar i sträck med t.ex en slipmaskin och gå därifrån med bra humör
Det är för övrigt samma sak vad det än gäller, jag köper bra verktyg likaväl som jag köper ordentliga bestick, reservdelar till bilen eller en stereo.
På tal om stereo
"Danne 78
Resten är min prylfixering och att det känns roligare att jobba med dem (oavsett om det verkligen går bättre eller om det är placeboeffekten), precis som man ibland får för sig att stereon måste heta DENON eller NAD annars går det inte att lyssna"
Det är ju fakta att stereon måste heta NAD eller likvärdigt! ;D
Det är för övrigt samma sak vad det än gäller, jag köper bra verktyg likaväl som jag köper ordentliga bestick, reservdelar till bilen eller en stereo.
På tal om stereo
"Danne 78
Resten är min prylfixering och att det känns roligare att jobba med dem (oavsett om det verkligen går bättre eller om det är placeboeffekten), precis som man ibland får för sig att stereon måste heta DENON eller NAD annars går det inte att lyssna"
Det är ju fakta att stereon måste heta NAD eller likvärdigt! ;D
Varför dricker vissa lyxvin när det finns lådvin, varför bär vissa armanikostym när det finns billigare på exvis H&M, ja jämförelsen kan göras längre 
Bryr mig inte ett dugg över vad andra bränner sina stålar på utan vill jag ex.vis köpa en Makita 18V LION så gör jag det för att den kommer till användning skulle inte falla mig in att köpa bara för att "andra" har en så´n.
Maskiner,verktyg eller andra saker som man inte använder så ofta duger billigare märken gott till.
Allt handlar om prioriteringar iaf för mig, menar en del kan ju bränna bort halva lönen på krogen eller spela bort, till vilken nytta....
Bryr mig inte ett dugg över vad andra bränner sina stålar på utan vill jag ex.vis köpa en Makita 18V LION så gör jag det för att den kommer till användning skulle inte falla mig in att köpa bara för att "andra" har en så´n.
Maskiner,verktyg eller andra saker som man inte använder så ofta duger billigare märken gott till.
Allt handlar om prioriteringar iaf för mig, menar en del kan ju bränna bort halva lönen på krogen eller spela bort, till vilken nytta....
Med bra prylar har man ju eliminerat åtminstone halva felmarginalen skiter det sig är det mig det beror på och inte en taskig såg eller annat skräp. Jag kan alltid bli bättre, det vet jag men hur mycket suger det inte att veta att man är bra men att verktygen förstör för en!
Dessutom kan det också vara en fråga om säkerhet. Billiga maskiner = sågar utan motorbroms, borrhammare som inte stannar när borret nyper o s v. Nä tack.
Har en hel del konst men hittills inte fattat att jag behöver en Hilti-maskin för att hänga den stort tack för tipset!!!
MVH
Ronnie
Dessutom kan det också vara en fråga om säkerhet. Billiga maskiner = sågar utan motorbroms, borrhammare som inte stannar när borret nyper o s v. Nä tack.
Har en hel del konst men hittills inte fattat att jag behöver en Hilti-maskin för att hänga den stort tack för tipset!!!
MVH
Ronnie
För att:
Jag inte har tid att krångla med maskiner som är kassa/funkar mindre bra
Jag inte är snickare till yrket, alltså jag lever i tron om att jag snickrar 'bättre' med bra hjälpmedel
Jag är trött på att handla billigt som ofta innebär handla 2ggr vilket ofta blir dyrare än dyrt första ggn.
Jag har typ 99% av huset kvar att renovera, så verktygen kommer få bekänna färg både en och 10ggr.
Osv.
Jag inte har tid att krångla med maskiner som är kassa/funkar mindre bra
Jag inte är snickare till yrket, alltså jag lever i tron om att jag snickrar 'bättre' med bra hjälpmedel
Jag är trött på att handla billigt som ofta innebär handla 2ggr vilket ofta blir dyrare än dyrt första ggn.
Jag har typ 99% av huset kvar att renovera, så verktygen kommer få bekänna färg både en och 10ggr.
Osv.
Frågan kanske borde formuleras med tanke på de fina maskiner och verktyg folk i gemen tydligen har varför köper privatpersoner tjänster av dyra hantverkare som de bara kommer att anlita en gång per årtionde???
Jöbbet kan ju göras ändå, typ själv. ;D
MVH
Ronnie
Jöbbet kan ju göras ändå, typ själv. ;D
MVH
Ronnie
Exakt, det är just det det handlar om, intressenphl skrev:
Alla med sitt!
Det har inte slagit byggare henke att det finns privatpersoner som använder sina verktyg mer eller mindre varje dag?
Jag kör min blåa skruvdragare, GCM10, GTS10 osv minst varannan dag sedan 7-8 år tillbaka (eller så länge jag haft verktyget).
Varför skulle jag köpa billigt skit som inte fungerar?
Jag tror att det är rätt få som köper dyra verktyg och sedan använder dom var tionde år.
Att det är billigt att hyra är dessutom en myt. Om man aldrig ser adminavgifterna när man hyr så ser det billigt ut, räknar man in alla påslag hyreshusen har så kostar minsta lilla maskin ett par hundringar minst. Det lönar sig snabbt att köpa sina maskiner.
Jag kör min blåa skruvdragare, GCM10, GTS10 osv minst varannan dag sedan 7-8 år tillbaka (eller så länge jag haft verktyget).
Varför skulle jag köpa billigt skit som inte fungerar?
Jag tror att det är rätt få som köper dyra verktyg och sedan använder dom var tionde år.
Att det är billigt att hyra är dessutom en myt. Om man aldrig ser adminavgifterna när man hyr så ser det billigt ut, räknar man in alla påslag hyreshusen har så kostar minsta lilla maskin ett par hundringar minst. Det lönar sig snabbt att köpa sina maskiner.
Jamen 20 lök på en kamera ÄR ju tokigt. Skärp dig för bövelen.Cricce skrev:
Vilken blixt ska jag köpa till en 50d föresten?