Skål!

Det hjälper ju inte att reklamera... maskinerna är ju inte bättre...

ding-ding... faller poletten ner... Köp kvalitet istället.

Nu ska jag bada... 32 grader i poolen mumma

Nimajneb skrev:
Skål!

Det hjälper ju inte att reklamera... maskinerna är ju inte bättre...

ding-ding... faller poletten ner... Köp kvalitet istället.

Nu ska jag bada... 32 grader i poolen mumma
Jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk.

Jag har det mycket bättre här i det enda rummet i huset jag kan bo i, där jag får allt vatten från en vattendunk, där jag enbart har en kemtoa, där all mat tillagas i mikron, där ..........

Jag är inte bitter.

:)

Har tyvärr samma erfarenhet att antingen kör jag en billig biltema/rusta nånting för att testa om jag behöver maskinen. T.ex som borrmaskin för mig som har träväggar och knappt använder annat än skruvdragaren.

Exakt som Nimajneb så har jag upplevt vissa problem med black&decker, 2st gröna bosch, skil, mfl som med de billigare skitverktyg jag köpt ibland. Så de verktyg man köpt "halvdyra" har ju varit de man viljat använda lite mer och därför i slutändan ändå köpt en Makita, blå bosch mm

Sloman lät för mig inte speciellt annorlunda mot alla andra även om man kallar sig enkel hemmabyggare - det är de flesta av oss. Det är stor skillnad i mina ögon att säga att man ska hänga nån enstaka tavla eller liknande mot att skriva som han - sätta några nya väggar, bygga trädäck, lägga golv. Mycket mer jobb än så gör väl ingen hemmabyggare men bra verktyg lönar sig helt enkelt. Det går snabbare, smidigare, oftast med bättre resultat och inte alltför sällan mer ekonomiskt i längden då man i slutändan ändå hamnar på att handla kvalitetsverktyg

MVH Lorant

Min gröna bosch skruvdragare som jag har på jobbet duger fint som sagt. Lasern är en bosch blå iofs.

När det gäller skruvdragare så står jag fast. tavelhänging och något mindre snickarjobb så går det bra med 199 kronors dragare. Vid lite mer användning så duger en grön bosch "1000 kronors maskin". "Proffsmaskiner" för mig används just i proffsionella syften där maskinerna går i ett flera timmar om dagen i flera år. Inget man MÅSTE ha hemma iaf,

Sticksågar,cirkelsågar osv har jag inte så mycket erfarenhet av vad gäller kvalite så där får jag ta ditt ord att "1000 kronors maskiner" är nästintill lika dåliga som 139 kronors.

haft en slipmaskin för 200 kronor också när jag slipade en trapp.. Den höll. Antar att jag är en slit o släng människa

Redigerat:
Mikael_L
Lite skrev:
...Pratar man med verktygsnissar så måste verktygslådan kosta 30 000 minst...
Då menar du Euro då, va ???, annars var det på tok för billiga verktyg, alt för få :P

När grön bosch dissas så mycket här vill jag ändå framhålla att jag är oerhört nöjd med min gröna PSR 14,4 LI-2 -dragare. Då har jag ändå en Hitachi proffsmaskin i 3k-klassen att jämföra med.
Jättebra driftstid, trots sitt 1,3 Ah batteri, jag drar i ungefär lika många skruv som med hitachin's 2,6 Ah-batteri. Stark så det räcker till det mesta. Autolock-chuck. Och dessutom jättelätt med sina 1,3 kg.
Bra balans tycker jag också att den har.

På minussidan kan jag räkna upp: 10mm-chuck, 3-4 timmars laddtid och att reglagen för hög/låg hastighet samt rotationsriktning inte alls är lika bra som Hitachin's (eller de flesta proffsmaskiner öht).
Den har dessutom lite dåligt krypkörningsläge, det finns där men det är oerhört lätt att trycka in strömbrytaren den 1/10 mm längre som gör att det bara går sakta, inte blir extrem krypkörning.
Denna sista nackdel retar mig dock nästan aldrig i det verkliga livet, det kan väl inte ens vara en av 2000 skruvar jag behöver köra eller starta extremt långsamt.

Men denna Bosch har alltså Litium-ION batterier, jag har hört av rätt många som har haft gröna bosch-dragare med Ni-MH-batterier att dom har blivit värdelösa rätt snabbt.
Min 14.4 LI-2 har jag nu plågat i 3 år, och än inte märkt av någon direkt försämring av batteriet.

Förövrigt är jag rätt nöjd med grön bosch PMF180 också. Men den har jag använt rätt lite samt har inte något annat att jämföra med.

För rent professionellt arbete är givetvis 3-4 timmar laddtid helt oacceptabelt, men för hemmafixaren går det säkert att leva med, särskilt som batteriet är i princip samma laddningsstatus när man tar fram den ur lådan ett halvår efter man la bort den. (Japp, det har jag också "testat"),

Fortfarande blöt i håret..

men kan det vara så att skillnaden mellan grön i bl,å krymper (även prisskillnaden) men o andra hand så är en 3h laddtid för en skruvdragare en direkt dealbreaker. Ska man ex göra ett tralljobb hemma så funkar det ju inte.

PMF vs GOP (har båda) ljudnivå o smidighet skiljer våldsamt.. (Fick GOPen på köpet när jag köpte Seltmans monsterpaket)

Den där psr 14,4-li2 ingick i min diss......

Tack så mycket för diskussionen..
Trodde faktiskt man skulle få rätt så bra saker i 1000kr klassen..
Såg det som..
199kr rusta - använd och släng
1000kr bosch / b&d - bra saker för de som inte använder det dagligen
3000kr och upp för de som använder det dagligen

Aja nu blir det inget "massinköp" av verktyg iaf utan får handla efter behov och ta beslutet då.
Köpte en klippo s gsv excellent och en bensindriven häcksax som åt upp mycket av budgeten.

Verktyg av kvalitet ska man alltid ha radarn på för och köpa när rätt tillfälle kommer. Om man känner att man måste köpa ett visst verktyg idag blir det ofta ett dyrt proffsverktyg hos lokala handlaren eller en 199kr maskin på rusta.

Är man smart så har man redan hittat sin proffsmaskin för ....1000kr normalpris 2-3k

Ett bra sett att ha koll är att hänga lite här på forumet där vi gärna delar med oss om klipp som vi hittar runt om i världen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.