10 633 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Verktyg & maskiner för vänsterhänta.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/handverktyg/sagar/kap--och-klyvsagar/292861/Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Är det handtaget för motorsågar?
Helt värdelöst verktyg. Mina föräldrars såg höll på åka med till tippen av ren frustration över handtaget. En såg som endast är skön i en hand. Jag sågar i bland med höger men mest med vänster. (Som vänsterhänt)E Ergo skrev:
Köper man en sådan så köpa lika bra två.
Jag saknar allmänt verktyg som är mer unihandtänk på.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ni som också är vänsterhänta hur håller ni motorsågen?
Själv håller jag den så att jag gasar den med vänster pekfinger, och det vilket känns lite oergonomiskt tycker jag.
Själv håller jag den så att jag gasar den med vänster pekfinger, och det vilket känns lite oergonomiskt tycker jag.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det skulle vara ännu farligare för mig att hålla sågen som en högerhänt.
Men frågan är hur det skulle gå om jag fick för mig att ta motorsågskörkort och vill hålla sågen så.
Det finns motorsågar för vänsterhänta jag har googlat lite. Då vet jag vad jag ska önska mig i 50-årspresent
Men frågan är hur det skulle gå om jag fick för mig att ta motorsågskörkort och vill hålla sågen så.
Det finns motorsågar för vänsterhänta jag har googlat lite. Då vet jag vad jag ska önska mig i 50-årspresent
Redigerat:
Jag är vänsterhänt, men kastar och sparkar med högern. Många saker (förutom att skriva...) går nästan lika lika bra med högern. T ex spelade jag pingis och badminton när jag var yngre och hade inga problem att flytta över racketen till högerhanden för att nå en kantboll.
Motorsågen håller jag vanligtvis så att jag gasar med högerhanden, men kan byta t ex om jag kvistar och behöver komma åt i nån konstig vinkel.
Motorsågen håller jag vanligtvis så att jag gasar med högerhanden, men kan byta t ex om jag kvistar och behöver komma åt i nån konstig vinkel.
Hyltran från Veglemyren skrev:
ja byt såg , det är det vettigaste
Det finns inte på kartan att ta motorsågskort om man håller sågen på fel sätt. Det är farligt! Är det någon som funderar på att ta kort så börja träna på att hålla tummen rätt på bygeln (vänsterhanden), hade (och har) jätteproblem med det. Tummen ska gå runt bygeln, inte ligga på den. Lite som när man formar ett o med tumme och pekfinger, fast ännu tajtare.
De tyngre verktygen överlåter jag åt maken som är mer ambidexter än vänsterhänt och kan välja hand för det mesta, troligen för att båda föräldrarna är högerhänta så han har tvingats träna in "rätt" hand.. Men sax, linjal och en del annat har vi vänsterhänta, till högerhänta dotterns förtvivlan. Och på pin kiv har jag köpt en vänsterhänt campingkonservöppnare, det är otroligt roligt att sätta den i handen på en högerhänt person för att demonstrera hur besvärligt vi har det!
Många tänker inte heller på att tex knivar, såsskedar mm ofta är högerhänta, med pip/slipning bara på ena sidan. Och Jonas, den klassiska potatisskalaren, som från början är dubbelriktad blir antingen högerhänt eller vänsterhänt efter många års användning för att man sliter ner det blad som inte används! Så jag kan inte skala potatis hos mina föräldrar eftersom min högerhänta mamma alltid var den som skalade potatis. Och nu tror min pappa att det är reumatismen som gör det så svårt att skala potatis, fast jag visat honom hur eggen saknas...
Många tänker inte heller på att tex knivar, såsskedar mm ofta är högerhänta, med pip/slipning bara på ena sidan. Och Jonas, den klassiska potatisskalaren, som från början är dubbelriktad blir antingen högerhänt eller vänsterhänt efter många års användning för att man sliter ner det blad som inte används! Så jag kan inte skala potatis hos mina föräldrar eftersom min högerhänta mamma alltid var den som skalade potatis. Och nu tror min pappa att det är reumatismen som gör det så svårt att skala potatis, fast jag visat honom hur eggen saknas...
Jag är också vänsterhänt men på ren jävelskap försöker jag använda höger så mycket det går så att jag inte blir så utsatt för att jag bor i en högerhänt värld.
Lärde mig även skriva med höger hand nån gång efter jag fyllde 30. Hade så dålig form på vänster hand, krampade sig alltid och så ville jag träna upp högerhandens kontroll mera och då är skrivning ett bra alternativ.
Men annars så min lilla Emco rikt och planhyvel är spegelvänd, skulle passa bra åt vänsterhänta, synd den är så liten bara. Jag har ingen skillnad själv.
Lärde mig även skriva med höger hand nån gång efter jag fyllde 30. Hade så dålig form på vänster hand, krampade sig alltid och så ville jag träna upp högerhandens kontroll mera och då är skrivning ett bra alternativ.
Men annars så min lilla Emco rikt och planhyvel är spegelvänd, skulle passa bra åt vänsterhänta, synd den är så liten bara. Jag har ingen skillnad själv.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är fördelar för mänskligheten med att vissa av oss är vänsterhänta tillexempel om man jagar med spjut i grupp, om många människor gräver ett dike tillsammans eller om man ägnar sig åt annan lagsport.K kristofo skrev:Det finns inte på kartan att ta motorsågskort om man håller sågen på fel sätt. Det är farligt! Är det någon som funderar på att ta kort så börja träna på att hålla tummen rätt på bygeln (vänsterhanden), hade (och har) jätteproblem med det. Tummen ska gå runt bygeln, inte ligga på den. Lite som när man formar ett o med tumme och pekfinger, fast ännu tajtare.
Men just när man ska bygga vissa komplicerade verktyg orsakar vänsterhänta problem ibland.
Hur skulle det gå för mig om jag köpte en vänsterhäntsåg och försökte ta motorsågskörkort, om du fick bestämma?
Redigerat: