5 050 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Verktyg/Maskin "måsten" för villa..
Sida 1 av 2
Har precis efter ett liv i lägenhet köpt hus av det större slaget med ca 1600kvm tomt med träd, buskar och än så länge levande rosenbuskar. Har egentligen inte en enda vettig pryl för mitt nya liv och undrar lite om "idiot"-tips på måste-saker jag kommer att behöva.
Gissar hittils på:
Gräsklippare (vilken sort? Bensindriven med multiclip? Automower? Sittklippare?)
Häcktrimmer
Grästrimmer
Trädgårdsset (sekatör, spadar osv)
Antagligen skitkorkad fråga, men alla tips är bra innan jag tvingas be vänner och familj och grundkurs =)
Gissar hittils på:
Gräsklippare (vilken sort? Bensindriven med multiclip? Automower? Sittklippare?)
Häcktrimmer
Grästrimmer
Trädgårdsset (sekatör, spadar osv)
Antagligen skitkorkad fråga, men alla tips är bra innan jag tvingas be vänner och familj och grundkurs =)
Det allra viktigaste är nog trots allt att inte ha tummen på fel ställe om det inte ska bli orimliga kostnader.
Skämt åsido så behöver du en rejäl uppsättning handverktyg, borrmaskin, skruvdragare, m.m. Det är bara att läsa igenom verktygsforumet här så kommer du ganska snart att inse att det finns ingen gräns för vad du behöver i verktygsväg.
Skämt åsido så behöver du en rejäl uppsättning handverktyg, borrmaskin, skruvdragare, m.m. Det är bara att läsa igenom verktygsforumet här så kommer du ganska snart att inse att det finns ingen gräns för vad du behöver i verktygsväg.
Du kommer behöva ALLT,
och det kommer att bli DYRT
men det är åxå JÄTTEROLIGT.
Grejen är i vilken ordning köper du dina nya leksaker.
Flyttar du in i vinter så kan du ju vänta med gräsklipparen typ
flyttar du in i höst så måste du köpa en inom en vecka
osv osv
Vilka verktyg du behöver finns det ett par bra trådar här i forumet, när det gäller trädgårdssidan så är som sagt kortsiktigt det viktigaste en gräsklippare och varför inteen vanlig bensinare på blocket bara för att undvika att du behöver ta fram lien senare, du kommer att ha så mycket utgifter i början anyway.
och det kommer att bli DYRT
men det är åxå JÄTTEROLIGT.
Grejen är i vilken ordning köper du dina nya leksaker.
Flyttar du in i vinter så kan du ju vänta med gräsklipparen typ
flyttar du in i höst så måste du köpa en inom en vecka
osv osv
Vilka verktyg du behöver finns det ett par bra trådar här i forumet, när det gäller trädgårdssidan så är som sagt kortsiktigt det viktigaste en gräsklippare och varför inteen vanlig bensinare på blocket bara för att undvika att du behöver ta fram lien senare, du kommer att ha så mycket utgifter i början anyway.
Nytt hus, begagnat?
Isåfall hur begagnat, vilket skick? Har du vetskap om vissa kommande renoveringsbehov eller ombyggnationer
Lite lättare att föreslå ifall vi vet lite mer om vad du har framför dig.
Sen kommer valen, vilka prylar.
Och vilken kvalite, Proffs, hemmafixare, kinaskräp, begagnat.
Isåfall hur begagnat, vilket skick? Har du vetskap om vissa kommande renoveringsbehov eller ombyggnationer
Lite lättare att föreslå ifall vi vet lite mer om vad du har framför dig.
Sen kommer valen, vilka prylar.
Och vilken kvalite, Proffs, hemmafixare, kinaskräp, begagnat.
Det finns en ganska bra tråd, startad av Swetrot, i liknande din situation.
Nu behandlar den här tråden mest maskiner och verktyg för snickeri osv, inte trädgårdmaskiner.
Men väl värd att läsa ändå.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html
Nu behandlar den här tråden mest maskiner och verktyg för snickeri osv, inte trädgårdmaskiner.
Men väl värd att läsa ändå.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html
Som om det inte vore nog med en mängd redskap och verktyg, man bör ju även kunna använda dem på rätt sätt. Därför bör man, enligt mina egna erfarenheter, vara kunnig i följande yrken:
Sotare, takläggare, murare, rörmokare, snickare, målare, elektriker, golvläggare,
bilmekaniker, bilelektriker, tv-reparatör, tapetserare, plåtslagare, svarvare,
trädgårdsmästare samt för att se bra ut fönsterputsare.
Sotare, takläggare, murare, rörmokare, snickare, målare, elektriker, golvläggare,
Tapetserare?????tompas11 skrev:Som om det inte vore nog med en mängd redskap och verktyg, man bör ju även kunna använda dem på rätt sätt. Därför bör man, enligt mina egna erfarenheter, vara kunnig i följande yrken:
Bilmekaniker/elektriker??
i övrigt..
Jurist, skatteexpert, konstruktör, brandingenjör, skadedjurbekämpare,
Dessutom ska du hinna jobba, leka med barnen, vara trevlig med grannar, städa och och och.....
Det du framför allt kommer att behöva är modet att säga nej.
Otroligt viktigt när din sambo (antar att du har en då du bor i hus) har sett flashiga/krångliga/bajsdyra lösningar i olika inredningsprogram på tv eller i inredningstidningar.
Det kan se ut så här:
-Åh, älskling, igår på Äntligen hemma grävde Martin Timell ut en hel källare och byggde bad och relax. Å det bästa av allt, det tog bara 40 minuter! Kan vi inte....
-NEJ.
På så sätt kan du minimera antalet verktyg och kostnader. Lika enkelt som genialiskt. Och lyssnar hon inte så får du köpa ett verktyg till: en munkavle.
Otroligt viktigt när din sambo (antar att du har en då du bor i hus) har sett flashiga/krångliga/bajsdyra lösningar i olika inredningsprogram på tv eller i inredningstidningar.
Det kan se ut så här:
-Åh, älskling, igår på Äntligen hemma grävde Martin Timell ut en hel källare och byggde bad och relax. Å det bästa av allt, det tog bara 40 minuter! Kan vi inte....
-NEJ.
På så sätt kan du minimera antalet verktyg och kostnader. Lika enkelt som genialiskt. Och lyssnar hon inte så får du köpa ett verktyg till: en munkavle.
Och för alla som nån gång känner att han inte är så kunnig/ hjälpsam..........en perfekt äkta man/sambo.........
En länk som får en att känna sig lite bättre igen, bra att visa frun/sambon när hon inte tycker att man gjort allt man borde!
"Titta här, det kunde ha varit värre!!"................
http://www.youtube.com/watch?v=61WgBjlIHM0
En länk som får en att känna sig lite bättre igen, bra att visa frun/sambon när hon inte tycker att man gjort allt man borde!
"Titta här, det kunde ha varit värre!!"................
http://www.youtube.com/watch?v=61WgBjlIHM0
Och .... när man fått tag på alla sina nya leksaker och sätter igång och ställer till oreda (kallas även renovera har jag för mig) är ett bra tips:
En sak i taget.
En sak i taget.
Oh yes, och medan jag kommer ihåg. Det vi saknade förra gången det begav sig; en vettig arbetsbänk. Gärna en såndär gammal i trå man hade i skolslöjden.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Grattis till husköpet!
Jag köpte själv för snart ett år sedan, och ångrar inte en sekund att all fritid har försvunnit
Det jag gjorde tämligen omgående, var att göra en lista på vad jag behöver.
Sen så har jag hållit ögonen öppna på blocket och Tradera efter begagnade kvalitetsmaskiner. Jag tror den vägen är bättre att gå än att köpa nya billiga prylar till ungefär samma pris.
Har man råd att köpa kvalitetsprylar nya direkt så är det givetvis kanon, men börjar man från början så är det rätt så mycket....
Lycka till med nya huset!
/V8dc, som älskar min kap/gersåg! (Bosch gcm 10s)
Jag köpte själv för snart ett år sedan, och ångrar inte en sekund att all fritid har försvunnit
Det jag gjorde tämligen omgående, var att göra en lista på vad jag behöver.
Sen så har jag hållit ögonen öppna på blocket och Tradera efter begagnade kvalitetsmaskiner. Jag tror den vägen är bättre att gå än att köpa nya billiga prylar till ungefär samma pris.
Har man råd att köpa kvalitetsprylar nya direkt så är det givetvis kanon, men börjar man från början så är det rätt så mycket....
Lycka till med nya huset!
/V8dc, som älskar min kap/gersåg! (Bosch gcm 10s)