Byggahus.se

Verktyg i USA

1. Y
    Medlem Nivå 9
    Jag såg att någon startat en tråd om vad man önskar sig i julklapp, och själv har jag turen att kunna agera lite tomte åt mig själv eftersom jag ska till USA och dollarn ser ut som den gör.

Är det någon som har bra tips på vad man ska passa på att köpa när man är där? Att köpa en massa 110-voltare känns ju inte så aktuellt, men kanske finns det annat man kan titta på. Vad är extremt prisvärt och lätt att transportera hem, någon som har några tips? (Jag har sökt, problemet med att söka på USA är att det innehåller för få bokstäver...)

2. C
    Medlem Nivå 1
    Sök på import så får du upp en drös med trådar. Den klistrade tråden innehåller ju också ämnet om än med tanken att man beställer vi postorder.
    I princip så är väl allt i verktygsväg billigare där bort, kolla på lite siter som ex tools-plus, coastaltool, tool-king så får du en uppfattning, kolla även homedepot och sears som har butiksnät om hellre vill handla över disk.

3. Y
    Medlem Nivå 9
    Det är definitivt över disk som gäller, jag tänkte mer ur ett perspektiv typ: "Allt som har med laser att göra är billigt i USA, men det är ingen idé att köpa rubankar, för det är jättedyrt"... osv...

4. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Apropå 110voltsmaskiner hörde jag av en kompis från England nyligen att där är tyngre handmaskiner, typ vinkelslipar osv i 110 Volt och så kopplar man en transformator till 220-uttaget! Detta för att säkringarna inte tål trycket. Jag förstår inte riktigt funktionen i relation till säkringarna, men möjligen skulle det kunna vara en idè att köpa en sån transformator från England. De är nog rätt dyra, men å andra sidan skulle det ju öppna för att handla friskt från "over there".

5. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Det där med säkringarna förstår jag inte riktigt. Engelsmännen har sina säkringar i stickproppen. Varför skulle de göra som resten av världen i just detta fall?

6. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det där med säkringarna är bara båg. Däremot verkar det ha med arbetsmiljöföreskrifter att göra. Har googlat runt lite på det där och kommit fram till att det i en del upphandlingar av bygg- och entreprenadjobb krävs att belysning och maskiner körs på 110VAC. Trafon ska dessutom ha mittuttag som jordas. Det ger max 55VAC som kan ställa till det om något händer.

Trafosarna de använder verkar väldigt stöddiga och fint kapslade. De går att få tag på nätet hos exempelvis Axminster. Det var en sådan jag sneglade på när jag tittade på att importera maskiner från staterna. Dock är jag lite fundersam till det där jordade mittuttaget, känns inte helt kompatibelt med att nolla och skyddsjord i Sverige. Någon som kan fylla i på den punkten?

7. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag kan maila kompisen och fråga lite mer specifikt. Han menade att anledningen till att de gör så är att säkringarna inte tål så höga belastningar som t.ex. en vinkelslip på 2000w, men om jag minns rätt blir amperetalen högre på 115V-maskinerna så det låter orimligt. Det fungerar i alla fall så att när man hyr t.ex. en bilmaskin, större vinkelslip etc. så får man med transformatorn, och de hängivna har förstås både verktyg och trafo hemma.

phl: Vad kostade en transfomrator (jag kan ju också kolla på Axminster, men...) Vad är problemet med att köra med det där jordade uttaget? (Jag har visserligen inte sett det) men å andra sidan har man ju en vanlig svensk säkring längre bak i matningen. De uppfyller säkert CE-märkningen, även om den är tvivelaktig.

8. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag kollade upp en tranformator på Axminster och de är inte värst dyra, strax under £60, typ 800kr + frakt, men det finns dyrare också!

Där fanns också en förklaring till hur reglerna ser ut, men inte varför:

110V Site Transformers: Anyone working with power tools professionally should seriously consider working with 110 Volts. It is normally required, under Health and Safety regulations, when working on site, to use only 110 Volt tools.

9. Pingler
    Medlem Nivå 5
    Är det finsnickar- eller byggsnickargrejor du funderar på att inhandla, yens?

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Precis, de är inte så dyra och ser gedigna ut. Duger de på en engelsk byggarbetsplats kan jag nog köra stationära maskiner på dem. Sedan finns det ju billiga trafos på Ebay oxo, typ bara kapslade 230->110V-trafos men efter att ha ägt en sådan så undviker jag det gärna då elsäkerhet inte verkade gå hand i hand med den modellen jag hade.

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Och så det där med säkringen... så länge du plockar ut samma effekt ur verktygen spelar ju 110 eller 230 volt ingen som helst roll. De amerikanska verktygen har ju motorer som drar den dubbla strömmen (Ampere) jämfört med de europeiska. P=U*I gäller grovt räknat på elverktyg varpå säkringsresonemanget faller!

12. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Nu förstår jag vad din kompis menar!
    Om man transformerar ned 240 till 110 och mittpunktsjordar, kan man vid en olycka inte bli utsatt för mer än 55 volt. Det verkar alltså vara engelsmännens sätt att lösa samma problem som resten av världen löser med en jordfelsbrytare.

Det är ju helt i analogi med hur engelsmän brukar lösa tekniska utmaningar;)

JFB heter för övrigt på engelska GFCI (Ground Fault Circuit Interrupter) I USA är det inte ovanligt att de sitter monterade inuti uttagen.

13. phl
    Medlem · Nivå 14
    Frågan är hur man kan konvertera en trafo med mittuttag till något som mer platsar i svenska elnätet. Om man river jordningen så kommer ju den "fiktiva" nollan och fasen som man får ut ur trafons sekundär att flyta till vilken potential som helst. Gör man något åt det eller skiter i det? Antar att maskinerna fortfarande har obruten jord och då kan det ju bli lite lustigt.

14. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag är inte så hemma på elen, men jag har pratat med elektriker om saken idag. Något svar från England har jag inte fått ännu dock. phl:s svar kan jag knappt förstå alls dessvärre, men delvis mattiasp:s.

Men även om det nu är så att det skulle gå att köpa en 240-110-voltstrafo då får man ju förstås rätt spänning, men har inte USA en annan frekvens, 60 Hz jämfört med våra 50 Hz? Om det stämmer så är det väl så att man kan använda engelska 110-verktyg men inte amerikanska?

Det vore kul om mattiasp och phl kunde förklara lite mer, jag vill gärna lära mig!

Jo förresten så kastade elektrikern fram följande teori: I England kör de två faser om vardera 115 volt och får en motorspänning på 230 volt ändå. Är då nollan och jorden kombinerade i den tredje ledaren? (Är det vad mattiasp menar med mittpunktsjord månde?) Han trodde att det betydde att man kan koppla om sladden i maskinen och få till det med en svensk kabel, men han var långt ifrån säker, i synnerhet med tanke på att han var osäker på hur det verkligen fungerar i England. Däremot menade han att problemet med frekvensen är mycket svårare att lösa (gällande USA-maskiner då), för problemet med spänningen låter sig ju lösas endera genom den här framkastade lösningen, eller en trafo som de flesta säkert kan leva med. Däremot är det alltså svårare med frekvensen. För min del tänker jag att om det skulle vara så att en handmaskin inte kommer upp exakt till de svenska elsäkerhetsreglerna men klarar de engelska eller amerikanska, så är jag nöjd med det. Det finns visserligen skräckexempel som någon skrev om i en tråd tidigare i höstas, men dyrare märkesmaskiner är väl ändå gjorda med en grundstandard världen över.

Kan ingen komma på någon lite manick som man kan peta in i maskinen för att ändra frekvensen?

15. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Förresten så har engelsmännen brandslangar som är hon- och hankönade, så om man har fått med sig fel ände ut måste man vända om, så det är inte bara vänstertrafiken och elektriciteten som är udda...